Filmprojekt 2: Akira Kurosawa
#28 Dreams (1990)
Imdb
Baserad på olika drömmar som Kurosawa har haft får vi här se åtta korta olika berättelser vars gemensamma tema kan sägas vara döden.
Ja, det här är ju som att se en novellsamling, en samling kortfilmer. Jag tror vi kan kora
Dreams till den vackraste filmen som Kurosawa har gjort. Den slår faktiskt
Kagemusha och
Ran i det rent visuella. Och det är där själva styrkan ligger i. Färgerna än en gång tas tillvara och blir som en karaktär i filmen. Wikipedia väljer att kategorisera den som magisk realism och det är en alldeles ypperlig beskrivning. Själv var jag tveksam till om man skulle använda ord som surrealistisk eller mer mystisk och övernaturlig men magisk realism sätter fingret på punkten. Det är gränslandet när man beger sig ut i naturen och råkar stöta på de magiska väsen som bor där. Där döda och levande kan mötas och utbyta ord och känslor med varandra. Handlingen i första drömmen är just då en pojke går ut när det regnar samtidigt som solen skiner och råkar få syn på en ceremoniell procession med rävar (människor som ser ut som rävar) vilket han inte borde ha gjort då det är förbjudet. I en annan får vi se en arméofficer som råkar träffa på sina döda soldaters andar och sorgen och vetskapen över deras död plågar honom ofantligt. Mer liknande gripande livsöden skildras men jag orkar inte gå in i detalj på allihopa, då blir det för mycket text och för mycket fokus på handlingen. Dock måste jag nämna att i en dröm får vi se ingen mindre än Martin Scorsese utklädd till Vincent van Gogh där han kort försöker måla en landskapstavla och pratar som hastigast med en konstintresserad person som gått in i hans tavlor.
Överlag är filmen väldigt poetisk, med vissa dramatiska inslag här och var. Annars är den till stora delar nästan meditativ och det jag tar med mig härifrån är en lugn och fin filmupplevelse om livet och döden signerad Kurosawa. Detta är inte film att se om man förväntar sig action i stil med hans samurajfilmer utan snarare som sagt en stillsam, poetisk konstfilm där de små livsödena eller de ögonblickliga upplevelserna som karaktärerna genomgår är vad som gör filmen till vad den är. Ett pärlband av vackra ögonblick. Fast två drömmar centrerar kring radioaktiv strålning/atomvapen och kärnkraftsavfall som läcker ut och dess konsekvenser på människorna och omgivningen vilket antagligen är mer relevant och angeläget för japaner än vad vi här i Sverige kan identifiera oss med. De skulle jag vilja säga tillhör den svagare delen av filmen då den bryter mot det vackra och det stillsamma.
Jag ger
Dreams en stark trea. Det är vackert, det är fint, men i slutändan är det inte så mycket mer än åtta stycken kortfilmer löst sammansatta av samma skådespelare som spelar huvudrollen i flera av drömmarna och att de har det gemensamma temat livet och döden.
Betyg: 3.5/5