2014-12-17, 18:46
Medlem
Jontyzzs avatar
No Country For Old Men

7/10

-3 pga efterblivet slut :S

eller vad tycker ni?
Citera
2014-12-17, 19:40
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film 39/50

Clockers (1995)

I ett av välfärdsprojekten i Brooklyns förort så lever Strike och hans vänner i en kriminaliserad drogvärld. Ett mord begås och Strikes skötsamma bror tar på sig skulden, mordutredaren Rocco känner dock att någonting ej stämmer och ger sig ut i förorten på jakten efter svar!

Alltså dessa förortsfilmer från 90-talet börjar bli lite av en favoritgenre för mig. Clockers hör till de starkare i kategorin och en i lysande, känslosam och riktigt genuin film!

Clockers är blodig, förbannat snygg, otroligt välspelad och ett riktigt jävla nerveggande drama. Den innehåller i princip alla bitar för en framgångsrik film rättare sagt.

Musiken är riktigt grym rakt igenom. Den blandar farlig street hip hop med lugna blues-toner, en vinnande kombo som passar perfekt till filmen i fråga.

Clockers höll en hög nivå från början, till slut. Aldrig så blev jag uttråkad. Manuset är välskrivet och dialogerna genuina. Jag måste få berömma skådespelet igen, fan vad bra!

Slutet var oväntat och det älskar jag. Jag trodde att jag listat ut hela filmen 30 minuter innan den slutade och störde mig på det, men fick dock en käftsmäll när den riktigt härliga plåt-twisten kom in.

En riktigt bra film som passade utmärkt denna onsdagseftermiddag. Betyget velar mellan en svag åtta eller stark sjua, riktigt svårast. Jag slutar på en mycket stark sjua.

Betyg: ++7/10
Citera
2014-12-17, 19:41
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontyzz
No Country For Old Men

7/10

-3 pga efterblivet slut :S

eller vad tycker ni?
Slutet är ju så jävla härligt. Älskar det verkligen. Binder ihop säcken på filmen otroligt bra! En av mina favoritfilmer från 2000-talet, en stark nia är det för mig, Coen-brödernas bästa också!
Citera
2014-12-17, 19:48
Medlem
Jontyzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Slutet är ju så jävla härligt. Älskar det verkligen. Binder ihop säcken på filmen otroligt bra! En av mina favoritfilmer från 2000-talet, en stark nia är det för mig, Coen-brödernas bästa också!

Jag tror personligen att antagonisten ger filmen typ 9999999/10 pga Anton Chigurh är så jävla klockren och han gör det bra(skådespelaren då)
Citera
2014-12-17, 21:35
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv

Jag kan bara hålla med dig!
Citera
2014-12-18, 00:07
Medlem
The Stoker ( 2013 ) Godkänd psykologisk film som är värd en titt.
Citera
2014-12-18, 00:15
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Exodus: Gods and Kings (2014)

Ja, då har man fått se Exodus och det var med låga förväntningar jag gick in pga av all skit man har hört om den. Måste säga att när jag satt i biostolen när eftertexterna började rulla att jag så var jag extremt positivt överraskad och förvånad över hur bespottad filmen har blivit. Detta var ett helfränt sandaläventyr som utspelar sig i Forntida Egyptien som visas upp på ett ståtligt och imponerande vis, vyerna är vackra, byggnaderna är sjukt snyggt gjorda och kostymerna tillsammans med attaraljer och övrig estetik är väldigt detaljerat. Historien om Moses känner vi alla till och den blev man ju inproppad 1001 gånger under religionlektionerna i lågstadiet och kyrkans barntimmar, men även fast man kan allt i sömnen så lyckas Exodus bli väldigt spännande.

Christian Bale gör en överraskande bra och påtaglig tolkning av Herr Moses vilket jag tvivlade på till en början med tanke på hur hans karriär sett ut de senaste två åren, detta var verkligen hans bästa prestation de sista 4 åren. Joe Edgerton är också värd att nämnas som Ramses där han verkligen imponerar som kallblodig och hänsynslös farao men trots det klarar att visa någon slags sympati inom sig.

Det finns några missar här och där, dels går det ibland lite för snabbt i klippen och Scott fumlar lite här och var med tidsperspektivet och viktiga distansförhållanden men detta har jag överseende med. Men framförallt så tycker jag filmen var för kort, karaktärsförhållandena blir lite smått förhastade då Scott ibland har lite för mycket att berätta på dess "korta" speltid, det gör det aningen osammanhängande och man som tittare kanske inte helt bryr sig om karaktärerna och deras känslor till den grad man kanske borde göra.

Filmen är verkligen hollywood-dramaturgisk och följer mallen ganska så hängivet men vad gör det när vi har svärd, sandaler, en skrikande och medryckande Bale tillsammans med bland de snyggaste och mest välgjorda effekter jag sett. Detta var skitkul och jag förstår verkligen inte de dåliga betygen som flödat runt. Känns mest som arga kristna eller pk-människor so går tvärtemot sin egen lära och bryr sig mer om vilken hudfärg skådespelarna egentligen har än filmen och skådespelarnas faktiska prestationer.

