2014-12-07, 14:38
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 24/50

Unforgiven (1992)

När en prostituerad bli uppskuren i ansiktet efter att ha förolämpat en man, så sätter hennes vänner på bordellen ut en lönesumma på 1000$ till de som dödar mannen som gjorde det och hans vän. Den gamle värstingen Will Munny snappar av en sump upp detta och då han är i behov av pengar går han motvilligt med på uppdraget tillsammans med sin gamla vän Ben och ynglingen Schofield Kid.

Clintan, Freeman och Hackman i en 1800-tals western, vad mer kan man egentligen önska sig? Jag har länge tänkt se denna film men det har aldrig blivit av, nu äntligen är den sedd och jag är nöjd med utgången.

Detta är en sliskig, något klyschig, men riktigt jävla härlig Amerikansk jävla film. Sådana här filmer tycker jag om att se, inte allt för ofta, men när det väl kommer till skott, då njuter jag.

Storyn är enkel och konventionell, famla outlaws ska ut på sista stöten för att tjäna pengar. Det är utförandet som är så härligt att man bara ler. Clintan han kan och han gör det bra.

Jag hade precis lagom med förväntningar på denna film en för att de skulle inträffas, inte svinhöga, men ganska så höga. Filmen var inte svinbra, men faktiskt ganska så bra.

Betyget är en enkel sjua, varken mer, varken mindre.

Betyg: 7/10
Citera
2014-12-07, 14:45
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Men vad fan, den är ju bra! Vill se hela serien.

Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
haha, udda val!

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Där ser man. Ingen favorit men tycker inte den är så kvalité-lös.

Haha, ja, jag vet att inte många håller med mig här. Men det är verkligen det söämsta jag sett

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Du kommer märka sen då du sett mer film att det finns sämre filmer, ettorna växer hela tiden för min egen del, men å andra sidan så är det kanske som du skrev, att det alltid finns något som hindrar dig från att ge bottenbetyg.

Eller så är det jag som är kräsen och givmild med ettorna...

Jag väntar fortfarande på min andra etta. Det som är lite konstigt är att jag har mycket större svårigheter att dela ut en etta än en tia, bland ca 1000 sedda filmer har jag 28 tior men bara en etta.

Men sen så sätter jag inte ofta på filmer med under en fyra på IMDb utan brukar vara ganska så kräsen med mitt urval!
Citat:
Jag brukar resonera som så att om jag ser klart filmen är det iallafall minst en tvåa eftersom det finns filmer som är så genomusla att jag inte lyckas ta mig igenom dom!
Jag betygsätter aldrig en film jag inte sett klart, men det händer inte väldigt ofta att jag inte ser klart en film!
Citera
2014-12-07, 14:53
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Skating to New York (2013)

Filmen är långt ifrån felfri, men jag har blivit ganska bortskämd med bra coming of age-filmer efter The Way Way Back, och denna är nästan lika bra, dock mer allvarlig och inte lika full av querky humor, men en bra film är det absolut!

4/5
Gillar som bekant coming of age-filmer. Så blir att se den när jag hittat motivationen, även om din ovanliga 4/5 höjer den något. The Way Way Back, tycker jag dock är ruskigt överskattad, finns sååå mycket bättre enligt mig.
Citera
2014-12-07, 15:02
Medlem
Christmas in Wonderland (2007)

Såg den här för några år sen och hittade den äntligen igen. Mysig och underhållande julfilm som passar perfekt att se nu i början på julen eftersom det inte är enorm julkänsla. Det negativa är väl att det är lite för stereotypiska skurkar kan jag tycka. Men kommer absolut bli en framtida julklassiker för mig. 7/10
Citera
2014-12-07, 15:07
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Jag har delat ut ett par ettor till filmer jag inte sett klart men alla andra betygsatta filmer har jag sett till sista sekunden.

Som regel tycker jag att man ska se klart det man betygsätter men om en film får en att välja slå sönder sin monitor i 60 minuter innan man stänger av i ren frustration och börjar knåpa ihop ett hotbrev till regissören då måste det vara 1 / 10, viss filmer är bara bortom räddning.

Men du har inte sett färdigt filmen och kan därför inte sätta ett rättvist betyg. Det här är lite av en hjärtefråga för mig (åt helvete med barnen i Afrika ), så det är kul att det kommer upp. Men jag anser i alla fall som sagt att det är omöjligt, och fel, att sätta ett rättvist betyg på en film man inte sett färdigt. För man har ju inte sett den.

Citat:
Skating to New York (2013)

4/5

Låter intressant, trots att jag har lite svårt för hockey. Får kolla in den i framtiden. Alltid kul med en recension och ett högt betyg av dig.

Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Haha, ja, jag vet att inte många håller med mig här. Men det är verkligen det söämsta jag sett

Jag kan ju förstå att en hel del inte tycker om den, men själv blev jag lite smått förälskad i den. Riktigt bra b-film, fast jag minns inte så mycket. Måste se om den.
Citera
2014-12-07, 15:13
Medlem
vanillatrillaas avatar
Guardians of the galaxy! Riktigt rolig och annorlunda. 8/10

Såg även nya turtle filmen här om dagen.. Jäkligt bra, men hade varit bättre om jag va yngre dock!
Ur ett barns synvinkel tror jag säkert 9/10

Någon som har ett tips på brutal "gansterfilm" ? (får gärna pma mig isf)

ha det bra alla
Citera
2014-12-07, 15:35
Medlem
RaketStrump0rnas avatar
Home alone
http://www.imdb.com/title/tt0099785/?ref_=nv_sr_1

En riktig klassiker som jag alltid brukar kolla vid på jul sen säkert 10 år tillbaka, får mig alltid in i julstämningen!

5/5 helt klart!
Citera
2014-12-07, 15:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag kan ju förstå att en hel del inte tycker om den, men själv blev jag lite smått förälskad i den. Riktigt bra b-film, fast jag minns inte så mycket. Måste se om den.

Chanbara-genren är ju inte direkt för alla, men jag gillar Shogun Assassin väldigt mycket, men jag gillar ju japansk genrefilm också så inte konstigt direkt.
Citera
2014-12-07, 15:55
Medlem
zxcvb45s avatar
Fury

Jag gillade den, visst slutscenen är overklig osv men jag blev inte uttråkad det minsta under denna krigsfilm. Bradd Pitt är bra som vanligt.

3/5
Citera
2014-12-07, 16:07
Medlem
kanelipullas avatar
Såg Nightcrawler med Jake Gyllenhaal i huvudrollen. Bra film det där och hur Jake spelar karaktären Louis Bloom i filmen gör den väldigt speciell. Riktigt bra spelat från Jakes sida och tror han är till och med oscar nominerad nästa år just för karaktären Louis Bloom i filmen. Bra film med betyg 6/10.

http://www.imdb.com/title/tt2872718/?ref_=nv_sr_1
Citera
2014-12-07, 16:30
Medlem
BlackMetals avatar
The Strange Colour of Your Body's Tears (2013)

Hélène Cattet och Bruno Forzanis senaste verk är en film som lyckas bolla mellan helt briljanta och rent bedrövliga stunder. Det är i grund och botten en neo-giallo med stilfulla mord, sensualitet, snygga färgrika sets och typisk musik för genren i modern tappning och allt annat som kännetecknar en genren. Med dessa element har de sedan gjort en ganska svårtillgänglig arthouse-film som jag tror lätt kan vara något man antingen hatar eller älskar men personligen hamnar jag någonstans mitt emellan.

De försöker göra något annorlunda och nytt med en genre som varit ganska tömd på idéer och just det lyckas de också med. Men jag tycker att de ibland förstör för sig själva när de har byggt så fina sets och ändå ska klippa så mycket och ha så mycket close-ups (kanske lite väl många ögon i närbild) i lite väl dåligt upplysta rum men i de stunder som de får till det i sin iver att vara innovativa är det riktigt bra. Det finns speciellt ett minnesvärt mord som hackar fram i stillbilder i svartvitt (en teknik de använder om och om igen i filmen) som händer till synes bakom tapeten på en vägg. Tyvärr kan jag nästan bara prata om filmens stil för vad man ska ta med sig rent substansmässigt har jag ingen aning om. För mig är det ren stil över substans, och det är egentligen inte fel men då måste stilen vara mer konsekvent och fungera hela vägen. Filmen är samtidigt ambitiös och osar av en vilja att vara nyskapande och det ger plus i kanten.

2.5/5
Senast redigerad av BlackMetal 2014-12-07 kl. 16:35.
Citera
2014-12-07, 16:57
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 23/50

Three Colours: Red (1994)

I denna avslutande filmen i Kieslowskis färgtrilogi får vi följa modellen Valentine som kommer i kontakt med den pensionerade domaren som genom filmen är namnlös.

Här sår vi bevittna ett helt annat användningssätt av mystik än vad som utförts i de två föregående filmerna. Allting är beskrivet med en gnutta mystik, draget åt det övernaturliga hållet, vilket inte utförs i föregångarna.

Till en början så blir jag något besviken på detta nya förhållningssättet, men i slutet spelar det inte längre någon roll och hela filmen är helt underbar. En absolut lysande avslutning på en absolut fantastisk trilogi.

Slutet i denna filmen knyter ihop säcken för dessa tre filmer på ett väldigt vackert sätt och jag kan inte annat än att le när eftertexterna rullar förbi.

Det är inte mycket jag har att säga om denna filmen, tyvärr. Jag låter betyget, som blir en svag åtta, tala för sig själv.

Betyg: - 8/10

Rangordning:
1. Blå
2. Röd
3. Vit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in