2015-02-17, 02:48
Medlem
serotonins avatar
The Monuments Men (2014)

Bygger på verkliga händelser om soldater, de flesta amerikanska, som får i uppdrag att i slutet av andra världskriget rädda värdefull konst från att förstöras av onda tyskar.

Regisserad av George Clooney som också får sägas spela huvudrollen och med bl a Matt Damon, Cate Blanchett, Bill Murray och John Goodman.

Kunde säkert blivit bra och jag brukar gilla Clooney men tyvärr dramaturgiskt kasst och med snudd på icke-existerande karaktärsporträtt, Hollywood-sentimentalitet som inte funkar och givetvis lite obligatoriskt judesnyft. Svag 2/5.
Senast redigerad av serotonin 2015-02-17 kl. 02:51.
Citera
2015-02-17, 04:13
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Haha, bara du inte börjar skriva typ "Det är en riktigt stark 68a, som nästan går över till 69", eller liknande.
Haha, nja, jag får hoppas själv att det inte går så långt!
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Kunde inte sagt det bättre själv! Av ren nyfikenhet, varför gav du den inte 100?
Inte riktigt så bra tyckte jag att den var. En stark åtta på den tiogradiga skalan är vad den är för mig. Fantastisk film men en bra bit från ett mästerverk.

Finns nog egentligen bara en film som skulle kunna få 100/100 av mig (2001), alla mina andra tior ligger mellan 95-99. Oj, vad rörigt med alla dessa olika betygsskalor, är uppe i tre nu, 100/100 för eget nöje, 10/10 för imdb och 5/5 för filmtipset.
Citera
2015-02-17, 11:10
Medlem
skitpungs avatar
Escape From Tomorrow (2013)

Ett intressant koncept som jag tyckte kunde gjorts bättre. Jag var väl inte direkt besviken när filmen var slut men då hade jag i och för sig inte direkt höga förväntningar. Såg den mest för att jag hört att den dragit på sig en hel del press.

Att Disney släppt förbi den är en annan femma. Den får 5,5/10 utav mig, helt klart värd en titt om man inte har något bättre för sig.

http://www.imdb.com/title/tt2187884/?ref_=nv_sr_1

Citera
2015-02-17, 11:32
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Haha, bara du inte börjar skriva typ "Det är en riktigt stark 68a, som nästan går över till 69", eller liknande.

Hehe, skulle vara väldigt roligt om Sagge med den skalan började dividera med sig själv om 68/100 ska vara "en svag, stabil eller stark 68:a", då blir ju mer eller mindre skalan plötsligt 300-gradig.
Citera
2015-02-17, 21:37
Medlem
nihilverums avatar
From Here to Eternity (1953), vinnare av Oscar för bästa film vid den tjugosjätte Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om några amerikanska soldater på Hawaii under andra världskriget. En soldat (Montgomery Clift) har precis förflyttats dit, och hans nye kapten har hört att han är en skicklig boxare och vill att han skall representera kompaniet, men soldaten är fast besluten om att inte boxas mer. Detta leder till att kaptenen försöker förmå de andra att göra den nye soldatens liv så besvärligt som möjligt.

Det är många bra skådespelarinsatser och det stör inte att filmen är en återgång till svartvitt efter två Oscarsvinnare i färg. Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.

Näst på tur står Marty (1955), eftersom jag redan sett On the Waterfront.
Citera
2015-02-17, 21:54
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
From Here to Eternity (1953), vinnare av Oscar för bästa film vid den tjugosjätte Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om några amerikanska soldater på Hawaii under andra världskriget. En soldat (Montgomery Clift) har precis förflyttats dit, och hans nye kapten har hört att han är en skicklig boxare och vill att han skall representera kompaniet, men soldaten är fast besluten om att inte boxas mer. Detta leder till att kaptenen försöker förmå de andra att göra den nye soldatens liv så besvärligt som möjligt.

Det är många bra skådespelarinsatser och det stör inte att filmen är en återgång till svartvitt efter två Oscarsvinnare i färg. Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.

Näst på tur står Marty (1955), eftersom jag redan sett On the Waterfront.
Jag diggar verkligen ditt projekt med Oscarsvinnare för bästa film, kul att följa. Har själv funderat på något liknande!
Citera
2015-02-17, 22:00
Medlem
The Numbers Station, 2013

Hälften action och hälften thriller. Trailern lovade så mycket men hela filmen levererade inte allt jag hade hoppats på. Konceptet med en smart kvinna som sänder ut hemliga koder som ska skyddas från angrepp av en agent är intressant, men fungerar inte tyvärr. John Cusack börjar antingen bli lite till åren eller så fallerar manuset. Det är svårt att avgöra. Filmens helhetsintryck är inte svårt att avgöra. Det är svagt.
Citera
2015-02-17, 22:36
Medlem
Theekmans avatar
Mitt liv som hund
Med regi av Lasse Hallström hade jag en ungdomlig känsla igenom hela filmen. Behandlade ämnen som döden, uppväxten och sex utifrån ett barns perspektiv på ett utomordentligt snyggt och tänkvärt sätt. Musiken var slående och jag kan inte få nog av det lilla stycket av Björn Isfält - Mot småland som tränger in på djupet.
9 av 10
Citera
2015-02-17, 22:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theekman
Mitt liv som hund

9 av 10

Vill minnas att boken är helt okej, men filmen är lite bättre.
Citera
2015-02-17, 22:58
Medlem
Theekmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vill minnas att boken är helt okej, men filmen är lite bättre.
Visste inte att den var baserad på en bok. Läste på lite och såg att det fanns en trilogi med Reidar Jönsson. Kunde inte låta bli, så gjorde nu en beställning på första boken "mitt liv som hund".
Citera
2015-02-18, 01:42
Medlem
serotonins avatar
Inherent Vice (2014)

Såg den nyss och kom på mig själv med ett leende på läpparna när eftertexterna kickade in. Väldigt snårig plot och det är svårt att hänga med helt i handlingen hur mycket man än anstränger sig - tror den kan växa ännu mer vid omtitt p g a det - men jag är supernöjd!

Tonen, stämningen och skådespelet är top notch, Phoenix är hand i handske som den pundiga privatdeckaren och Josh Brolin m fl står alla för lyckade insatser.

Framför allt är det stämningen som gör filmen lyckad; en trippad mix av hippie-noir (vad det nu kan vara), stoner, humor och massa annat smått och gott som hade kunnat bli pannkaka i en sämre regissörs händer, men PTA grejar det galant. Visste väl att han fortfarande kunde göra film, Inherent Vice är flera klasser bättre än trista The Master och jag satt som klistrad större delen av filmen trots att jag inte alltid hängde med i handlingen. Finns mer att skriva men det är inte den lättaste filmen att recensera.

Noterar dock en del gnäll på IMDb och relativt lågt betygsnitt så det är troligt att detta inte är en film som passar alla men från mig blir det 4/5.
Citera
2015-02-18, 01:45
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Någon har väll skrivit Fifty Shades of Grey?

Men som sagt var och såg i Söndags. Den var helt okej som sagt men lite lame mot slutet när han piska henne och hon tog det så hårt.. Trodde att det skulle vara det "första straffet liksom" och hon gick med på det. Kanske jag missförstod? Sen slutet bara bäddar för en fortsättning och ja.. Kunde slutat bättre.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in