Life Itself (2014)
En dokumentär om den världsberömde filmkritikern Roger Eberts liv.
Jag tror vi alla kan hålla med om att varje filmkritiker har en egen åsikt och det är inte dem vi egentligen bör lita på. Vi bör istället gå in i en film med ett öppet sinne och själva bedöma om vi gillar filmen eller inte. Gillar du den, perfekt, hatar du den, perfekt. Sedan har vi Roger Ebert, som oavsett vare sig du håller med honom eller inte så är alltid hans recensioner och åsikter intressanta och underhållande att läsa och lyssna på.
Han var den typen av person som visste hur man skrev och få läsaren intresserad av hans åsikt och han beskrev alltid varför han kändes som han kände. Det är av denna anledningen jag har enorm respekt för Roger Ebert och såklart teamet Siskel & Ebert.
Vad var det då som gjorde dessa två så underhållande att kolla på. Dem reagerade och pratade precis som när du sett en film med en vän. Vad gör vi? Diskuterar filmen och säger vad vi tyckte om den. Det var det hela programmet gick ut på, vad tyckte han och vad tyckte han.
Det bästa var ju när dem började bråka med varandra då dem hade två olika åsikter om en film. För det är exakt så vi nästan reagerar om vi har olika åsikter om en film i verkligheten. Det var ett perfekt koncept med två filmnördar som diskuterade filmer och visste vad dem pratade om.
Men den här dokumentären handlar om Roger Eberts liv och hans kamp mot cancer i de sista åren och hans dessvärre nedgång. Jag vill redan nu förvarna en extremt obekväm scen när dem ska ge Ebert "dricka" och sättet dem gör det på och man ser i Eberts ansiktsuttryck att det inte är något trevligt koncept.
Filmen är bra väl hanterad om lite 101 basic. Men det är fortfarande en film som bygger upp det med dess innebörd och en film tom tilltalar alla filmälskare där ute och framför allt alla filmkritiker och recensenter. Det är där filmens hjärta och stjäl ligger. Vi följer denna man som älskar film mer än någonting annat och delar denna passion med oss andra.
Hade jag önskat att dokumentären var mer Siskel & Ebert relaterad? Ja, men nu var det om Eberts liv och hans sista månader här på jorden, så det får man ta det som det är. Siskel & Ebert kommer för alltid vara de två mest underhållna, bästa, seriösa och underbara filmkritiker denna jord har beskådat!
"Your intellect may be confused, but your emotions will never lie to you. If a movie is really working, you forget for two hours your Social Security number and where your car is parked. You are having a vicarious experience. You are identifying, in one way or another, with the people on the screen."
"On this day of reflection I say again, thank you for going on this journey with me. I'll see you at the movies."
- Roger Ebert
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2382298/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=j9ud1HUHgug