2015-06-08, 14:35
Bannlyst
Sea of Love

Thriller från 1989 regisserad av Harold Becker med Al Pacino, John Goodman och Ellen Barkin. Filmen handlar om en seriemördare som skjuter sina offer i sängen och vid varje brottsplats spelas låten Sea of Love med Phil Phillips. De två poliserna Keller och Sherman ska utreda fallet. Keller faller för en kvinna som dyker upp under utredningens gång samtidigt som han oroar sig för att hon kan vara mördaren. Det här är en av mina favoritfilmer, faktiskt. Filmen är spännande och har bra musik. Pacino bjuder på en av sina bästa roller men även Goodman och Barkin briljerar. Har sett den här filmen många gånger och fler lär det bli.

Betyg: 8/10.
Citera
2015-06-08, 14:50
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosigaNallen
Sea of Love

Thriller från 1989 regisserad av Harold Becker med Al Pacino, John Goodman och Ellen Barkin. Filmen handlar om en seriemördare som skjuter sina offer i sängen och vid varje brottsplats spelas låten Sea of Love med Phil Phillips. De två poliserna Keller och Sherman ska utreda fallet. Keller faller för en kvinna som dyker upp under utredningens gång samtidigt som han oroar sig för att hon kan vara mördaren. Det här är en av mina favoritfilmer, faktiskt. Filmen är spännande och har bra musik. Pacino bjuder på en av sina bästa roller men även Goodman och Barkin briljerar. Har sett den här filmen många gånger och fler lär det bli.

Håller med! En mycket bra thriller/kriminalare där Pacino gör en roll som oftast, eller nästan alltid kommer i skymundan av de andra många stora roller han gjorde. Samspelet mellan Pacino och Goodman är en fröjd att se!
Citera
2015-06-08, 17:44
Medlem
It follows. Varför är detta en snackis?
Citera
2015-06-08, 18:31
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Yeeessss!!! En till som också ville döda ungjäveln. Störde något enormt att han skriker och beter sig fult. Håller med att filmen misslyckas kapitalt iom att man bara väntar på att karaktärerna ska dö.

Citera
2015-06-08, 18:33
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosigaNallen
Sea of Love

Gedigen rulle.
Citera
2015-06-08, 19:15
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Run All Night (2015.) En avdankad, alkoholiserad och livstrött gangster tvingas rycka upp sig för att skydda sin son (som föraktar honom) mot sin boss tillika gamla vän. Liam Neeson är i princip Liam Neeson på senare år - en hejdundrande actionhjälte.

Filmen börjar väldigt lovande dock och hoppet om nåt mer än standardaction väcks, kanske vi kan få ett bra drama med välskrivna karaktärer och intressanta relationer också? Det får vi till en viss del men tyvärr är filmen för lång och klippningen för rörig för att hålla upp intrigen på en hög nivå hela vägen. Många scener rinner ut i intet. Det är synd för karaktärerna är intressanta och i vassen lurar ett bra manus.

Många fina skådespelare; Liam Neeson gör sitt jobb och är sedvanligt cool i dom här rollerna men jag har svårt med trovärdigheten i att han ska vara så ostoppbar som han är trots spritindränkt lever och en pensionärs rörelseschema. Ed Harris är alltid suverän och en mästare på att växla mellan sorgsna ögon till allvarsam blick. Vincent D'Onofrio lufsar runt stabilt som polis men det är faktiskt Joel Kinnaman jag tycker imponerar mest. Hans intensiva hat mot farsan lyser igenom som om han faktiskt har nåt agg mot Liam Neeson - kanske åt han upp alla catering-godbitar under inspelningen? - för att sen mjukna upp ju längre filmen går. Jag gillar relationen mellan Neeson och Harris också, dom känns som gamla vänner genom att dom inte pratar en massa onödig bullshit utan har en rak och ärlig dialog.

En annan karaktär är staden New York i sig själv som dom fångar på ett mycket snyggt sätt med häftigt kameraarbete och läcker ljussättning. När resten av filmen inte når högre höjder, kasta in högupplöst helikoptervy av en nattlig NY-skyline så blir åtminstone jag mer tillfreds. Kom ihåg det blivande filmskapare.

Den är bara godkänd långa stunder men skådespelarna, New York och kameraarbetet gör att den höjer sig ett snäpp. En trevlig actionfilm med ambitioner till nåt mer. 3/5
Citera
2015-06-08, 19:20
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
It follows. Varför är detta en snackis?

Därför att den varken är chock-porr, found footage eller jumpscare trams.

Omväxling förnöjer heter det visst.
Citera
2015-06-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Därför att den varken är chock-porr, found footage eller jumpscare trams.

Omväxling förnöjer heter det visst.

Omväxling förnöjer inte om filmen ändå inte är bra.
Citera
2015-06-08, 21:37
Medlem
Catapillas avatar
Citat:

Det stämmer ju såklart, jag gillade den personligen men smaken är som baken det är som vanligt på den fronten
Citera
2015-06-08, 21:39
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Den är väl åtminstone snäppet bättre än så mycket av den skitfilm som produceras nuförtiden, särskilt om vi snackar (amerikansk) horror. Det känns ganska naturligt att folk reagerar positivt till en film vilken man ändå ser att de faktiskt arbetat på och lagt någon tanke i.

Genremässigt tycker jag definitivt att den är godkänd åtminstone, men den skulle ju inte hamna högt på listan om jag får ta med mina prettodraman.
Citera
2015-06-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Den är väl åtminstone snäppet bättre än så mycket av den skitfilm som produceras nuförtiden, särskilt om vi snackar (amerikansk) horror. Det känns ganska naturligt att folk reagerar positivt till en film vilken man ändå ser att de faktiskt arbetat på och lagt någon tanke i.

Genremässigt tycker jag definitivt att den är godkänd åtminstone, men den skulle ju inte hamna högt på listan om jag får ta med mina prettodraman.

Genremässigt godkänd håller jag med om, men det har pratats så mycket om den på forumet så jag förväntade mig något mycket bättre.
Citera
2015-06-08, 21:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kanske en diktare (1933)
Varför utsätter jag mig för sånt här, en vämjelig historia om en hopplös rockvaktmästare på restaurang.
Han blir vittne till när en fru skjuter ner sin man då han försöker "hyra ut" henne till en annan affärsman för att betala sina skulder.
Rockvaktmästaren ifrån henne pistolen och hävdar att han är gärningsmannen.

1/5. Känns som det är överbetyg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in