2015-03-22, 14:47
Medlem
zxcvb45s avatar
Exists

Jovars, den föll mig mer i smaken än dom flesta skräckfilmer som släpps nu för tiden, dock ingen höjdare alls på något sätt.

http://www.imdb.com/title/tt1988621/?ref_=nv_sr_1

2/10
Citera
2015-03-22, 16:30
Medlem
SadEyess avatar
Såg Uwe Bolls Rampage (2009) som jag tidigare köpt för 10:- och utifrån den kontantinsatsen så var filmen helt ok. Definitivt en av de bättre jag sett utav herr Boll.

Handlingen är vad man kallar något banal och överdriven, men utförandet är ändå hyfsat vad gäller action och realism. En del snygga praktiska effekter blandas upp med CGI dito av det mindre imponerande slaget.

På plussidan hamnar Brendan Fletcher som jag tycker gör det bra i huvudrollen. Annars dras filmen med det sedvanliga ADHD-klippandet som Boll brukar köra med och det tröttsamma flashforward klippandet hade jag också klarat mig utan.

Slutet var väldigt förutsägbart efter 45 minuter in i filmen, men ändå ganska fyndigt trots allt.
Rampage är ett effektsökeri som vill vara både kontroversiellt och plocka billiga poänger, men den lyckas inte fullt ut.

Betyget blir 5 dåligt skummade café macchiato av 10 möjliga.
Citera
2015-03-22, 19:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Såg Uwe Bolls Rampage (2009) som jag tidigare köpt för 10:- och utifrån den kontantinsatsen så var filmen helt ok. Definitivt en av de bättre jag sett utav herr Boll.

Har sett drygt 20 filmer av Boll och den tillhör min absoluta favorit med Assault on Wall Street som tvåa.
Citera
2015-03-22, 19:26
Medlem
nihilverums avatar
Another Earth (2011)

Filmen handlar om Rhoda Williams (Brit Marling), en 17-åring som antas till MIT och firar tillsammans med sina vänner. Samma kväll upptäcks en kopia av jorden i solsystemet, och när Rhoda kör hem fascineras hon så av den nya planeten som syns på himlen att hon inte upptäcker en stillastående bil utan kör in i den och dödar två av dess passagerare. Den ende överlevaren i den stillastående bilen, kompositören John Burroughs (William Mapother) drabbas av depression och isolerar sig i sitt hus, tills Rhoda dyker upp.

Planeten kallas för Earth 2 på grund av sin stora likhet med jorden, och Rhoda skickar in en ansökan till en tävling om en plats på en raket som skall åka dit för att kunna rapportera tillbaka till jorden hur den nya planeten ser ut.

Det är en ganska speciell stämning genom hela filmen som påminner lite grann om Lars von Triers Melancholia, även om denna inte är riktigt lika mörk.

Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-03-22, 21:42
Medlem
nihilverums avatar
Black Dynamite (2009)

En pastisch på 1970-talets blaxploitation med superhjälten Black Dynamite (Michael Jai White - naturligtvis ett lite lustigt efternamn med tanke på filmens tema) i huvudrollen. The Man mördar BD:s bror, langar heroin till det lokala barnhemmet och blandar konstigheter i den malt liquor som säljs i hooden.

Dags för Black Dynamite att rensa upp i träsket! Hur långt måste han gå för att få bort all korruption?

Den här filmen är till skillnad från många andra filmer jag sett som driver med blaxploitation eller stereotyper om svarta faktiskt rätt rolig även om man som jag inte själv är svart. Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-03-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrograM
I Origins såg jag på igår kväll. Jag gillar all sorts film men har en liten förkärlek till filmer som innehåller mystik och sci-fi, då de ibland är väldigt dramatiska och vackra vilket jag går igång på.

I Origins är just det, vacker och dramatisk, och relationerna mellan karaktärerna är intensiva och ärliga vilket kan kännas lite "tråkigt" när man läser det på pappret. Men när det handlar om en mans strävan efter det han letat efter i så lång tid, så får filmen mig i ett grepp som göra att jag helt enkelt inte kan pausa för ett toalettbesök, vilket är ett mycket bra betyg. Musiken i filmen är strålande och skådespelarna gör ett fantastiskt jobb.

Rekommenderas för er som gillar drama och skulle nog sätta 7 stjärnor av 10 möjliga.

Perfekt söndagstips!
http://www.imdb.com/title/tt2884206/

Mmmm....det var mig en mysig film, får 8/10!
Citera
2015-03-22, 22:33
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har sett drygt 20 filmer av Boll och den tillhör min absoluta favorit med Assault on Wall Street som tvåa.

Hur många bra filmer har han gjort?
Han verkar inte vara populäraste regissören i krokarna direkt
Citera
2015-03-22, 23:04
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Hur många bra filmer har han gjort?
Han verkar inte vara populäraste regissören i krokarna direkt
Här på forumet tycker jag dock han får lite väl mycket "beröm". Men det jämnar väl ut sig när många slänger ur sig negativa saker om Uwe Boll lite varstans, utan att faktiskt ha sett något utav honom alls.
Finns sämre filmskapare helt klart, men likväl en dålig regissör.
Stoic, Darfur och Heart of America tycker jag är hyfsade allihop.
Citera
2015-03-22, 23:59
Medlem
MicrograMs avatar
Clown, http://www.imdb.com/title/tt1780798/?ref_=nv_sr_1

Eli Roth's nya skräckfilm. Inte den bästa film jag sett men definitivt en av de bättre när det kommer till genren. Vi flesta hatar clowner och Roth har lyckats skapa ett nästan lika skräckinjagande monster i denna film som i klassikern "Det".
En orginell berättelse om en man som hittar en clowndräkt som han sätter på sig för sin sons födelsedagsfest, men som helt plötsligt inte går att få av. (!)

