2015-01-29, 17:08
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Kommer troligtvis skippa denna då jag har svårt för rikemans skolor där huvudpersonerna är sådana typiska snobbar. Kan bero på att jag kände några sådana vid Gymnasietiden som ansåg det var bättre än alla andra. Man blev ju förbannad och irriterad.
Finns få filmer jag klarar av det som Dead Poets Society. Hoppas inte The Theory of Everything hamnar i denna kategorin som jag ska se imorgon.

Det finns nog få personer som inte ogillar odrägliga överklasskräk, men överklassmiljöer gör sig ofta bra på film så jag tycker filmen låter intressant.
Citera
2015-01-29, 17:27
Medlem
slowjamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
The Riot Club (2014)

Handling: På Oxford University existerar The Riot Club där unga män från överklassen träffas för att äta, leva rövare och allmänt dekadent beteende. Det blir som en initiering för deras kommande liv som höjdare inom politiken, finansvärlden och industrin. Vid terminsstarten tas två nya medlemmar in, Miles och Alistair, vilket får stora konsekvenser för klubben. Baserad på verklighetens Bullingdon Club som bl a haft David Cameron och Boris Johnson (Londons borgmästare) som medlemmar.

Omdöme: Jag är svag för filmer i internat- och universitetsmiljö och då filmen utspelar sig på Oxford University bland riktig äcklig, empatilös överklass gick den hem direkt hos mig. Alla 10 killarna som spelar "eliten" av Riot Club gör det med bravur. Det var nog längesen jag hatade en karaktär så mycket som den svinaktiga och skrupelfria överklassgrisen Alistair (bara namnet får mig att koka!!) vars underklasshat går så långt att han t o m kan döda. Han spelas av Sam Claflin som tydligen är med i Hunger Games bl a. De flesta i Riot Club är dock riktiga mesar som inte vågar agera på egen hand (förvånad nej).

Filmen är baserad på en pjäs och visst eldar den på ett klassförakt mot den privilegierade överklassen, men det skrämmande är ju att dessa människor som står över lagen finns på riktigt. Men betryggande är att dessa överklasslynglars brott inte längre kan tystas ner inom gruppen utan kommer för eller senare upp till ytan genom modern teknik som DNA-bevisning. Med rätt advokat kan man kanske köpa sig fri från skuld. Eller kan man?

Hursomhelst som ni säkert förstår är jag rätt uppeldat efter ha sett The Riot Club, vilket bara där fordrar ett högt betyg. Som jag tidigare skrev var skådespeleriet top notch och historien tog vändningar som jag inte hade förutsett. Jag fick lite Festen-känslan också, vilket kan ha berott på danskan Lone Scherfigs regi kanske. Oavsett den bästa långfilmen från 2014 så betyget kan inte bli annat än... *trumvirvel*

Betyg: 5/5

Oj oj, 5 av 5 ?! Såg vi samma film? Finns verkligen ingenting som motiverar ett högre betyg än 3 av 5.

Hade höga förväntningar på denna innan jag såg den, då ploten föll även mig i smaken. Den gav väl ungefär det jag trodde, men kändes klyschigt här och där. Sen de vändningar du pratar om? Var väl inget revolutionerade direkt som höjde filmen.

Nej, blev väldigt fundersam när jag loggade in här och såg din recension.
Citera
2015-01-29, 18:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Jag såg just Persona (1966) av Bergman. Trodde inte jag skulle gilla den för jag har aldrig riktigt fastnat för Bergman. Jag har bara sett Sjunde inseglet och Fanny och Alexander som jag tyckte var ganska mediokra. Han fick en liten revansch nu i alla fall med Persona!

8/10 - 4/5

Du borde verkligen ge Vargtimmen en chans!
Citera
2015-01-29, 18:36
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Du borde verkligen ge Vargtimmen en chans!

Jag har tänkt att beta av lite Bergman iår så den ska jag såklart se!
Citera
2015-01-29, 18:56
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Jag har tänkt att beta av lite Bergman iår så den ska jag såklart se!

Såsom i en spegel är en av hans bästa också, och lite lik Persona. Den borde du också kolla in.
Citera
2015-01-29, 20:01
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Oh, 5/5 på Riot Club! Var ju en ok underhållningsfilm tyckte jag när jag såg den på filmfestivalen i höst.

Tycker den tappade mig helt när det ballar ur och den är lite cheesy.

Dock många unga, fina (både duktiga och snygga) brittiska skådisar. Kan tänka mig att man kan se tillbaks på denna om 15 år som en film där många duktiga skådisar samlades, om ni fattar vad jag menar. Men i sig inget särskilt.

__

N.I.B. - Kör Smultronstället. Hans bästa.
Citera
2015-01-29, 20:06
Medlem
gurkmajjas avatar
The Riot Club alltså. Låter lite i stil med The Secret History av Donna Tartt. Får se till att se denna.

Några tips var man hittar den i bra kvalitet?
Citera
2015-01-29, 20:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Oh, 5/5 på Riot Club! Var ju en ok underhållningsfilm tyckte jag när jag såg den på filmfestivalen i höst.

Tycker den tappade mig helt när det ballar ur och den är lite cheesy.

Dock många unga, fina (både duktiga och snygga) brittiska skådisar. Kan tänka mig att man kan se tillbaks på denna om 15 år som en film där många duktiga skådisar samlades, om ni fattar vad jag menar. Men i sig inget särskilt.

Såg trailern tidigare och ja, den verkar inte särskilt intressant alls, faktiskt.
Citera
2015-01-29, 20:35
Medlem
Tangerines (Mandariinid) (2013) - Det estländska bidraget till årets Oscarsgala. Jag älskade verkligen denna, ett jordnära porträtt av ett onödigt krig där ingenting är svart eller vitt. Kriget är dock inte det centrala i berättelsen enligt mig, utan det är Ivos relation till de båda soldaterna han hjälper. Han blir en naturlig fadersfigur för de båda, och varför får man veta i slutet av filmen. Absolut en av de bättre filmer från föregående år (står 2013 på IMDb, men den är ju aktuell i årets Oscarsgala så jag säger föregående år) och den rekommenderas varmt.
Citera
2015-01-29, 21:02
Medlem
Pickmylussys avatar
Riot Club

Vilken film. Inte vad jag väntade mig egentligen... Var ju verkligen överklasshorungar leker överklass och spottar pengar. Folk vill ta täten och det går överstyr.
Dock jävligt koncist och mycket hanns med på 1h40m~.

Underhållande i vilket fall.

7/10
Citera
2015-01-29, 21:38
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Riot Club

Vilken film. Inte vad jag väntade mig egentligen... Var ju verkligen överklasshorungar leker överklass och spottar pengar. Folk vill ta täten och det går överstyr.
Dock jävligt koncist och mycket hanns med på 1h40m~.

Underhållande i vilket fall.

7/10
Om du ger den så högt betyg får jag nog omvärdera mina tankar om att se denna film.
Citera
2015-01-29, 22:03
Medlem
NirvanAs avatar
The Guest

Hyfsat bra ändå, även om "failed military experiment" inte var särskilt originellt, men har alltid varit svag för "psykopat goes rampage"-filmer. Snygga actionscener också.

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in