2015-06-04, 08:40
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Såg Furious 7 igår kväll, för första gången, har sett alla Furious filmer. Faktiskt rätt mycket sämre än vad jag hade räknat med. Överdrivna scener, inte så mycket race vilket jag vill ha. Handlingen var inte så bra heller. Blev faktiskt besviken!

5/10 ger jag den i betyg.
Citera
2015-06-04, 09:16
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Bronson (2008)

Michael Peterson åker i finkan för ett väpnat rån mot ett postkontor. Han har alltid drömt om att bli känd och under sitt straff kommer han på för vad. Han ska bli världens farligaste fånge. Genom att ständigt slåss med fångvaktarna och de andra fångarna kan man säga att han lyckats väldigt bra. Historien är baserad på personen med samma namn, hans ursprungliga straff var på 7 år men nu har han suttit av 40 (för det mesta i isoleringscell) och han har skickats mellan över 100 olika fängelser plus ett och annat ställe för the criminally insane. Nån gång i den här röran byter han namn till Charles Bronson efter skådespelaren eftersom det är ett namn för en riktig kändis.

Tom Hardy gör ett härligt jobb som ett hypervåldsamt nut job. Fan, alla nakenscener där han visar snorren är ju skitbra. En annan favoritscen är på mentalsjukhuset när de har fest till Pet Shop Boys. Väldigt många snygga scener överlag även om det kändes lökigt ibland. Kan vara en av de konstigaste filmerna jag sett, men jag gillar det. Tänker lite på A Clockwork Orange gällande både våld och utförande.

4/5
Både filmen och Hardy är superb! En riktig kultrulle!
Citera
2015-06-04, 09:54
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Fan, alla nakenscener där han visar snorren är ju skitbra.

4/5

Haha det där låter ju som något jag måste kolla in!
Citera
2015-06-04, 19:39
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Lucy (2014)

Ett gäng kineser har syntetiserat ett ämne som gravida kvinnor utsöndrar. Det här ämnet ska de sälja som knark i Europa så huvudpersonen Lucy och några andra svennebananer blir uppcuttade och får skiten inopererat i magen. Sedan ska de flyga till Europa som drogmulor där de sprättas upp igen och kineserna får tag på sitt kära knark. Men något går fel, Lucys påse briserar och helt plötsligt är hela hennes kropp fullpumpad av drogen. Konsekvensen? Hjärnkapaciteten ökar så pass mycket att hon kan trolla.

En actionfilm med stort Matrix-komplex. Var själv drogad när jag såg Limitless men minns att den berör samma ämne och den var nog lite vassare. Ganska spännande tema men det lyfter aldrig. Biljakten i Paris var ganska fräsig men slutet är så extremt dåligt att ingenting hade kunnat väga upp för det. Gillar dock att det är mycket språk i filmen. Kineserna babblar på kinesiska och man har ingen aning om vad de säger. Eller det kanske var textat för er andra? Ett par schyssta actionscener men för det mesta kändes det överdrivet.

2/5
Citera
2015-06-04, 21:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Korsdrag i paradiset.
Även det en film inspelad från svt under våren.
Tråkigt drama om överklasspar där hon blir förtjust i knäppig pianist, och flyttar ihop med denne,bara för att återvända till sin tråkiga, men rika man.
Tror det skulle vara en komedi, detta maskerade man väldigt väl.
Allt var inte bättre förr, 2/10
Citera
2015-06-04, 22:27
Medlem
nihilverums avatar
Resident Evil: Afterlife (2010)

Alice (Milla Jovovich) är fortfarande ute efter att förgöra Umbrella Corporation och hittar en grupp överlevande i ett fängelse som är omringat av de smittade. De överlevande är intresserade av att hitta och flytta till Arcadia, en omtalad plats som sägs vara helt fri från smittade.

Bra action och överlag förvånansvärt bra för en film som både är den fjärde i en serie och baserad på TV-spel. Det är ju ingen Oscarskandidat på något sätt, men givet förutsättningarna har man gjort ett bra jobb.

