2015-05-13, 09:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Den senaste filmen jag såg var Der Untergang (Undergången). De första fyrtio minuterna och den sista timmen var MÄSTERLIG men däremellan var den faktiskt riktigt seg och tråkig. Bruno Ganz' rollgestaltning av Adolf Hitler är fan genial och Alexandra Maria Lara är riktigt söt i filmen.

Scenen i Hitlers kontor är och förblir en av de mest klassiska filmscenerna i hela filmhistorien:

Parodi: Socialdemokraternas valmöte i partihögkvarteret
https://www.youtube.com/watch?v=3i1E-2ziI3Q

Krismöte hos SD
https://www.youtube.com/watch?v=TY2TDRd_pt4

4/5

Jag har sett flera filmer om de sista dagarna i bunkern, och "Der Untergang" var åtminstone lika bra som de andra, enligt mig. Det bästa var att den var på tyska - jag har alltid svårt att tänka bort att nazisterna talar engelska i de flesta krigsfilmer!
Citera
2015-05-13, 11:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Just before i go

Ny rulle med sean william scott (american pie, dukes of hazzard o dylikt). Nu med lite mer drama men lite humor iaf.
Helt ok rulle! Lite småskön sådär.

5+/10!

Håller med dig i ditt betyg, småtrevlig och lite puttenuttig sådär, kul med Miles Teller i en fin roll också.
Citera
2015-05-13, 12:17
Medlem
Fjantors avatar
Project Almanac - http://www.imdb.com/title/tt2436386/?ref_=nv_sr_2

Ett gäng collegekids hittar en ritning till en tidsmaskin och strular till det..
Hela filmen är filmad med handkamera, men inget jag stördes av....
Fotot påminde ganska mkt om Chronicle....

3/5 Tidsresor får den..
Senast redigerad av Fjantor 2015-05-13 kl. 12:26.
Citera
2015-05-13, 12:37
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
[b]Blitzkrieg 9/45

En riktigt bra komedifilm med en massa krig och explosioner och sånt där. Kanske snålt, funderar på åttan, men det får bli sju så länge.

7/10

Fick världens lust för lite lättsam krigsfilm, så på din rekommendation ska jag absolut ta en titt på den här
Citera
2015-05-13, 12:42
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Håller med dig i ditt betyg, småtrevlig och lite puttenuttig sådär, kul med Miles Teller i en fin roll också.
Du måste tänka på nån annan film eller felciterat

Teller var inte med (väl? Dök han upp?)
Citera
2015-05-13, 13:08
Medlem
Pickmylussys avatar
Mad Max trilogin.

Så, äntligen. Förnyat minne efter att ha sett 2an och 3an i yngre dar. 1a hade jag inte sett. Blev väl som ja tänkte, hade glömt av filmerna med tiden för att dessa inte är nåt exceptionellt... Helt okej filmer mer eller mindre...

Verkar tycka som alla andra av allt att dömma. 3an sämst i trilogin, inte alls samma "känsla". Bara en utfyllnadsrulle spräckt med undermålig action.
Tyckte nog 1an var bäst om ja måste välja, men den höll jämna steg med 2an... Typ. 1an kändes mest seriös av nån jävla anledning.

Får nog bli;
1a: 5+/10
2an: 5/10
3an: 4-/10

Bara för att jag ska se Mad Max i helgen.
Citera
2015-05-13, 13:51
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
En riktig höjdarrulle! Underbar cast!
Verkligen! Sutherland är fenomenal.
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Fick världens lust för lite lättsam krigsfilm, så på din rekommendation ska jag absolut ta en titt på den här
Du får gärna säga vad du tyckte om den du med! Nu ska jag lyssna på ledmotivet igen, riktigt skön sång...

Blitzkrieg 10/45

Letyat zhuravli
(1957) [Летят журавли/The Cranes Are Flying]

Veronika och Boris är förälskade i varandra men så kommer kriget och skiljer dem åt. Boris kusin Mark blir däremot inte inkallad, och han är en eländig man... Filmen skildrar sedan framför allt Veronikas liv medan Boris är vid frontlinjen, men mer än så tänker jag inte avslöja om någon skulle vilja se filmen.

