A River Runs Through It (1992) - Vi får följa två söner till en presbyteriansk pastor i natursköna Montana under 1900-talets början, från barndomen till vuxenlivet och de val de ställs inför och hur dessa val formar deras liv. Det är möjligt att det finns ett underliggande religiöst tema, något jag i så fall missade, men filmen känns tyvärr lite intetsägande. Det känns inte som att faderns predikningar, eller brödernas relationer leder någonstans. Oavsett är det en extremt vacker film som är värd att se bara för det. Sen är det ju extra roligt om man är fiskeintresserad då det är en central del i filmen. 2.5 fiskar av 5 möjliga.
Tittade nyss på Birdman, tyckte filmens första halva var mycket bra, uppskattade att endast ett fåtal klippningar gjordes genom filmen också, bidrar till att göra filmen mer unika. Tyckte dock filmen förlorade en del av sitt tidigare tempo efter ca. hälften av filmen, men jag vet inte exakt varför just nu, får fundera på det. Michael Keaton, Edward Norton och Naomi Watts gör ett rätt gediget jobb rakt igenom i min åsikt. Kul att se Zach Galfianakis i en annorlunda roll också!
3.5/5 får filmen, 4 på första halvan och 3 på andra.
Oj. Här är det en rejäl blandning i kvalitet. Första delen av filmen är 10+/10. Självklart syftar jag på de åtta veckors träning på Marine Corps Recruit Depot Parris Island som rekryterna får genomlida. R. Lee Ermey, Gunnery Sergeant Hartman, är fullständigt lysande. Tjockisen Pyle/Lawrence likaså. Samt Joker så klart. Inte Heath Ledger, utan Private Joker. Det känns otillräckligt att skriva om så här bra filmscener - om du inte redan sett den, gör det! Pronto.
Tyvärr så blir filmen sämre i del II: Goodbye my sweetheart, hello Vietnam!
Visuellt är det hur vackert som helst, men filmen stannar upp lite och blir långtråkig, och något otydlig - vad vill Kubrick egentligen?, trots att den här delen endast är ca 30 minuter lång. Långtråkig på det sättet att man inte blir fängslad, men filmen är helt klart ganska bra här ändå, men inte i jämförelse med inledningen. Eller avslutningen... för då jävlar blir det bra igen. Mer än bra!
Del III: Man down! Snipern. Nu blir det bättre. Och det blir tydligare igen, vilket visas klarast när Joker ska döda snipern, men inte lyckas. På hjälmen står det "Born to kill", men det stämde inte riktigt. All den där träningen förgäves när det väl gällde, i stundens hetta.
Om del I vore en film hade det varit 10/10, men nu blir helintrycket starka 8/10.
Sett koreanska A tale of Two Sisters och dess amerikanska remake The Uninvited nu efter varandra. Jag kan väl säga att den koreanska originalen är den bättre av de två med ganska så stor marginal ändå. Den amerikanska gör lätt det amerikanarna gillar, ändrar om storyn och lägger mer fokus på lycka, framgång och pengar, ytligt och fint skall det vara. Sedan kan inte regissörerna låta tittaren få tänka själv i The Uninvited (vet inte om amerikanare faktiskt är dummare eller om bolagen är livrädda för att publiken inte skall förstå och gå iväg missnöjda) för i remaken måste allt förklaras ungefär sjuttioelva gånger vilket göra att spänningen som finns i originalet är som bortblåst, eftersom man vet exakt vad som försigår och det är ganska lätt att förutse i princip allt.
Men om vi går till A Tale of two sisters, så är den väl ganska så överlägsen på alla punkter. Stämningen sitter som den skall, tempot är perfekt och den bygger sig upp riktigt schysst. Den koreanska frun är helt klart en bättre skådespelerska än det amerikanska ditot och twisten fungerar avsevärt mycket bättre i A tale of two sisters.
Med detta sagt så är inte A tale of two sisters helt fläckfri, men helt klart mycket bättre än The Uninvited. Rekommenderar remaken till folk som inte gillar att få tänka lite själva, måste få allt förklarat för sig och ett högt tempo. Ni som gillar obehag, och en film där man får luska lite och lära sig efter hand om vad som utspelar sig så rekommenderar jag helt klart A Tale of two sisters!
Betyg:
The Uninvited: 5/15 (2/5)
A Tale of two sisters 9+/15 (3/5)
Senast redigerad av BrutusBeefcake 2015-05-10 kl. 22:12.
"The Intruders", en alldeles ny skräckfilm. Far och ung dotter med tragiska händelser bakom sig flyttar in i ett renoveringsobjekt. Dottern får veta att en ung flicka i hennes ålder försvunnit från det huset, när den förra ägaren bodde där. Sedan blir det konstiga ljud, konstiga skuggor, dörrar som plötsligt smäller igen och går i baklås, saker som dyker upp där de inte ska vara, mystiska föremål som hittas undangömda... Jo, det är riktigt spännande, trots att det inte är ett dugg originellt! Dock blev jag lite besviken på slutet:
Hade velat ha ett övernaturligt slut, inte ett ensam mänsklig galning-slut.
Ger den 7 av 10. Gissar för övrigt att ungdomar i samma ålder som huvudpersonen eller yngre, uppskattar den ännu mer!
Travolta blir utsläppt ur fängelset i förtid genom att den lokala maffiabossen mutar en domare. Det är dock inte gratis utan han ska måla en tavla samt stjäla originalet på ett museum för att betala tillbaka.
Den som letar efter en Heist-film blir besviken, mer familjedrama än planering.
De gör det lite väl lätt för sig i slutet och inbrottsdelen likaså. Tycker annars att scenerna med sonen och farfadern funkade fint.
Helt okej action. Inte lika bra som ettan, men den är inte dålig för det.
3/5.
Mega(ton)-bedrövlig skulle jag säga. När man byter vinklar var tredje sekund, under vanliga dialogscener, så är det något som inte riktigt stämmer. Och under de ur-skakiga actionscenerna så skiftar vinklarna ännu snabbare - max 1,5 sekunder per bildruta. Det borde vara olagligt att filma och klippa actionfilmer på det här sättet.
Gillade den väldigt mycket när jag såg den... vilket förvisso var jävligt längesedan, men går jag på minnet så skulle jag kunna sätta 3-4/5. Koreanerna kan sina grejer. En lite skum film i nästan samma ådra är Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal (2010), eller "Bedevilled". Rekommenderas.
Mega(ton)-bedrövlig skulle jag säga. När man byter vinklar var tredje sekund, under vanliga dialogscener, så är det något som inte riktigt stämmer. Och under de ur-skakiga actionscenerna så skiftar vinklarna ännu snabbare - max 1,5 sekunder per bildruta. Det borde vara olagligt att filma och klippa actionfilmer på det här sättet.
Håller med fullständigt. En fiasko-serie rakt igenom. Gillar Liam Neeson men de här filmerna är bedrövliga.
En helt absurt 1980-talsaktig actionfilm med Sylvester Stallone i titelrollen som supersnuten Marion "Cobra" Cobretti, som med en okonventionell stil försöker utrota brottsligheten i sin stad. Staden drabbas av seriemördaren "Night slasher" (Brian Thompson, som är mycket lik Chris Pine sett till ansiktsdragen), och bara "Cobra" kan ta hand om situationen.
Upprepad produktplacering av Pepsi, följt av en otippad produktplacering för Coca Cola (man kan ju tycka att de två företagen inte borde vilja produktplacera i samma film) och i övrigt inget minnesvärt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!