2015-01-30, 23:11
Medlem
nihilverums avatar
Jag gör ett till avsteg från kronologin och ser American Sniper (2014), en av de nominerade till Oscar för bästa film vid den kommande, åttiosjunde Oscarsutdelningen.

Filmen är en biografi om Chris Kyle, den mest meriterade prickskytten i USAs militära historia med 160 bekräftat dödade fiender och en åttondeplats på listan över längsta avstånd från vilket någon prickskytt dödat någon med sina nästan 2 km. Förstaplatsen innehas sedan november 2009 av britten Craig Harrison, som på ett avstånd om nästan 2,5 km dödade två fiender med två skott (!).

Handlingen kretsar dels kring de tillfällen då Chris var på uppdrag i Irak och dels kring hans försök att gå tillbaka till ett normalt familjeliv när han kommer tillbaka till USA. Liksom många återvändande soldater har han svårt att lämna kriget bakom sig, och han känner att han vill rädda fler amerikanska soldater.

Filmen uppskattas förmodligen mest av patriotiska amerikaner, men den är rätt OK som krigsfilm betraktad. Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-01-30, 23:39
Medlem
Flickor i Kariärren ( 1996 ) Godkänd. Naked, All or nothing eller Livet leker bör prioteras!
Citera
2015-01-30, 23:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degoz
Flickor i Kariärren ( 1996 ) Godkänd. Naked, All or nothing eller Livet leker bör prioteras!

Naked är fan svårslagen!
Citera
2015-01-31, 00:06
Medlem
Taken 3 (2014)
Filmer blir sällan bra efter 2:a uppföljaren. Den här var inte så bra alltså. Den som är kräsen av bra manus ska inte sätta igång den här filmen.

Betyg: 5/10
Citera
2015-01-31, 00:15
Medlem
mr.demons avatar
Gone girl. 4/5 Mycket bra film som hade kunnat fåt 5/5 om den vore mer nyskapande. Bara slutet som är ovanligt eller hur man säger. I alla fall en mycket bra film.
Citera
2015-01-31, 00:58
Medlem
Såg Black Coal, Thin Ice på SVT. Mycket bra regi med ett läckert bildspråk, främst i kontrasten mellan starka färger och mörker. Framåt slutet bjuds det på några minnesvärda visuella scener som hintar om att man borde ta sig en titt på fler av Yi'nan Diaos filmer. Med ett bättre manus, antingen ett mer spännande mysterium eller intressantare karaktärsstudier, hade den här funkat fullt ut.

+3/5
Citera
2015-01-31, 01:36
Medlem
Lotsos avatar
Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk (2015)

Som första afrikanska lag någonsin har Somalia precis anmält sig till bandy-VM. De unga spelarna bor dock inte i Somalia. De bor i Borlänge. Och ingen av dem har någonsin stått på ett par skridskor. VM i Sibirien börjar om sex månader. Någon tycks ha tänkt väldigt långt utanför boxen.

Trevligt Folk har precis alla de där ingredienserna för att lyckas som en dokumentär. Den har en historia som är väldigt intressant och lyckas få in både komedi och drama i det hela. Den har sköna personer som vi kan sympatisera med och ändå finna glädje och underhållning i dem.
Hela dokumentären spelas nästan som en spelfilm, en spelfilm vid namn Cool Runnings. Som även den är baserad på en sann historia. Men här får man bättre grep av det hela då det är riktigt det som inträffar framför våra ögon. Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk är en fantastisk dokumentär som verkligen bör ses av många.

Vad som gör dokumentären så pass bra är på grund av dess ton. Det är inte bara en film om somalier som försöker lära sig åka skridskor och spela för Somalia i Bandy VM. Det är också en film som går ner lite grann i djupet om hur det är att vara invandrare i Sverige. Hur ser den typiska Svensson på somalierna, och hur förbättrar man detta.
Det är någorlunda gripande att se på och det är verkligen som sportfilmen om underdog teamet som verkligen slåss i deras hjärtan och vinner publikens hjärtan till slut. Man blev lite tårögd när rysarna själva stod och hejade på Somalia framåt slutet.