En av scenerna i inledningen är finurligt och bra gjord; när de båda kommer hem till sina respektive familjer och gör exakt likadant innan de bokstavligen hoppar i säng. Bemötandet från deras familjer är dock inte likadant. Här en av ett fåtal "från ovan"-vyer, utöver det så var det några drömliknande sekvenser och ett par scener där kameran snurrade runt i takt med att personen sprang frenetiskt. Kvinnan som går ur bild är Veronika, spelad av Tatiana Samoilova som är galet vacker. För att vara en sovjetisk film från 1950-talet är den väldigt atypisk - man gör sig rolig på Statens bekostnad och karaktärerna har till och med en egen vilja och egna drömmar. Inte särskilt socialrealistiskt. Förresten, nämnde jag att Tatiana Samailova är bedårande vacker?

Svag sjua blir det nog. Även om procenthalten i Fjodors medicindricka lär ha varit ofantligt högre än så.

7/10
Senast redigerad av U-Fig 2015-05-13 kl. 13:59.
Citera
2015-05-13, 14:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Teller var inte med (väl? Dök han upp?)

Jo han är med i Just before I go:

Citera
2015-05-13, 14:35
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jo han är med i Just before I go:

Nä de är Kyle gallner
Men förstår vad du menar !

Såg han som mördare i tv serien the shield förra veckan.
Citera
2015-05-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Tycker du att Terminator, Sällskapsresan och Sagan om Ringen också är politiska?

Terminator har definitivt ett djupare tema än pangpang. Men det är inte det som är problemet, det gör inget att en film har ett politiskt budskap, oftast är det snarare positivt. I Blomkamps fall blir det dock, som sagt, för övertydligt för min smak. Som i Chappie när roboten efter några dagar hos skurkarna börjar prata slang och bära bling bling... Snälla.

Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
La migliore offerta

Börjar bra som fan med Geoffry Rush som är Swag personifierad glider runt och värderar tavlor men utvecklas snabbt till en gubbsjuk sexfantasi när han kommer i kontakt med en kvinna på hälften av hans ålder. Det är svårt att säga mer om handlingen utan att avslöja allting men kan säga att jag hade räknat ut plottwisten när det återstod 70 minuter av filmen och jag höll på att avlida av tristess för historien är verkligen hur banal som helst och all symbolik är understruken med rödpenna.

Denna suger hårt men kan rekommenderas om du är 60 år och sexuellt frustrerad

svag 4 / 10

Synd att du inte gillade den, jag tyckte det var en mycket bra film faktiskt. Den bygger upp stämningen helt perfekt men jag kunde förvisso inte, till skillnad från dig, räkna ut twisten så tidigt in i filmen. Sen vet jag inte om jag stör mig på åldersskillnaden, det känns som en petitess. Kan dock hålla med om att slutet blir lite antiklimax, jag hade hoppats på mer där.
Citera
2015-05-13, 16:06
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Searchers (1956.) John Wayne återvänder från kriget till sin brors familj som strax därefter blir attackerade av indianer som kidnappar familjens döttrar. Som den orubblige karlakarl John Wayne är tar han upp jakten.

Nä men alltså... Sån här överdramatik och överspel orkar jag verkligen inte med. Det är en film av sin tid och den tidens filmer hör inte till mina favoriter. Repliker närmast skriks ut som det vore en teaterpjäs, stereotypiska karaktärer (särskilt dom kvinnliga), irriterande barn som bara är sååå klämkäcka och oskuldsfulla - ursäkta medans jag går och kastar upp. Inte för en sekund spännande eller tänkvärt. Väldigt tydligt uppbyggda kulisser för inomhusscenerna och ett par av "utomhusscenerna". Nä, det finns många punkter jag kan rada upp som jag inte gillar med The Searchers.

Jag älskar dock fotot och miljöerna! Lanskapsvyerna tar bort andan ur dig, Monument Valley visas upp i all sin prakt och miljövariationen från öken till kristallklar snö är så vackert.

Det finns också stunder som är oerhört roliga och då tänker jag inte på dom torftiga slapstick-inslagen eller komiska replikerna som verkligen är av sin tid - helt värdelöst torra och krystade. Jag tänker på John Wayne och hans stenhårda yttre! Får han kritik - dra åt helvete med allt och alla. Hans kaxighet är komiskt guld. Nonchalanta repliken: "That'll be the day" som han gärna upprepar inspirerade förövrigt Buddy Holly att skriva sin hitlåt med samma namn.

Detta får bli min sista John Wayne western om inte nån kan rekommendera en i samma fack utan melodramatiken och överspelet. 2/5
Citera
2015-05-13, 16:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nä de är Kyle gallner
Men förstår vad du menar !

Såg han som mördare i tv serien the shield förra veckan.

Haha jahaaaaaaaaaa, blandar fan alltid ihop de två...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in