Maggie (2015)
En lantbrukare i mellanvästern vägrar att överge sin älskade tonårsdotter när hon långsamt förvandlas till en kannibalisk zombie.
Detta är en film jag haft ögonen på i drygt ett år nu. Enda sedan jag läste handlingen och att Arnold Schwarzenegger skulle vara med i den föll jag helt för filmen och följde den och kunde inte vänta att få se den.
Inte nog med det, men det är också den första filmen där Arnold Schwarzenegger spelar en seriösare roll. Vi har inte riktigt sett honom i dessa skorna förut och för ett stort fan av honom var jag ivrigt intresserad av hur han skulle hantera rollen.
Det positiva här är att Arnold Schwarzenegger verkligen sköter det galant. Jag är faktiskt förvånad att han kan göra dramatiska roller. Men 50% utav hans scener är dialogfria så det kanske ligger något i detta, vem vet. Men för det jag såg honom i filmen så skötte han sig förvånansvärt bra och anser detta mycket väl kan klassas som en av hans bättre roller.
Han skjuter inte ut sig one-liners eller skjuter folk 24/7. Det är en mer mänsklig, jordnära karaktär för honom och det är förfriskande att se honom ta sig an en sådan här roll.
Synd bara att han inte är huvudrollen som filmen utlovar i trailern. Låt er inte bli lurade! Detta är Abigail Breslin's film och det är hon som är i centrum utav filmen och henne vi får följa, inte Arnold Schwarzenegger. Där är en stund utav filmen där det går en cirka 20 minuter utan att Arnold Schwarzenegger syns till alls.
Det som är bra här är att Abigail Breslin är tillräckligt bra att sköta filmen på egna ben. Hon är en tillräckligt bra skådespelerska och kan spela huvudrollen. Men det är ju klart att när man är det stora fanet av Schwarzenegger att man blir lite besviken när han inte är med i filmen lika mycket som man hade trott.
Sedan är där två saker jag vill påpeka som jag känner kan antingen vara en stor del till att detta kommer vara en sådan film man antingen älskar eller hatar.
Huvudproblemet med filmen är att där inte riktigt är någon handling. Ja den handlar om att Maggie blivit biten och förvandlas sakta men säkert mot en zombie och hon och hennes far försöker överleva viruset och göra det bästa av situationen. Men det slutar också i att mycket utav filmen går på tomgång där det besitter många scener där karaktärerna bara pratar eller bara gör random saker. Där är liksom ingen röd tråd genom filmen. Den är bara ihop slängd av olika händelser och saker från det att Maggie blir infekterad till slutet.
Detta är var filmen mycket troligt kommer dela många personer. En del kan finna det otroligt tråkigt och gör filmen rent av dålig på grund av detta, medan andra ser det som en mer djupgående och olika livshändelser i Maggies liv, ett bildkollage typ.
Jag personligen kunde ändå uppskatta enkelheten i filmen. För den hade tillräckligt med hjärta och bra kemi mellan Schwarzenegger och Abigail Breslin i deras karaktärer att jag brydde mig och var investerad. Det är något som räcker för mig för att jag ska kunna uppskatta denna filmen. för det är egentligen det jag ville ha främst utifrån filmen.
Men samtidigt kan jag förstå dilemmat med själva handlingen att den inte riktigt går någonstans och att en del lär finna den tråkig.
En annan sak som också jag tror är något som bidrar till en blandad mix är färgkomponenterna till filmen. På alla bilderna släppt till filmen så är bilderna i vanlig färg och även trailern hade något utav en färg i sig.
Men när du ser filmen är den väldigt grå av sig och färger i sig är väldigt avsaknad under hela filmen. Jag är som bekantskap inte så värst förtjust i denna tonsättning. Ibland bidrar den till filmen, ibland inte. Här känner jag att den bidrar någorlunda, men känner ändå att lite färg på det hade inte skadat.
Jag förstår att regissören vill ha filmen ska vara dramatisk, sorglig och detta gör han genom att sätta dit en mer färglös touch på det. Men nu blir det lite för deppigt när tonen i filmen i sig både inom handling och karaktärer redan är tillräckligt dramatiskt och deppigt så blir det ännu mer deppigare och inte till det bättre.
I sin helhet är Maggie en film jag tror många kommer ha stora olika åsikter om. Tror det kommer vara en antingen hata eller älska film för många.
Det som kommer dela de flesta på är inom handlingen att den inte riktigt går någonstans och där inte är någon röd tråd genom hela filmen. Men samtidigt kan jag uppskatta detta då det ger mer rum för karaktärerna och ger mer djup och hjärta åt kemin mellan Arnold Schwarzenegger och Abigail Breslin.
Den gråa färgtonen funkar, men jag hade önskat lite mera färg på det hela bara för att få fram de vackra fotot som ligger och gömmer sig i filmen som verkligen är vackert inners inne. I nuläget blir det lite för deprimerande ton på det hela.
Skådespelarna sköter sig galant, men ha i åtanke att det inte är Arnold Schwarzenegger som är i huvudrollen utan det är Abigail Breslin, som gör det väldigt bra.
Men det är framför allt att Arnold Schwarzenegger sköter sig så bra i sin första officiella dramatiska roll. Okej han gjorde Stay Hungry i 1976, men vem minns och har sett den? Det är den mest jordnära karaktären han spelat på år och dar och efter ett par hyfsade till mediokra filmer sedan hans comeback så känns det förfriskande att se honom i en sådan här roll i en sådan här film.
Men fan det får ju en att tänka också... Hade inte en zombie rulle där Arnold Schwarzenegger går rundor och skjuter alla och säger en massa one-liners ändå varit lite ballt?
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1881002/?ref_=tt_rec_tt
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=AQ5Vz8qE8R8