Betyget blir 5/10 eller en stark 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-06-04, 22:37
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Layer Cake
Daniel Craig är någon sorts "good guy" kriminell langare som dras in i en härva ed svek etc. Bitvis helt ok även om det går en film som denna på dussinet. Största behållningen är att se Sienna Miller strutta runt i underkläder men det klippet är som ni förstår inte mer än 5 sekunder. Betyget är 3 FB-kukar av 5 möjliga.
http://www.imdb.com/title/tt0375912/
Citera
2015-06-04, 22:40
Medlem
murtennios avatar
Kingsman

Detta var en helt okej film! Inget spektakulärt men ändå bra.

3/5
Citera
2015-06-04, 23:57
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Kom precis hem från San Andreas (2015) på bio och herregud vilken hög med dynga. Ibland undrar jag om Hollywood autogenererar manus för det här var Mall 1A - EXTREME. Varenda jävla scen var en enda stor klyscha och det gick att förutspå varenda sekund om vad som skulle hända hela tiden. Den gjorde verkligen inte en enda sväng nån gång. Man skämdes över att se spektaklet. Endimensionella karaktärer som man verkligen inte brydde sig ett skit om. Filmskaparna har lagt allt krut på "tuffa" effekter (som förvisso är välgjorda) och sedan skitit i resten, men bra effekter gör inte en film bra. Pinsamt och så trist att en favorit som The Rock är med på detta, gör nån härlig actionfilm istället, som Walking Tall som har en charm i sig och inte tar sig på så jäkla stort allvar.

Rekommenderar er alla att hålla er undan från biograferna på denna, hyr den när den släpps om ni verkligen känner er tvungna att se detta spektakel..

1/5
Citera
2015-06-05, 00:49
Medlem
NirvanAs avatar
Kajaki

Trodde det mer skulle vara en krigsfilm med strider mot talibaner men det visade sig vara en film som utspelades sig på nästan samma lilla ytan nästan hela filmen, men den var ändå spännande hela tiden och dialogen med tillhörande jargong var riktigt härlig.

3/5
Citera
2015-06-05, 00:57
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Mad Max (1979)

Har bara sett Fury Road och eftersom jag diggade den rakt igenom kändes det vettigt att ge sig an den gamla trilogin. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Absolut inte lika mycket post-apokalysm som i den senaste men jag antar att det blir mer sånt i de andra filmerna. Galenskaperna, estetiken och bilstuntsen sitter åtminstone som en smäck. Tycker hela filmen känns väldigt modern och hade det inte varit för musiken och några enstaka klippningar hade jag nog inte gissat att den var 36 år gammal. Ja förutom att Mel Gibson är ung och snygg. Ser verkligen fram emot de andra två och förhoppningsvis en uppföljare på Fury Road också. Hur har jag kunnat missa det här?

4/5
Citera
2015-06-05, 01:15
Medlem
Lotsos avatar
It Follows (2015)

Efter en het dejt-kväll inser 19-åriga Jay att det som hennes dejt varnat henne för faktiskt är på riktigt. Genom sexuella möten förs "smittan" vidare och en ondsint kraft personifierad av hålögda, mordiska stalkers är ute efter henne. Men ingen annan kan se förföljaren och den deliriska mardrömmen kan bara ta slut för henne om hon lyckas föra den vidare till någon annan.

Detta är en film jag längtat efter väldigt länge. Utav alla skräckfilmer som ska komma ut 2015 var detta den jag längtade till och förväntade mig mest av. Det är en originell idé, vilket är otroligt sällsynt i dagens läge när det kommer till skräckfilmer. Men också att tonen på filmen kändes som den är en enda homage till 70 och 80 talets skräckfilmer. Inte slasher genren, utan mer thriller skräck hållet på filmerna som kom ut under den perioden.
Jag kan med glädjande besked säga att It Follows levde upp till mina förväntningar och är en fantastisk film som jag kommer införskaffa på blu-ray när den kommer ut i Sverige.

