Inherent Vice (2014)
Såg den nyss och kom på mig själv med ett leende på läpparna när eftertexterna kickade in. Väldigt snårig plot och det är svårt att hänga med helt i handlingen hur mycket man än anstränger sig - tror den kan växa ännu mer vid omtitt p g a det - men jag är supernöjd!
Tonen, stämningen och skådespelet är top notch, Phoenix är hand i handske som den pundiga privatdeckaren och Josh Brolin m fl står alla för lyckade insatser.
Framför allt är det stämningen som gör filmen lyckad; en trippad mix av hippie-noir (vad det nu kan vara), stoner, humor och massa annat smått och gott som hade kunnat bli pannkaka i en sämre regissörs händer, men PTA grejar det galant. Visste väl att han fortfarande kunde göra film, Inherent Vice är flera klasser bättre än trista The Master och jag satt som klistrad större delen av filmen trots att jag inte alltid hängde med i handlingen. Finns mer att skriva men det är inte den lättaste filmen att recensera.
Noterar dock en del gnäll på IMDb och relativt lågt betygsnitt så det är troligt att detta inte är en film som passar alla men från mig blir det
4/5.