Run All Night (2015)
En åldrande yrkesmördare tvingas ta sig an sin brutala före detta boss för att skydda sin avlägsnade son och hans familj.
För exakt ungefär ett år sedan hade Non-Stop premiär. Denna gick jag och såg på bio och den var väldigt underhållande. En lovande premies som levererade och en Liam Neeson som gjorde ett bra jobb. Nu återvänder både Liam Neeson och regissören i Run All Night.
Ska även tilläggas att de jobbat tillsammans på filmen Unknown, men den har jag inte sett ännu. Så nu är frågan om filmen levererar på samma underhållning som Non-Stop eller inte.
Personligen gillade jag denna en hel del. Den är i samma liga som Non-Stop. Även ifall det är två helt olika filmer, så fick jag samma känsla efter att ha sett båda filmerna. Non-Stop kanske går för en mer underhållnings värde, medan Run All Night ger mer bakhistoria och lite mer välstrukturerade karaktärer.
I grund och botten är det en simpel handling. Filmen försöker heller inte bryta några regler eller gör något banbrytande inom ramen. Det ni läser om den och det ni ser är det ni får. Vad som gör filmen så pass bra är karaktärerna och uppbyggnaden.
Filmen ger oss precis lagom med båda delarna som gör att vi bryr oss om karaktärerna och det som inträffar i filmen. Speciellt kemin och förhållandet mellan Liam Neeson och Ed Harris.
Skådespelarna gör bra ifrån sig. Åter igen som med The Gunman är detta en film där många kunde bara gjort det för en lönecheck. Men istället får vi bra insatser från en del av skådespelarna. Egentligen är det bara Liam Neeson, Joel Kinnaman och Ed Harris som synts till för det mesta. Alla andra kommer och går i filmen.
Till ni som fortfarande anser att Liam Neeson är en trött sengångare och gör samma sak i alla hans filmer tycker jag ni ska sluta med. Det är bara för hans insatser i Taken uppföljarna han fått denna stämpeln på sig. För övrigt är detta en betydligt bättre Taken uppföljare än 2an eller 3an.
Common spelar också en väldigt intressant karaktär. Han är inte med mycket, men hans karaktär är definitivt den mest intressanta i filmen. Han spelar denna coola hit-man snubben som har en personlig vendetta på Liam Neeson. Det som jag gillar är att han dyker upp först cirka en timme in i filmen och vi får inte veta mer om honom. Han är som Bobba Fett.
Filmen använder sig också av intressanta kameravinklar och kameraarbete. Att den ibland stannar upp och går upp i luften för att sedan åka någon annan stans i staden. Det märks dock att det är dataeffekter tillagt, men känslan och effekten filmen vill få ut av det funkar fortfarande.
Samtidigt så älskar jag också filmer som utspelar sig inom en 24-timmars ram. I detta fallet är det bara 16 timmar. Precis som i Non-Stop älskar jag också filmer som utspelar sig på flygplan eller tåg då det är en smal yta man jobbar utifrån och miljöerna känns mer verkliga och mysteriet mer spännande och underhållande.
Generellt sätt så för det mesta är det också en spännande film att sitta igenom. Musiken, som för övrigt även den är förvånande bra, bygger upp det perfekt. Det enda negativa är att filmen börjar med slutet. Så det negativa här är att jag redan vet hur filmen kommer sluta så spänningen i den aspekten tog bort det helt och hållet för den involverade karaktären. Få filmer lyckas med att visa slutet i början.
I sin helhet lyckas Run All Night ändå pricka i rätt träffar inom det den försöker göra. Skådespelarna sköter sig bra, karaktärerna får utrymme och uppbyggnad vilket gör att vi bryr oss om dem och kameravinklarna och kameraarbetet var intressant och snyggt använt.
Är det en extraordinär film? Nej, men den bjuder exakt på det man förväntar sig samtidigt som den ändå lyckas komma av sig som en bra film överlag. Där underhållningen är på topp! Ed Harris om något gör filmen sevärd även för de som tvekar.
Jag fick det jag ville ha utifrån den och i slutändan blev jag lika nöjd som när jag såg Non-Stop. Där av får de samma betyg.
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2199571/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=7uDuFh-nC-c