Big Hero 6 (2014)
När en hemsk och ödesdiger händelse sker i San Fransokyo så bestämmer sig Hiro och hans uppblåsbara robot Baymax för att starta ett omaka superhjälte-gäng med några vänner på stadens universitet. De kallar sig för Big Hero 6.
Jag är alltid på bio öppningsdagen varje gång Disney eller Pixar har en ny film på gång. Disney har på senare tid verkligen visat vad de går för och även producerat ett gäng bättre filmer än vad Pixar har gjort på sistone, ombytta roller?
Så självklart var jag sugen att se denna filmen. Handlingen sålde mig, trailern sålde mig, animationen sålde mig. Detta var till det mesta en film som levde upp till dessa förväntningarna. Där var bara ett litet smått problem jag hade med filmen.
Att den framåt tredje akten blev precis som Penguins of Madagascar. En klichéfylld film där jag listade ut vad som skulle hända och filmen kom inte med några överraskningar alls. Varför just du Big Hero 6!? Du hade så stor potential.
Okej låt mig förklara lite mer djupgående vad jag inte gillade med filmen, och vill kanske förvarna för lite spoilers i förhand.
Jag kunde nästan direkt lista ut vem den onda skurken i masken var så fort han dök upp. Jag tyckte det kändes någorlunda förutsägbart och hoppades jag hade fel, men nej jag hade rätt i vem det var. Vilket i sig var lite tråkigt. Fast han är inte hemlighetsfull hela tiden, tror det är cirka lite över 1 timme in vi får veta vem det är.
Sedan var det så typiskt SPOILERS! att Baymax offrade sig själv i slutet för att rädda Hiro. Långhistoria kort så åker Hiro och Baymax in en portal i en annan dimension för att hämta ut en person som fastnat där. Vilket resulterar i att för att de ska komma därifrån måste Baymax offra sig själv. Jag har sett det förr i filmer och Big Hero 6 gör ingenting nytt med det hela. Vilket bottnar i vad jag har för problem med filmen i grund och botten.
Den är inte så nytänkande som jag hoppades på. Speciellt när filmen kommer efter Disneys förra succé Frozen som tog den typiska Prinsessa sagan och gjorde om den till någonting nytt. Så kanske är det därför Big Hero 6 lider lite mer, för den kom efter en så kärleksfull och lovande film.
Jag kunde även tycka laget var precis på gränsen till att vara ointressanta karaktärer. Men där var tillräckligt för att jag ändå skulle finna någon viss charm och karisma med dem.
Men det som är positivt med filmen är verkligen positivt och i min mening är detta en sådan film där det positiva överskuggar nästan allt det negativa.
Humorn är helt jäkla fantastisk. Där är flera scener där jag skrattade högt som en dåre tillsammans med alla andra i salongen. Salongen var fylld med både vuxna, barn och tonåringar och gick hem hos alla. Magin med Disney alltså.
Baymax kommer bli Disneys nästa stora kända maskot. Den karaktären kommer sälja som smör för Disney och alla barn kommer veta och älska honom i bra bit framöver kan jag lovar er.
Dessutom tillför han sådan enorm charm att det inte finns ord. Han är rolig och söt samtidigt och man vill bara få en bamsekram av honom och önska han existerade i verkligheten. Han är filmens stora hjärta och hjältedåd. Utan honom hade filmen mycket väl inte varit lika lyckad som den är. Men då kan man ju säga, hur lyckad hade Despicable Me varit utan Minions?
Animationen var döläcker. Precis som jag hade förutspått. Favoritscenen måste vara när Baymax och Hiro flyger och sedan ser solnedgången högt vid molnen och man ser precis toppen av "Golden Gate Bron". Den scenen var riktigt jäkla snygg, jag bara älskar sådana scener i animerade filmer. när karaktärerna tar det lugnt och beskådar något vackert. Det är då animationen talar sitt tydliga språk och en stor anledningen jag älskar animerade filmer.
I sin helhet kan jag kanske säga att jag blev besviken på Big Hero 6. Men jag tror mycket av det är på grund av att filmen kom efter succén av Frozen och att man blivit lite bortskämd där med Disney. Nej det är inte en film som når upp till samma nivå som Disneys senaste Tangled, Wreck-It Ralph och Frozen.
Där är problem med filmen som att jag såg vem skurken var rätt så tidigt och anledningen till varför skurken gjorde som skurken gjorde var något kliché och även tredje akten blev som vilken annan animerad och superhjälte film jag sett förr.
Men detta är en film som är perfekt beskriven där allt det positiva överskriver det negativa. För jösses var där mycket positiva saker med filmen. Baymax utan tvekan det bästa med filmen, han om någon förtjänar en egen stand-alione film även ifall detta troligtvis var hans egna film tillsammans med Hiro. Humorn var helt suverän och animationen döläcker.
När jag i slutändan sitter och tänker på Big Hero 6 är det en film jag ändå gillade otroligt mycket och tänker mer på det positiva än negativa och där jag mycket väl inte kan vänta för att se om filmen igen. då har man lyckats i mina ögon.
So what om den är kliché? Ge mig Baymax varje dag! Trallalalalala!
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2245084/?ref_=nv_sr_1