2015-06-05, 11:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Rekommenderar er alla att hålla er undan från biograferna på denna, hyr den när den släpps om ni verkligen känner er tvungna att se detta spektakel.

Kommer att ladda hem den sen, har inte råd med bio just i detta nu.
Citera
2015-06-05, 16:38
Medlem
bombaccis avatar
Tittade igen på min dvd letters from iwo jima.

Väldigt bra film. Clint Eastwood är nog en av mina favoritregissörer. Tycker alla filmer som jag har sett av honom som regissör har varit bra.

Iwo jima handlar om japanernas kamp mot amerikanarna i slutet av andra världskriget. Väldigt fin film.

8/10 i betyg får den av mig.
Citera
2015-06-05, 16:45
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
It Follows (2015)

Efter en het dejt-kväll inser 19-åriga Jay att det som hennes dejt varnat henne för faktiskt är på riktigt. Genom sexuella möten förs "smittan" vidare och en ondsint kraft personifierad av hålögda, mordiska stalkers är ute efter henne. Men ingen annan kan se förföljaren och den deliriska mardrömmen kan bara ta slut för henne om hon lyckas föra den vidare till någon annan.
Jag såg denna i går kväll, och nedanstående håller jag absolut med om:
Citat:
En sista sak är musiken, atmosfären och de fantastiska fotot. Dessa tre kompetenser är helt fantastiska och gör filmen ännu starkare. Det gör att filmen får en egen look till sig själv och får en egen identitet bland dagens skräckfilmer. Den sticker redan ut, men tack vare dessa tre blir den ännu mer ihågkommen och unik, och till det bättre.
Däremot håller jag inte med om betyget
Citat:
4 av 5!
för utöver fotot, atmosfären och musiken är inte mycket särskilt bra. Monroe gör det bra i huvudrollen men det finns för många obesvarade frågor för att filmen ska kunna få ett högre betyg än 6/10.

Obesvarade frågor, innehåller en del spoilers
Citera
2015-06-05, 17:09
Medlem
Catapillas avatar
Är It Follows ute ännu utan hardcodade koreanska subs och annat trams?
Citera
2015-06-05, 17:18
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Jadå, jag drog hem en i går från bukten utan text över huvud taget. Med tanke på konkurrensen vad gäller modern skräckfilm får jag ändå säga att den är bra, men att den utmärker sig bland dåliga filmer gör inte att den blir bra rent allmänt så ett lika högt betyg som Lotso gav kan jag inte ge.
Citera
2015-06-05, 17:25
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag såg denna i går kväll, och nedanstående håller jag absolut med om:
Däremot håller jag inte med om betyget

för utöver fotot, atmosfären och musiken är inte mycket särskilt bra. Monroe gör det bra i huvudrollen men det finns för många obesvarade frågor för att filmen ska kunna få ett högre betyg än 6/10.

Obesvarade frågor, innehåller en del spoilers

Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla

Citera
2015-06-05, 17:33
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Citera
2015-06-05, 17:36
Medlem
chessjamts avatar
Filmprojekt 2: Akira Kurosawa
#28 Dreams
(1990)

Imdb

Baserad på olika drömmar som Kurosawa har haft får vi här se åtta korta olika berättelser vars gemensamma tema kan sägas vara döden.

Ja, det här är ju som att se en novellsamling, en samling kortfilmer. Jag tror vi kan kora Dreams till den vackraste filmen som Kurosawa har gjort. Den slår faktiskt Kagemusha och Ran i det rent visuella. Och det är där själva styrkan ligger i. Färgerna än en gång tas tillvara och blir som en karaktär i filmen. Wikipedia väljer att kategorisera den som magisk realism och det är en alldeles ypperlig beskrivning. Själv var jag tveksam till om man skulle använda ord som surrealistisk eller mer mystisk och övernaturlig men magisk realism sätter fingret på punkten. Det är gränslandet när man beger sig ut i naturen och råkar stöta på de magiska väsen som bor där. Där döda och levande kan mötas och utbyta ord och känslor med varandra. Handlingen i första drömmen är just då en pojke går ut när det regnar samtidigt som solen skiner och råkar få syn på en ceremoniell procession med rävar (människor som ser ut som rävar) vilket han inte borde ha gjort då det är förbjudet. I en annan får vi se en arméofficer som råkar träffa på sina döda soldaters andar och sorgen och vetskapen över deras död plågar honom ofantligt. Mer liknande gripande livsöden skildras men jag orkar inte gå in i detalj på allihopa, då blir det för mycket text och för mycket fokus på handlingen. Dock måste jag nämna att i en dröm får vi se ingen mindre än Martin Scorsese utklädd till Vincent van Gogh där han kort försöker måla en landskapstavla och pratar som hastigast med en konstintresserad person som gått in i hans tavlor.

Överlag är filmen väldigt poetisk, med vissa dramatiska inslag här och var. Annars är den till stora delar nästan meditativ och det jag tar med mig härifrån är en lugn och fin filmupplevelse om livet och döden signerad Kurosawa. Detta är inte film att se om man förväntar sig action i stil med hans samurajfilmer utan snarare som sagt en stillsam, poetisk konstfilm där de små livsödena eller de ögonblickliga upplevelserna som karaktärerna genomgår är vad som gör filmen till vad den är. Ett pärlband av vackra ögonblick. Fast två drömmar centrerar kring radioaktiv strålning/atomvapen och kärnkraftsavfall som läcker ut och dess konsekvenser på människorna och omgivningen vilket antagligen är mer relevant och angeläget för japaner än vad vi här i Sverige kan identifiera oss med. De skulle jag vilja säga tillhör den svagare delen av filmen då den bryter mot det vackra och det stillsamma.

Jag ger Dreams en stark trea. Det är vackert, det är fint, men i slutändan är det inte så mycket mer än åtta stycken kortfilmer löst sammansatta av samma skådespelare som spelar huvudrollen i flera av drömmarna och att de har det gemensamma temat livet och döden.

Betyg: 3.5/5
Senast redigerad av chessjamt 2015-06-05 kl. 18:03.
Citera
2015-06-05, 17:39
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:

Badhuset kanske bara är stängt för kvällen/natten.

Själv uppfattade jag aldrig någon diskrepans. Och tycker att det var skönt att det inte blev något detektivarbete av det hela när allting ska läggas på plats och redas ut.
Citera
2015-06-05, 18:15
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Badhuset kanske bara är stängt för kvällen/natten.

Själv uppfattade jag aldrig någon diskrepans. Och tycker att det var skönt att det inte blev något detektivarbete av det hela när allting ska läggas på plats och redas ut.
Citera
2015-06-05, 18:33
Medlem
Lotsos avatar
Citat:

Citera
2015-06-05, 18:39
Medlem
U-Figs avatar
Citat:

Inte heller något som förstör filmen för mig men alla obesvarade frågor tillsammans gör att mitt slutbetyg inte kan bli lika högt som ditt. En stark sexa men inte mer. Vilket absolut inte är någon kritik mot ditt betyg om det nu skulle tolkas så av någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in