Självklart är jag inte blind för att filmen trots sin originalitet ändå tar inspiration ifrån andra kända skräckfilmer så som Halloween och även Nightmare on Elm Street, var de två jag fick starka vibbar från mest. Den bjuder även på härlig 50-tals B-filmer som tonåringarna kollar på TV. Public Domain filmer även för att göra atmosfären ännu bättre, en av filmerna har jag själv sett till och med. Men nu kom jag av mig.
Det jag vill säga är att filmen har en del saker i sig som vi sett i andra skräckfilmer. Men det är i små mått och kommer mer av sig som att filmskaparen älskar dessa filmerna och gör mer utav ett easter egg utav det. Det känns aldrig som han kopierat något rakt av och det känns billigt.
Originaliteten ligger fortfarande i framkant och gör att man uppskattar filmens små härliga godbitar från andra skräckfilmer ännu mer.

Maika Monroe, som jag senast såg i The Guest. Även den en fantastisk rulle som var som en bortglömd 80-tals pärla gjord idag. Hon gör en riktgit bra insats i huvudrollen och kan verkligen leda en film på sina axlar. Hon kommer vi att få se mer av i framtiden det lovar jag, speciellt nu efter både The Guest och denna har blivit stora snackisar och hyllade filmer.

Vad jag också älskade med filmen var att vi aldrig får en riktigt förklaring på vad "It" är. Vi får ett par grundregler som den följer, men mer än så får vi inte veta. Vad är "It", var härstammar det från. Jag älskade att filmen höll det mystiskt och vi inte får veta detta. Det hade kunnat förstöra filmen riktigt mycket.
Jag älskade också att den börjar dyka upp i bakgrunden och till en början kanske man inte ser den också sedan ser man något litet röra sig och sedan någon som kommer gående i horisonten och kommer allt närmare. Sådant finner jag lite läskigt och filmen bjöd på sin andel sådana scener. Att den ändrar ansikten hela tiden så man vet inte riktigt var man har den, och var den kommer slå till härnäst.

Jag har även hört många har analyserat filmens mening och att den egentligen är en film om tonåringars sex före äktenskap. Visst kan det ligga undertoner i detta då det är via sex "It" börjar förfölja en.
Men att hela filmens budskap ska vara detta tycker jag känner är lite väl att dra i sparken, även ifall jag verkligen kan se vart det kommer ifrån. Själv brukar jag inte sätta mig in i sådant allt för mycket.

En sista sak är musiken, atmosfären och de fantastiska fotot. Dessa tre kompetenser är helt fantastiska och gör filmen ännu starkare. Det gör att filmen får en egen look till sig själv och får en egen identitet bland dagens skräckfilmer. Den sticker redan ut, men tack vare dessa tre blir den ännu mer ihågkommen och unik, och till det bättre.

I sin helhet är It Follows precis den skräckfilmen jag förväntade mig och blev inte besviken överhuvudtaget. Visst kan det kanske kännas långsam och har ett sakta tempo till sig. Men för mig stärker det bara hela känslan när man ser den. Lite som när jag ser Nosferatu eller andra skräck stumfilmer. Jag hamnar i en slags trans och filmen hypnotiserar nästan en, till det positiva.
Det är en fantastisk film att kolla på samtidigt som musiken och atmosfären är på topp under hela filmens gång och Maika Monroe kan verkligen bära en långfilm på sina axlar och gör det med bravur. Hoppas verkligen att få se mer av henne i kommande filmer.
Men framför allt är det filmens originalitet till handlingen som gör att den är så fantastisk. Den bygger inte på några jump-scares eller osympatiska karaktärer eller är en remake. Något som 95% av alla skräckfilmer som kommer ut idag består av. Men It Follows tillhör de andra 5% som sticker ut och går emot normen och gör det den vill göra. Och bland dagens skräckfilmer känns detta som en fräsch luft som kommit in. Den förtjänar all kritik och hyllningar den fått.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3235888/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=9tyMi1Hn32I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här