Citat:
Ursprungligen postat av
kuddenchristo
Jag tycker att den filmen är en dålig, korkad och onödig nyinspelning.
Vad för något är dåligt och korkat i filmen enligt dig?
Det är en smart film som inte bara är en kompetent hyllning till originalet utan Jackson gör även den till sin egna film. En annan regissör hade kanske nöjt sig med att bara göra en hyllning och kanske inte ens lyckats att göra kompetent hyllning. Filmen har ett skönt tempo dessutom i stil med gamla matiné-filmer vilket är riktigt uppfriskande med tanke på att tempot i många av dagens filmer är i 160 km/h nästan hela tiden. Den har också bra CGI som står sig än i dag och som i många fall är bättre än dagens CGI. Filmen innehåller många bra skådespelarinsatser också; har aldrig gillat Jack Black, men här är han rätt bra faktiskt då jag inte stör mig på honom som jag ofta annars brukar göra. Naomi Watts står för den bästa skådespelarinsatsen dock. Filmen har imponerande musik, en rätt sjuk insats med tanke på omständigheterna, även om det är oklart såklart om den är bättre än originalet då det inte går att jämföra eftersom originalet för filmen inte går att få tag på.
Det märks klart och tydligt att originalfilmen är en av Jacksons favoritfilmer då han oftast springer den där extra kilometern än att bara nöja sig med ett bra jobb (vilket nog många andra regissörer hade gjort utan hans passion). Bara det faktum att han sparkade folk som han hade jobbat med under många år tidigare för att han insåg att de dem gjorde inte skulle passa in i hans artistiska vision av King Kong säger en hel del om hans inställning. Detta chockade många då det kom helt oväntat och är ett gott bevis på att ingen sitter säker trots många års av gott och enormt framgångsrikt samarbete, vilket man måste säga sett till hur framgångsrik LOTR var. Tror verkligen inte han hade gjort detta om han inte hade tagit det så seriöst och verkligen velat ha det som passade hans version absolut bäst; det måste ha tagit emot rätt mycket att sparka folk som man framgångsrikt har samarbetat med i många år och känner så väl, speciellt när de redan har gjort en stor arbetsinsats för filmen men nu blir ersatta och inget av ens hårda arbete kommer att användas då Jackson insett att det inte kommer att passa den film han vill skapa.
Med allt detta sagt är det verkligen ingen perfekt film, det finns en del plot holes med mera som kanske stör en del tittare tillräckligt mycket för att de skall sätta ett lägre betyg, men det gör inte filmen automatiskt dålig bara för att dessa svagheter finns. Det finns så mycket annat som väger upp för detta dessutom. Jackson lyckas även fånga känslan och det visuella av 30-talet väl. Filmens största svaghet är kanske att den är lite väl lång för sitt eget bästa, ca 30 minuter kortare hade den nog kunnat vara utan att förlora något direkt av värde tror jag. Främst är det nog vissa bitar på ön som nog hade kunnat skippats utan att tappa något direkt av värde, eller kanske gjorts annorlunda för att hitta mer av värde. Samtidigt skadar dessa bitar inte direkt.
Många av dagens blockbusters känns som totalt bortkastade filmer i jämförelse med denna faktiskt. De brukar vara underhållande för stunden i bästa fall, men de är oftast inget som jag direkt vill se om i framtiden. King Kong är dock något jag som jag kan tänka mig se om i framtiden fler gånger när jag känner för det - det är betydligt mer än bara riktigt bra underhållning för stunden, det är uppenbar passion för hantverket för mig (det gäller inte bara regin). Detta är uppenbart när jag ser på filmen. Den känns så otroligt mer genomarbetat och genomtänkt än den vanliga blockbustern på alla plan trots svagheterna. Förstår inte riktigt vad folk som tycker att filmen är dålig egentligen förväntar sig att få se i en film som King Kong, kanske är dessa personer är såpass trogna till originalet, eller vad är problemet? Filmen är ju utmärkt så problemet måste ligga hos alla som inte gillar den.
Trots alla svagheter filmen har så är det otroligt mycket filmunderhållning för pengarna om vi nu försöker att bortse från all uppenbar passion som finns här vilket är riktigt svårt att försöka bortse från då det som genomsyrar filmen och är det som gör det till en riktigt bra film och inte bara bra. Kan vi säga detsamma om t.ex. Pirates 4 som är den dyraste filmen som någonsin har gjorts? Nej, det är en generisk, oinspirerad och dålig film och en enorm missad möjlighet som på de flesta plan är klart sämre än de tidigare filmerna, trots en enorm och högre budget än föregångarna. King Kong levererar mer än det man kan kräva av en sådan här film. Hade inte Jackson lagt ned lika mycket jobb och haft det som ett kärleksprojekt hade det troligtvis bara varit en kompetent och bra blockbuster med bra underhållning och således en trea, men passionen som uppvisas här på de flesta om inte alla plan höjer filmen helt klart ett snäpp klart och tydligt, vilket gör filmen till en stabil fyra. Det är inte en banbrytande film som originalet var, vilket inte går att förneka - den var ju banbrytande på så många plan - alltifrån tekniken till musiken, men det betyder såklart inte att remaken inte är en riktigt bra film bara för att den inte är i närheten av att vara lika banbrytande som originalfilmen. Det är något den inte försöker vara heller. Allt måste ju inte vara banbrytande

Dock tror jag nog remaken faktiskt var lite banbrytande på åtminstone ett plan - har för mig att King Kong åtminstone då var den största karaktären som har gestaltats med hjälp av motion capture och om så är fallet lär filmen gå till filmhistorien bland annat p.g.a. av det, men filmen går såklart inte att jämföra med originalet där så mycket var banbrytande och tog enorm risk samtidigt som den var det dessutom.
Håller dock Heavenly Creatures av Jackson högre än King Kong.