Filmen kunde däremot ha varit mer mastodontisk, gärna runt 230-240 minuter. Man får hoppas att det kommer en extended cut.
Men som vanligt, lyssna inte på den osansade och radikale 1-stjärneröstaren på imdb och sätt dig istället i biosalongen, luta dig tillbaka och njut av ett storslaget och vackert bibliskt äventyr med en vrid.

10+/15 (4/5)
Citera
2014-12-18, 01:26
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Exodus: Gods and Kings (2014)

Ja, då har man fått se Exodus och det var med låga förväntningar jag gick in pga av all skit man har hört om den. Måste säga att när jag satt i biostolen när eftertexterna började rulla att jag så var jag extremt positivt överraskad och förvånad över hur bespottad filmen har blivit. Detta var ett helfränt sandaläventyr som utspelar sig i Forntida Egyptien som visas upp på ett ståtligt och imponerande vis, vyerna är vackra, byggnaderna är sjukt snyggt gjorda och kostymerna tillsammans med attaraljer och övrig estetik är väldigt detaljerat. Historien om Moses känner vi alla till och den blev man ju inproppad 1001 gånger under religionlektionerna i lågstadiet och kyrkans barntimmar, men även fast man kan allt i sömnen så lyckas Exodus bli väldigt spännande.

Christian Bale gör en överraskande bra och påtaglig tolkning av Herr Moses vilket jag tvivlade på till en början med tanke på hur hans karriär sett ut de senaste två åren, detta var verkligen hans bästa prestation de sista 4 åren. Joe Edgerton är också värd att nämnas som Ramses där han verkligen imponerar som kallblodig och hänsynslös farao men trots det klarar att visa någon slags sympati inom sig.

Det finns några missar här och där, dels går det ibland lite för snabbt i klippen och Scott fumlar lite här och var med tidsperspektivet och viktiga distansförhållanden men detta har jag överseende med. Men framförallt så tycker jag filmen var för kort, karaktärsförhållandena blir lite smått förhastade då Scott ibland har lite för mycket att berätta på dess "korta" speltid, det gör det aningen osammanhängande och man som tittare kanske inte helt bryr sig om karaktärerna och deras känslor till den grad man kanske borde göra.

Filmen är verkligen hollywood-dramaturgisk och följer mallen ganska så hängivet men vad gör det när vi har svärd, sandaler, en skrikande och medryckande Bale tillsammans med bland de snyggaste och mest välgjorda effekter jag sett. Detta var skitkul och jag förstår verkligen inte de dåliga betygen som flödat runt. Känns mest som arga kristna eller pk-människor so går tvärtemot sin egen lära och bryr sig mer om vilken hudfärg skådespelarna egentligen har än filmen och skådespelarnas faktiska prestationer.

Filmen kunde däremot ha varit mer mastodontisk, gärna runt 230-240 minuter. Man får hoppas att det kommer en extended cut.
Men som vanligt, lyssna inte på den osansade och radikale 1-stjärneröstaren på imdb och sätt dig istället i biosalongen, luta dig tillbaka och njut av ett storslaget och vackert bibliskt äventyr med en vrid.

10+/15 (4/5)

Hur ser du på Gladiator?
Citera
2014-12-18, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious

För i helvete, lägg skiten i spoilers.
Hey, that's no way to say goodbye
Citera
2014-12-18, 03:08
Bannlyst
Hört att Exodus är riktigt risig från säkra källor.
Och jag litar inte ett dyft på Brutus i detta fall.

Mina källor säger att det här är en av årets största besvikelser och att Ridley Scott är helt slut. Christian Bale har peekat.
Citera
2014-12-18, 04:32
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
The Human Centipede 2

Jag tyckte att den första THC var helt okej, gav den 5/10 i betyg om jag minns rätt. Uppföljaren är dock det värsta i filmväg som jag någonsin sett.

Istället för att följa Dr. Heiter får vi se Martin, en stum och psykiskt sjuk man som blivit inspirerad av Heiters verk.

Medan den företa filmen ändå var lite lagd åt det medicinska hållet och hade en liten handling (nåja) så är detta ren våldsporr. knappt någon skådespelare har gjort en minut på film förut. THC2 är dessutom i svartvitt för att framhäva extra effekter av diverse vätskor. Det enda som jag fann bra är castingen av Martin och jag tvivlar inte en sekund på att han spelar sig själv.

Jag har aldrig gett betyget 1, varken på en femgradig- (filmtipset) eller tiogradig-skala (iMDB) men detta förtjänar en etta i båda. Fyfan.
Citera
2014-12-18, 05:00
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
The Human Centipede 2

Jag har aldrig gett betyget 1, varken på en femgradig- (filmtipset) eller tiogradig-skala (iMDB) men detta förtjänar en etta i båda. Fyfan.
Haha nä den är ingen höjdare men jag tycker att det finns en aura av "så dåligt att det blir roligt" i båda filmerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in