2015-02-24, 15:26
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Såg Marathon Man igår. Fattade typ inte ens hälften av vad filmen egentligen handlade om - otroligt bisarr och annorlunda rulle när det gäller handling. Men, fan, den var riktigt jävla bra ändå. Spännande så in i bomben!

Den blev jag sugen på att se, kanske blir det i veckan.
Citera
2015-02-24, 17:03
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: American Sniper (2014). Alltså dom sömnpillren som Chris Kyle lär ha på sitt sängbord.. Ge mig ett femtiotal tack. Med över 150 liv på sitt samvete har han lite att grubbla över - fast allt är väl motiverat med God, Country and Family så då sussar patrioten sött.

Nej då, jag ska inte raljera över politiken utan nu kollar vi filmen. Och den är inte bra. Den hoppar mellan krigsscener och familjedrama helt utan övergångar och utan att fördjupa sig i någon del och det är väldigt svårt att engagera sig. Clintan är slapp i sin regi. Han fastställer snabbt att fienden är hjärtlösa barbarer och USA bara gör sitt (självutnämnda) jobb. Det finns naturligtvis en flashback till hjältens barndom där han jagar i skogen med sin farsa också.. Haha, snacka om att följa mallen. När saker ska kulmineras i känslostormar är jag snarare apatisk än på gränsen till tårar. Risiga effekter, medelmåttiga skådespelare där ett par mer kända ansikten hade behövts, ett par halvnerviga skottväxlingar men jag hade velat se mer sniperdueller och mindre full attack framåt. PTSD behandlas bara ytligt och det är synd för slutscenerna är starkt beroende av fenomenet.

Bradley Cooper har jag aldrig gillat utan tyckt att han är gapig och överspelande - här har han haft stor respekt och bulkat upp sig och förvandlats på alla sätt och vis för att efterlikna sin förlaga. Som tur är behöver han mest mumla och tänka på dialekten och således är det i slutändan en stabil insats.

Nej, Sniper är inte bra nånstans utan tappar mest bort sig och finner aldrig nåt fokus. 2/5
Citera
2015-02-24, 19:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Han har själv sagt det är hans favoritfilm och favorit insats han gjort i hela hans karriär. För filmen och karaktären är så pass originell och unik.

Tror att du skulle uppskatta (mera än mig) Clean & Sober med Keaton, sen är Touch and Go också bra, och Night Shift av Ron Howard.
Citera
2015-02-24, 20:09
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tror att du skulle uppskatta (mera än mig) Clean & Sober med Keaton, sen är Touch and Go också bra, och Night Shift av Ron Howard.

Ska som sagt ta och se ett antal Michael Keaton rullar fram över detta året. Där har jag lagt dessa åt sidan och ska kolla på dem.
Citera
2015-02-24, 20:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Ska som sagt ta och se ett antal Michael Keaton rullar fram över detta året. Där har jag lagt dessa åt sidan och ska kolla på dem.

Skoj det, jag ser verkligen fram emot det projektet!

Jag har Gung Ho med Keaton på datorn men inte sett den ännu, sparar på den karamellen.
Citera
2015-02-24, 20:18
Medlem
sim-man92s avatar
Mannen från Mallorca (1984)
Såg om den för fjärde gången, och tja den blir inte sämre, det är ett som är säkert. Hur bra som helst. Verkligen allt sitter. Jämför man t.ex. dialogen i denna gentemot andra snutfilmer (och alla andra filmer) som görs i Sverige idag, inser man vilken klasskillnad det är.
Regin av Bo Widerberg kan jag knappt sätta ord på, perfekt känns inte ett dugg överdrivet i det här fallet. Apropå perfekt så är det även ett ord som kan användas när man beskriver, Sven Wollter och Tomas von Brömssen insatser. Bästa och skönaste "Buddy Cop" paret i filmhistorien? Inte långt ifrån i alla fall.
Har länge haft en fyra i betyg på Mannen från Mallorca, undrar varför?
5 av 5
Citera
2015-02-24, 20:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Mannen från Mallorca (1984)

5 av 5

Har du läst Grisfesten också?
Citera
2015-02-24, 20:42
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Har du läst Grisfesten också?
Nej men jag borde, får ta mig i kragen och beställa den nu tror jag. Har du? I så fall vilken gillar du mest, boken eller fiilmen?
Citera
2015-02-24, 20:58
Bannlyst
Citizenfour (2014)
En väldigt intressant dokumentär om Edward Snowden och mycket video ifrån hotellrummet som man tidigare inte har sett. Fick en bra inblick hur han hade det. Rekommenderas starkt!

Betyg: 8/10
Citera
2015-02-24, 21:36
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Wild (2014). Det blev bakishäng deluxe på söndagen innan Oscarsgalan med tre filmer att avhandla. Wild sågs sist och var riktig mysig med fina naturbilder och färgstarka karaktärer.

Reese Witherspoon både producerade och spelar huvudrollen i den här sanna historien om en kvinna som - helt utan vandringserfarenhet - ger sig ut på USA's tuffaste och längsta vandringsled för att lämna sitt gamla liv bakom sig och börja om från scratch. Vi får följa Reese när hon med mycket möda bär sin gigantosauriskt stora ryggsäck fram över både öken och snö, kämpa med att laga mat på ett gaskök hon förstår lika bra som ett rymdskepp, men även tacklas med fördomar och andra otrevligheter från män som inte förstår varför en sån liten och bräcklig tjej ska vara ensam ute i vildmarken för. Med jämna mellanrum visas det (ganska röriga) flashbacks som visar vad som föranledde hennes beslut att riskera allt.

En trevlig film som både är lättsam och mörk i sina stunder. Witherspoon är grym i huvudrollen och visar upp ett brett känsloregister. Laura Dern satte dock ett rekord som filmhistoriens kortaste scentid att nomineras för bästa biroll. Den är inte i närheten av ett mästerverk som Into The Wild men vill man ha en lite mörkare historia och nästan lika inspirerande som den filmen duger den gott. 3/5
Citera
2015-02-24, 22:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Nej men jag borde, får ta mig i kragen och beställa den nu tror jag. Har du? I så fall vilken gillar du mest, boken eller fiilmen?

Ja, jag har läst alla böcker av GW i polisromansviten som han skrivit, Grisfesten är verkligen väldigt bra men vill helst inte jämföra med filmen då de två är olika, separata medium men gillar både filmen och boken!
Citera
2015-02-24, 22:13
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ja, jag har läst alla böcker av GW i polisromansviten som han skrivit, Grisfesten är verkligen väldigt bra men vill helst inte jämföra med filmen då de två är olika, separata medium men gillar både filmen och boken!

På tal om böcker som vi snackade om innan och GW håller jag just nu på att läsa hans biopic, Gustavs Grabb. Kommit ungefär hallväggs in i boken. Hygglig och intressant läsning att få veta lite mer om den yngre GW och hur han var som barn. Har alltid undrat lite mer hur hans personliga och barndom varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in