Men filmen är också fylld med karaktärer. Personer som faktiskt existerar i verkligheten. Peter Andersson är ju en stört skön person. Sitter i ett badkar och dricker öl under en TV intervju via telefonen, hur kan man inte älska denna mannen?
Han tillför också mycket av det komiska i filmen, som när han färgar håret i en rysk hårsalong eller blir förbannad när någon kör en dubbel diamanttvätt med bilen. Till några kanske det kan bli för mycket, men för mig var det precis lagom perfekt.
Dessutom sponsorn Billy Tang är ju också oförglömlig. Även han full med personlighet och karaktär. Där han ena sekunden skriker på Peter Andersson med att sponsra för 100.000kr och i nästa skåla för det har gjort en deal. Underbar snubbe Billy alltså.
Det är liksom hela filmen fylld med dessa personerna och det är delvis också det som gör dokumentären så pass underhållen och ihågkommen som den är.

Men vi får inte glömma stjärnorna av dokumentären. Nej det är inte Filip & Fredrik utan somalierna själva.
Dessa personernas brinnande hjärtan inte bara för att et är skoj men också för att visa att även ett land som aldrig stått på skridskor, aldrig varit på is och spelat Bandy förr att allting är möjligt. Jag ville bara ge alla dessa personerna en kram och salutera dem med respekt.
Slutmatchen som jag inte kommer spoila för de som inte vet resultatet är precis som vilken sports film som helst. Där du hejar på the underdog team och som du vet att oavsett hur de går har de vunnit folks hjärtan.

Till er som är oroliga över Filip & Fredrik stämpeln kan jag lugna ner er lite grann. Jag var faktiskt lite förvånad över hur lite de båda synts till i filmen faktiskt. Dem är med på ett hörn och intervjuar och synts på kamera kanske någon enstaka gång under filmens gång. Men de tar aldrig över och det blir aldrig dras show.
Detta gillar jag då det kunde mycket väl blivit Filip & Fredriks show, men filmen fokuserar på det den ska fokuserar på. Bandylaget och resan till VM. Visst vi har mycket att tacka Filip & Fredrik som utan dem två hade nog filmen inte blivit lika stor eller omtalad då dem hjälper nog med att föra fram filmen mer i rampljuset.
Men för er som sitter där och är oroliga kan ta det lugnt då dem inte är med så mycket och tar inte över alls.

I sin helhet är detta precis som en sådan här dokumentär ska vara. Den har en intressant historia bakom sig som jag är intresserad av att följa och se samtidigt som den tar fram en del andra frågor i samband med invandrare. Men det blir aldrig överstämplat i ansiktet på en att det känns övertydligt eller att filmen är på ett visst hörn. Den vet exakt hur mycket den ska leverera på den fronten.
Filmen bjuder på en del humor och lika så drama och där är ett par scener jag blev tårögd. Fylld med fantastiska karaktärer och personer jag sent kommer glömma.
Somalierna må kanske inte haft de bästa oddsen med sig och bemött mycket kritik. Men i slutet av dagen vann dem alla våras hjärtan.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt4365412/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=aA1QN2Zi1ho
Citera
2015-01-31, 01:36
Medlem
Lotsos avatar
Big Hero 6 (2014)

När en hemsk och ödesdiger händelse sker i San Fransokyo så bestämmer sig Hiro och hans uppblåsbara robot Baymax för att starta ett omaka superhjälte-gäng med några vänner på stadens universitet. De kallar sig för Big Hero 6.

Jag är alltid på bio öppningsdagen varje gång Disney eller Pixar har en ny film på gång. Disney har på senare tid verkligen visat vad de går för och även producerat ett gäng bättre filmer än vad Pixar har gjort på sistone, ombytta roller?
Så självklart var jag sugen att se denna filmen. Handlingen sålde mig, trailern sålde mig, animationen sålde mig. Detta var till det mesta en film som levde upp till dessa förväntningarna. Där var bara ett litet smått problem jag hade med filmen.

Att den framåt tredje akten blev precis som Penguins of Madagascar. En klichéfylld film där jag listade ut vad som skulle hända och filmen kom inte med några överraskningar alls. Varför just du Big Hero 6!? Du hade så stor potential.
Okej låt mig förklara lite mer djupgående vad jag inte gillade med filmen, och vill kanske förvarna för lite spoilers i förhand.

