Sinister 2 (2015)
Courtney, en överbeskyddande mamma, och hennes 9-åriga tvillingpojkar flyttar in i ett hus utanför stan. Här skall hennes söner få en trygg och harmonisk uppväxt. Vad hon inte vet är att huset är dödsmärkt på fler än ett sätt.
Innan jag såg denna på bio igår så beslöt jag mig för att se om första filmen som kom ut 2012. Jag minns att jag inte särskilt gillade den när den kom ut och var en av mina tidigaste recensioner jag skrev. Men när jag såg om filmen igen så uppskattade jag och gillade jag den mera.
Jag tror nog att jag förväntade mig att filmen skulle handla mer som Super 8 filmerna, och i slutändan var om något annat. Men när jag såg om första filmen så var det mer utav en mysterium film och var mer åt thriller hållet.
Ethan Hawke var bättre än jag mindes och även hur läskig och creepy filmen verkligen kunde vara. Genom att visa Super 8 filmerna utan något riktigt ljud eller jump-scare. Eller ha "Mr. Boogie" i bakgrunden och visa honom väldigt lite. För det du inte ser är 100 gånger mer skrämmande än det du ser.
Så kommer uppföljaren, och vi alla vet hur det är i regel med skräckfilms uppföljare. Speciellt i dagens filmer. De är inget bra. Den enda skräckfilms uppföljaren som kommit nu under 2010 och framåt jag gillat är Insidious 3, och då gillade jag inte ens 2an.
Sinister 2 är i kategorin, inget bra och kommer glömma bort den om en veckas tid.
Vad som gör att jag inte gillar denna filmen är främst att filmen tar en totalt annan vändning. Det känns inte ens som en uppföljare utan mer som en fristående film eller spin off från första filmen. I huvudrollen har vi nu istället två ungar som "Mr. Boogie" ska ta över. Med sin hjälp använder han barnen som tvingar den ena brodern att se Super 8 filmerna som barnen gjort när de dödat sin familj. Filmen ger aldrig någon förklaring till varför han måste se filmerna eller till vilket syfte det hjälper honom att döda hans familj. Filmen gör det enbart för att det var en grej som var coolt och effektivt i första filmen, så då måste det per automatik återvända i uppföljaren även ifall där inte är någon anledning till det.
Även hela denna handlingen med barnen känns så mycket "Children of the Corn". Seriöst det kändes som jag såg en uppföljare till "Children of the Corn". Då har jag bara sett första filmen och var inte allt så förtjust i den heller.
Det hjälper heller inte att barnskådespelarna är riktigt risiga. Där var inte ett enda barn som gav iväg en bra insats i filmen och jag satt mest och små vred mig i stolen varje gång någon av barnen var framför kameran. Det var inte läskigt och var mer jobbigt.
Filmen visar också "Mr. Boogie" betydligt mer än i första filmen. Detta för mig är ett stort problem. Då mystiken kring "Mr. Boogie" var en av de bästa elementen i första filmen. Man fick aldrig riktigt se honom (antar det är en han?). och det lilla man fick var tillräckligt för att förstå hur han ser ut och hur han fungerar.
Men här tar dem allt det ifrån och visar honom stup i kvarten, ungefär som en seriemördare fast utan morden. Så nu tog filmen bort det mystiska av den karaktären helt och hållet och totalt förstörde det.
Och jag är medveten som att "Mr. Boogie" inte är hans riktiga namn, men jag kallar honom det då det är lättast.
Filmen har också två olika handlingar som pågår. Ena är som jag skrev. "Mr. Boogie" försöker ta över ett av barnen och de andra barnen visar honom Super 8 filmerna.
Den andra handlingen är att modern flytt sin man som slår henne och barnen och gömmer från honom. Till slut hittar han henne och var hon bor och filmen blir denna dramatiska film halva tiden där mannen försöker få vårdnad om barnen och få mamman tillbaka till honom.
Det hela känns som två helt olika filmer malplacerad till att försöka bli en och totalt misslyckas.
Det hjälper heller inte att filmen försöker sitt svåraste och gör allt i sin makt till att göra ena brodern och fadern till riktiga skitstövlar. Så mycket att dem vill att du i publiken vill dem ska dö. Det kändes bara så krystat och fjantigt av filmen att göra så bara för att vi inte ska tycka synd om dem när de dör.
I sin helhet är Sinister 2 ingen bra uppföljare. Jag tror att en uppföljare på första faktiskt hade funkat om gjorts rätt. Men det hela spelar sig som två helt olika filmer med två helt olika toner som känns malplacerade till en enda film. Där ena känns som en Children of Corn film och andra en dramatisk film om en överbekämpad moder som försöker rädda sina barn från deras fader som slår dem.
James Ransone som Deputy So & So återvänder från första filmen, och han är den största behållningen filmen har. Han försöker få vidare storyn och gör det mest vettiga i filmen och är den mest intressanta. Men det räcker inte tillräckligt för att rädda filmen.
Sinister 2 är en skräckfilm som kommer gå i glömskan ganska snabbt och jag tror inte detta lär bli en skräckfilms serie som Paranormal Activity eller Insidious.
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2752772/?ref_=tt_rec_tt
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=fChx_YZUAR0