2015-04-11, 14:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Gör jag inte? Den svenska stumfilmsklassikern Körkarlen är en av mina favoritfilmer.

Ja, och? EN film är ingen indikation på det, jag hatar ju till exempel Citizen Kane men det innebär inte per automatik att jag inte gillar finkultur. Menar mest att jag aldrig ser dig skriva i andra trådar som inte handlar om nya amerikanska biofilmer, aldrig sett dig diskutera annat faktiskt.
Citera
2015-04-11, 15:17
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Mountain Patrol Kekexili (2004.) Kekexili är en enorm vulkanisk region i Kina där den Tibetanska Antilopen (Chiru) lever. På grund av tjuvjakt på dess vackra päls minskades dess population på gränsen till utrotning - som en reaktion på det bildades ett slags medborgargarde som frivilligt och utan stöd patrullerade området för att stoppa tjuvjakten. Filmen är baserad på verkliga händelser, konflikten eskalerade till nivåer som chockade Kina.

Det är även en skildring, eller snarare en kommentar, av relationen mellan kineserna och dom förtryckta tibetanerna som jagar Chiru för dom vet inget annat sätt att överleva. Men filmen tar ingen sida utan är mer dokumentärlik.

Som väntat enormt vackert sceneri! Regionen är stjärnan i filmen och dom har verkligen lyckats fånga ogästvänligheten och känslan av isolation på en extremt farlig plats.

Manuset slirar ibland och några förvirrade stunder uppstår då man tappar kollen på vilka karaktärerna är och vad dom gör nu. Men fantastiskt bra skådespel och starka scener väger upp det bra ändå. En film som berör om man investerar lite i den. 3/5
Citera
2015-04-11, 15:21
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Days of Heaven (1978)

Det här var en besvikelse. En tom film. En del scener var mycket snygga men överlag tyckte jag inte fotot var "wow" på något vis. Filmens största problem är den obefintliga storyn som med rätt små medel kunde gjorts mycket bättre och intressantare. Det hade behövt mer dialog. Vi lär knappt känna de fyra huvudpersonerna. Berättarrösten blev bara enerverande särskilt som det berättas av lillasystern som historien inte alls kretsar kring. Den näsvisa lillasyster-karaktären retade mig också då hon inte alls passade in som arbetarflicka under 1900-talets början. Snarare kändes hon mer som det hon troligen var; en bortskämd medelklassunge från nån amerikansk storstad. Född i New York tydligen.

Filmmusik är sällan något jag lägger vikt vid men när jag nu visste att Morricone stod bakom musiken så var det i alla fall något som inte gjorde filmen sämre. Skådespeleriet var heller inte fy skam, men som jag tidigare skrev hade det behövts mycket mer dialog för att fylla ut med t ex huvudkaraktärernas tankar och känslor.

Malicks bästa förblir Tree of Life, där han expanderar den visuella känslan från Days of Heaven men fyller den med något så storartat som Livet självt.

Betyg: 2/5
En klockren recension där du sammanfattar rätt fint filmens alla brister.
Citera
2015-04-11, 16:04
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Sedan tycker jag faktiskt inte att Armageddon är särskilt underhållande. Den är så rörigt klippt att filmupplevelsen blir besvärlig.

Tycker helt tvärtom. För mig är Armageddon ett exempel på hur riktigt jävla bra Hollywood kan vara trots att man vet hela storyn i förväg.
Citera
2015-04-11, 16:16
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Tycker helt tvärtom. För mig är Armageddon ett exempel på hur riktigt jävla bra Hollywood kan vara trots att man vet hela storyn i förväg.

Really? Vad är det som är bra med Armageddon? Sure, det finns ett visst underhållningsvärde i hur dödskorkad den är, men den är verkligen en horribel film.
Citera
2015-04-11, 16:22
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det är en typisk amerikansk actionfilm med allt vad det innebär, bara att lägga hjärnan på hyllan och flyta med i underhållningsvärdet som den ändå bjuder på. Du verkar dock ha hakat upp dig på att klaga på en massa dum-actionfilm men vad jag sett så ser du inte direkt på de mest finkulturella filmerna heller...

Riktigt skön rulle, man tar den för vad den är
Citera
2015-04-11, 16:37
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Really? Vad är det som är bra med Armageddon? Sure, det finns ett visst underhållningsvärde i hur dödskorkad den är, men den är verkligen en horribel film.

Yes, gav den 8+. Har oerhört svårt att peka ut något som är bra, tycker helheten blev jävligt lyckad helt enkelt. Sen kollar jag ju nästan enbart på "kommersiell västerländsk film" även om jag givetvis inte gillar allt som Hollywood har skapat.
Citera
2015-04-11, 16:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Riktigt skön rulle, man tar den för vad den är

Exakt så, vilket många som klankar ned på den inte verkar att göra även om man kan tycka att den är dålig, men jag gillar den helt klart för vad den är som med Bay's andra filmer förutom Transformers 2-4.
Citera
2015-04-11, 18:34
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Gör jag inte? Den svenska stumfilmsklassikern Körkarlen är en av mina favoritfilmer.

Sedan tycker jag faktiskt inte att Armageddon är särskilt underhållande. Den är så rörigt klippt att filmupplevelsen blir besvärlig.
För den som nu inte råkar veta, vilket ni troligen alla redan gör, så var en scen i Körkarlen det som gav Kubrick uppslaget till scenen "Heeeeres Johhny" i The Shining.

Senast sedda film. From The Dark: http://www.imdb.com/title/tt4030442/?ref_=fn_al_tt_9

Följer tyvärr formulär 1A i genren. Jag började kolla den inatt och somnade efter cirka 40 minuter. Såg resten idag. Avrådes om du vill se bra skräck.

2/10
Citera
2015-04-11, 19:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Senast sedda film. From The Dark: http://www.imdb.com/title/tt4030442/?ref_=fn_al_tt_9

Följer tyvärr formulär 1A i genren.

Hoppas på att skräckgenren får ett lyft i år nu, skulle verkligen behövas!
Citera
2015-04-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Yes, gav den 8+. Har oerhört svårt att peka ut något som är bra, tycker helheten blev jävligt lyckad helt enkelt. Sen kollar jag ju nästan enbart på "kommersiell västerländsk film" även om jag givetvis inte gillar allt som Hollywood har skapat.
Finns dom som gillar att äta avföring, du är på den nivån. Allt med Armageddon är skit, skådespelarna, storyn är skrattretande dålig etc, en typisk skitrulle från Hollywood. Senaste film jag såg var Freeway 2 Confessions of a Trickbaby, så fucked up som personerna är i tjejfängelset och hur det är där skiljer sig inte mycket från verkligheten i stinking USA, där filmen börjar spåra ur rejält är när huvudpersonerna flyr fängelset då är det ingen ände på perversioner och helgalna mord. Det bli en av fem möjliga i betyg.
Citera
2015-04-11, 19:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Finns dom som gillar att äta avföring, du är på den nivån.

Då sällar jag mig till skaran som äter din skit med största möjliga njutning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in