Helt okey 100-minutare. 5.5/10
Citera
2015-03-23, 00:21
Medlem
chessjamts avatar
Bicentennial Man (1999) av Chris Columbus med Robin Williams och Sam Neill. Imdb

Familjen Martin skaffar sig det allra senaste bland hushållsapparater: en egen robot (Robin Williams) som kan både prata och utföra hushållsnära tjänster åt dem. Roboten får namnet Andrew och ganska snart börjar han upptäcka och utveckla mänskliga drag som hantverksskicklighet och nyfikenhet och kreativitet. Detta uppmuntras av fadern Richard Martin (Sam Neill) som ser till att Andrew får utvidga sina kunskaper och lärdomar för att på så sätt göra honom än mer mänsklig. Det finns dock ett problem, om man kan kalla det för ett problem. Hur mänsklig Andrew än kan verkas vara så är han ändå en odödlig robot som får se sig leva längre än sina nära och kära.

Det här var en väldig fin, varm och faktiskt på sina ställen en gripande och rörande familjefilm. Skådespelarna gör ett strålande jobb. Sam Neill känns på något sätt alltid mysig, eller det kanske är fel ordval, jordnära känns han i alla fall. Han passar verkligen bra som den trygga familjefadern som tar sig an Andrew och vill hans bästa. Möjligen att det är en cementerad bild jag har av honom från alla gånger jag har sett Jurassic Park. Robin Williams spelar roboten Andrew klanderfritt. Nu vet jag inte hur svårt det är att spela robot, kanske är det svinenkelt, men jag har absolut inget att klaga på vad gäller hans prestation i den här filmen. Hans make-up och kostym hindrar honom från att röra sig på annat sätt än just robotlikt och hans röst är inte lika snabb som i vanliga fall. Fast konstigt nog så när han berättar sina skämt så är det i stället i snabbt tempo, kanske för att spä på att han (roboten Andrew) inte är så bra på att skämta.

Chris Columbus är en stabil regissör som har gjort familjefilmer tidigare, Ensam hemma 1+2, Mrs. Doubtifre, även den med Williams, och de två första Harry Potter-filmerna. Hans regi tillsammans med James Horners underbara musik väcker fram känslor hos mig som faktiskt gör mig tårögd vid vissa scener. Jag vill kalla det för en slags magisk Disneykänsla, i en god bemärkelse då jag menar det bästa med just Disney. (Touchstone Pictures som gjort filmen är ett bolag skapat av just Disney för att kunna göra filmer utan att folk ska behöva se deras klassiska sagoslottsloga så jag hade rätt när jag tyckte känna på mig att det här var Disney.) Redan från första början sätter musiken an en slags magisk och nostalgisk känsla som jag mest förknippar med Disney. Den griper tag mig och får mig att bli involverad i filmen, nästan som om man vore ett barn igen.

Filmen är kanske lite lång, strax över två timmar, men å andra sidan så heter den 200-års mannen av en anledning. Vi får se fyra generationer av familjen Martin passera förbi Andrews ögon (om jag räknat rätt) och hur han håller av vissa familjemedlemmar medan andra han inte tycker om alls. I takt med att Andrew utvecklar sin humor får vi även höra lite skämt från herr Williams, även om det inte på långa vägar är i närheten av de skrattsalvor han kan bjuda på i andra filmer och i sina stå-upp shower.

Förvänta er inte en humoristisk komedi utan istället en fin familjefilm med värme och hjärta som hedrar minnet av den i förtid avlidna humorstjärnan Robin Williams. Den här kommer jag att se om i framtiden, helt klart.

Betyg: 4/5
Citera
2015-03-23, 02:02
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Här på forumet tycker jag dock han får lite väl mycket "beröm". Men det jämnar väl ut sig när många slänger ur sig negativa saker om Uwe Boll lite varstans, utan att faktiskt ha sett något utav honom alls.
Finns sämre filmskapare helt klart, men likväl en dålig regissör.
Stoic, Darfur och Heart of America tycker jag är hyfsade allihop.
Skulle snarare säga att han är ojämn än dålig. Han har ju gjort en del skräp men är inte rädd för att testa gränserna och ibland har det lyckats, ibland inte. Tycker att han är en intressant regissör och manusförfattare och såna behövs det fler av.

Rampagefilmerna håller jag högt. Tycker de är riktigt bra.
Senast redigerad av gurkmajja 2015-03-23 kl. 02:06.
Citera
2015-03-23, 03:41
Medlem
gurkmajjas avatar
Son of a gun:http://www.imdb.com/title/tt2452200/?ref_=fn_al_tt_1

Tycker att filmen i sig är ganska medioker men Ewan McGregor gör fan sin bästa roll någonsin. Har iofs alltid tyckt att han är en habil skådis, men här visar han verkligen sina kvaliteter.

Filmen får 6/10, Ewan får 9/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in