Jag kunde nästan direkt lista ut vem den onda skurken i masken var så fort han dök upp. Jag tyckte det kändes någorlunda förutsägbart och hoppades jag hade fel, men nej jag hade rätt i vem det var. Vilket i sig var lite tråkigt. Fast han är inte hemlighetsfull hela tiden, tror det är cirka lite över 1 timme in vi får veta vem det är.
Sedan var det så typiskt SPOILERS! att Baymax offrade sig själv i slutet för att rädda Hiro. Långhistoria kort så åker Hiro och Baymax in en portal i en annan dimension för att hämta ut en person som fastnat där. Vilket resulterar i att för att de ska komma därifrån måste Baymax offra sig själv. Jag har sett det förr i filmer och Big Hero 6 gör ingenting nytt med det hela. Vilket bottnar i vad jag har för problem med filmen i grund och botten.

Den är inte så nytänkande som jag hoppades på. Speciellt när filmen kommer efter Disneys förra succé Frozen som tog den typiska Prinsessa sagan och gjorde om den till någonting nytt. Så kanske är det därför Big Hero 6 lider lite mer, för den kom efter en så kärleksfull och lovande film.
Jag kunde även tycka laget var precis på gränsen till att vara ointressanta karaktärer. Men där var tillräckligt för att jag ändå skulle finna någon viss charm och karisma med dem.

Men det som är positivt med filmen är verkligen positivt och i min mening är detta en sådan film där det positiva överskuggar nästan allt det negativa.
Humorn är helt jäkla fantastisk. Där är flera scener där jag skrattade högt som en dåre tillsammans med alla andra i salongen. Salongen var fylld med både vuxna, barn och tonåringar och gick hem hos alla. Magin med Disney alltså.

Baymax kommer bli Disneys nästa stora kända maskot. Den karaktären kommer sälja som smör för Disney och alla barn kommer veta och älska honom i bra bit framöver kan jag lovar er.
Dessutom tillför han sådan enorm charm att det inte finns ord. Han är rolig och söt samtidigt och man vill bara få en bamsekram av honom och önska han existerade i verkligheten. Han är filmens stora hjärta och hjältedåd. Utan honom hade filmen mycket väl inte varit lika lyckad som den är. Men då kan man ju säga, hur lyckad hade Despicable Me varit utan Minions?

Animationen var döläcker. Precis som jag hade förutspått. Favoritscenen måste vara när Baymax och Hiro flyger och sedan ser solnedgången högt vid molnen och man ser precis toppen av "Golden Gate Bron". Den scenen var riktigt jäkla snygg, jag bara älskar sådana scener i animerade filmer. när karaktärerna tar det lugnt och beskådar något vackert. Det är då animationen talar sitt tydliga språk och en stor anledningen jag älskar animerade filmer.

I sin helhet kan jag kanske säga att jag blev besviken på Big Hero 6. Men jag tror mycket av det är på grund av att filmen kom efter succén av Frozen och att man blivit lite bortskämd där med Disney. Nej det är inte en film som når upp till samma nivå som Disneys senaste Tangled, Wreck-It Ralph och Frozen.
Där är problem med filmen som att jag såg vem skurken var rätt så tidigt och anledningen till varför skurken gjorde som skurken gjorde var något kliché och även tredje akten blev som vilken annan animerad och superhjälte film jag sett förr.
Men detta är en film som är perfekt beskriven där allt det positiva överskriver det negativa. För jösses var där mycket positiva saker med filmen. Baymax utan tvekan det bästa med filmen, han om någon förtjänar en egen stand-alione film även ifall detta troligtvis var hans egna film tillsammans med Hiro. Humorn var helt suverän och animationen döläcker.
När jag i slutändan sitter och tänker på Big Hero 6 är det en film jag ändå gillade otroligt mycket och tänker mer på det positiva än negativa och där jag mycket väl inte kan vänta för att se om filmen igen. då har man lyckats i mina ögon.
So what om den är kliché? Ge mig Baymax varje dag! Trallalalalala!

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2245084/?ref_=nv_sr_1
Citera
2015-01-31, 01:37
Medlem
Lotsos avatar
The Theory of Everything (2014)

Bara tjugoett år gammal fick Cambridgestudenten Stephen Hawking beskedet att han drabbats av en sjukdom som angriper hans motoriska funktioner, hans tal och rörelseförmåga. Han har två år kvar att leva meddelar läkarna. Men Stephen vägrar att acceptera sitt öde och med obrutet stöd från sin unga hustru kämpar han mot sjukdomen för att kunna slutföra sin doktorsavhandling. Femtio år senare bidrar Stephen Hawking i högsta grad fortfarande till förståelsen av vår värld som en vetenskapens frontfigur.

