Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jo men så kan jag också känna. I 40-talsfilmerna är det inga negrer på gatorna (den mest exotiska karaktären är Spelar-Jon i "Driver dagg, faller regn" - han påstås ha tattarblod, hu så hemskt!

), folk uppför sig anständigt, de vet vad som är rätt och fel, och handlar de fel ändå så vet de åtminstone om att det är fel, de tilltalar varandra med respekt, vid enstaka tillfällen är de otrogna eller skiljer sig för en ny kärlek men de försöker åtminstone kämpa emot passionen först, och de talar tydligt med god diktion.
En annan sak jag gillar är att det inte fanns några tonåringar. Alltså som subgrupp. Man var barn hela barndomen ut som det ska vara, till 15-16 års ålder eller så - sedan man blev herre eller dam, och klädde sig och förde sig som en sådan, typ.
Mycket sant alltihop, bra sammanfattat.
Midnight cowboy (1969)
En film som undgått mig.
Prisbelönt är den, och väl omskriven.
Jon Voight spelar en kille från Texas, som söker lyckan som gigolo i New York.
Det går inge vidare bra, han slår sig i slang med en nedgången fifflare, Dustin Hoffman, och det omaka paret utvecklar en osannolik vänskap.
Två mycket bra skådespelare som tyvärr har spelat det här eländet, eländig historia om människor man verkligen inte kan tycka om.
Tyckte verkligen inte om filmen, den 2/5 enbart för skådespelarna