Citat:
Ursprungligen postat av
T.H.F.C.
En riktig höjdarrulle! Underbar cast!
Verkligen! Sutherland är fenomenal.
Citat:
Ursprungligen postat av
jotnan
Fick världens lust för lite lättsam krigsfilm, så på din rekommendation ska jag absolut ta en titt på den här

Du får gärna säga vad du tyckte om den du med! Nu ska jag lyssna på ledmotivet igen, riktigt skön sång...
Blitzkrieg 10/45
Letyat zhuravli (1957) [
Летят журавли/The Cranes Are Flying]
Veronika och Boris är förälskade i varandra men så kommer kriget och skiljer dem åt. Boris kusin Mark blir däremot inte inkallad, och han är en eländig man... Filmen skildrar sedan framför allt Veronikas liv medan Boris är vid frontlinjen, men mer än så tänker jag inte avslöja om någon skulle vilja se filmen.
En av scenerna i inledningen är finurligt och bra gjord; när de båda kommer hem till sina respektive familjer och gör exakt likadant innan de bokstavligen hoppar i säng. Bemötandet från deras familjer är dock inte likadant.
Här en av ett fåtal "från ovan"-vyer, utöver det så var det några drömliknande sekvenser och ett par scener där kameran snurrade runt i takt med att personen sprang frenetiskt. Kvinnan som går ur bild är Veronika, spelad av
Tatiana Samoilova som är galet vacker. För att vara en sovjetisk film från 1950-talet är den väldigt atypisk - man gör sig rolig på Statens bekostnad och karaktärerna har till och med en egen vilja och egna drömmar. Inte särskilt socialrealistiskt. Förresten, nämnde jag att
Tatiana Samailova är bedårande vacker?
Svag sjua blir det nog. Även om procenthalten i Fjodors medicindricka lär ha varit ofantligt högre än så.
7/10