Där är nog inte allt för mycket jag kan säga om denna filmen. Många känner vi redan till Stephen Hawking, vem han är och vad han gör. Det känns ganska unikt att göra en självbiografi film på en person som redan är vid livet.
Men The Theory of Everything är kanske inte en film som lägger allt fokus på Hawkings teorier. Utan mer på hans personliga liv med Jane Hawking i hans tidiga dagar och senare och hur han levde med sjukdomen ALS.

Jag kan inte tänka mig hur jäkla jobbigt det måste vara att leva med en sådan här sjukdom. Och att han ändå kämpade vidare och trots de två år han fick kvar att leva är med oss än idag är en seger i sig, en seger i att han fick dela med sig sina kunskaper till oss.

Eddie Redmayne spelar rollen övertygande. Jag köpte honom i rollen som Hawking och han gjorde en riktigt bra jobb. Dessvärre vill jag fortfarande att Michael Keaton vinner, men det är väl för mycket att hoppas på.
Är Eddie Redmayne förtjänt av sin Oscar? Ja-ish? Känns kanske typiskt att ge iväg en statyett för denna rollen och ganska så uppenbart. Men jag kan inte neka en fantastisk insats när jag ser den, och det är precis det Eddie Redmayne bjöd på i filmen. En fantastisk insats.

Men allt är inte bara om Stephen utan även hans före detta fru Jane Hawking spelad av Felicity Jones. hon gör bra ifrån sig. Kemin hon och Eddie Redmayne har tillsammans är bra och välspelat. Jag tycker med tanke på att de båda två inte har så mycket i bagageluckan sedan tidigare gör värdiga insatser.

Men är det en bra film? Till det mesta är de det. Det är en film som är snygg att kolla på. speciellt under Maj-balen när vi får se lite cirkus, fyrverkerier och neonljus. Men överlag är det en väldigt fin film att kolla på. Något behaglig för ögonen faktiskt.
Ibland kunde jag kanske känna och tycka det spelades till som en film gjord för TV, men det var bara vid några få tillfällen och aldrig något som störde mig.

Det var väl bara framåt slutet jag kände, okej när kommer filmen sluta. Men det var precis sådär en 10 minuter innan filmen slutade så speltiden var precis på gränsen lagom.
Kunde även tycka att filmen kunde skrivit under vilket år filmen utspelade sig. Det kunde bli lite rörigt att hålla koll på vilket år som filmen utspela sig i så man fick nästan gissa sig till det. Det var ju mest i slutet där jag visste det var 90-talet. Det hade hjälpt en del och hade passat och funkat. Hade även varit kul om filmen skrev hur många år/dagar Hawking haft sin sjukdom med tanke på att en stor del av hans teori i filmen är om tiden.

I sin helhet är där inte allt för mycket att berätta om The Theory of Everything, ironiskt nog med dess titel.
Det är en välspelad film där vi får en fantastisk insats från Eddie Redmayne och Felicity Jones bör heller inte få underkastas i rollen som Jane Hawking, där på under senare av perioden av filmen verkligen visar hennes skådespelartalanger. Samtidigt som det är en film som är snygg att kolla på.
Men filmen är inte så mycket om Hawkings teorier, utan är mer om människan som tvingas leva med denna sjukdomen och hur detta reflekterade på hans egna personliga liv och hur han fortsatte att slåss emot den.
Den allra sista minuten av filmen summerar filmen i ett nötskal perfekt.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2980516/?ref_=nv_sr_1
Citera
2015-01-31, 01:54
Medlem
messiasibids avatar
The Terminal från 2004. Ett lättsamt och roligt drama,komedifilm som utspelas på en flygplansterminal med Tom Hanks i huvudrollen. Överlag rolig, feelgood film. En perfekt familjefilm som håller hög klass.

7 av 10.
Bra film
Citera
2015-01-31, 02:42
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Två filmer förut.

Dödligt vapen 2 från 89. Martin Riggs är skön och en jävel på att skjuta som vanligt. 2/5

The Mask från 94. En av Jim Carreys bättre filmer. Härlig 90tals-nostalgi. 3/5!

Blev rätt irriterad när 9an visade första Dödligt Vapen i onsdags och så visade de Dödligt Vapen 3 i torsdags. Ville verkligen sett 2an, har för mig att det är min favorit av de fyra. 3an var verkligen inte så underhållande som jag hade hoppats/mindes.
Citera
2015-01-31, 02:45
Medlem
Never Back Down

Bra film, 8/10

http://www.imdb.com/title/tt1023111/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem