Inherent Vice (2014)
I 1970-talets Los Angeles undersöker den drogade detektiven Larry "Doc" Sportello försvinnandet av en före detta flickvän.
Vilken skön titel. Man blir ju inte annat än sugen på en film med en sådan titel. Samtidigt som man läser handlingen blir man ännu mer sugen, lägg även till Paul Thomas Anderson i registolen och vi har rena drömfilmen ju.
Desvärre blir filmen lite för mycket åt The Master hållet, där det blir att man sitter och funderar vad det är som egentligen händer. Jag kan inte direkt säga att jag 100% förstod vad som hände och vad "Doc" uppdrag i filmen var då det var mer än en person han letade efter.
Men likt The Master kunde jag inte slita ögonen från filmen, och precis som The Master även ifall jag inte förstod allt var jag helt inne i filmen och ville bara veta vad som hände härnäst.
Det var nästan att filmen i sig var som en drog, jag var bara tvungen att se mer och mer för att veta hur det hela slutade.
Detta delvis görs även upp för bra skådespelare, intressanta karaktärer, en riktigt härlig stil på hela filmen, humor som faktiskt funkade vid några tillfällen och musik som verkligen var passande.
Joaquin Phoenix var väldigt bra i huvudrollen. Han verkar ha tagit ett par intressanta roller nu på sistone och även dykt upp lite mer oftare i dessa udda filmerna, där han spelar en udda person. Men där han gör det väldigt bra.
Josh Brolin är också stört skön som "Bigfoot". Varje gång han dök upp fick jag ett udda leende på läpparna. Inte för att han hade alla roliga scener, då där är ett par seriösa med honom. Men bara hans sätt att agera på var stört skönt.
Jag älskade också stilen filmen hade. Den kom av sig lite som en erotisk thriller film med inslag av svart komedi. Detta tack mycket också att Paul Thomas Anderson nog är bakom kameran. Denna känslan gjorde han perfektion på i Boogie Nights. Och även ifall filmen inte når upp i samma kvalité både stilmässigt och filmmässigt märks det att det på något sätt ändå är samma person.
Musiken är också väldigt hjälpande i filmen. Den tillför till hela stilen och det var riktigt chill låtar som spelades som passade in i hela "drog" centrumet filmen hade omkring sig. Men även musiken gjord för filmen var bra och skapade till atmosfären.
Vad som är filmens svagare punkt är karaktärerna. Dem är intressanta, annars tror jag inte filmen hade varit så intressant som den var och att jag verkligen var investerad och försökte begripa mig på vad som hände. Dock så märks det att det är lite utav filmens svagare punkt.
Jag säger inte att karaktärerna var dåligt porträttade. Men jag kan nog tycka att med allt detta märkliga som filmen var omringad av, främst inom dess handling vilket jag kommer in på härnäst. Så kändes det som att jag inte riktigt blev greppad tag i hur karaktärerna kände. Jag var investerad, men jag kände nog inte så mycket, i alla fall inte så mycket som jag borde ha gjort.
Handlingen är där vi kommer in lite på The Master, om att detta påminner mest den av Paul Thomas Andersons tidigare verk. Detta säger jag då den ungefär följer samma mönster med att ha några flummiga, märkliga scener och där jag försökte hänga med men där jag ibland inte riktigt förstod vad som inträffade.
Jag förstår vad "Doc" gör i filmen och vad hans uppdrag är, men filmen går in på många sidospår och sen är det inte bara en person han letar efter utan tre stycken och sedan känns det som detta blir en sidohandling också blir det att vi fokuserar på andra saker under tidens gång. Filmen hade ingen riktigt röd linje igenom sig hela tiden.
Men på något sätt var detta också vad som gjorde filmen någorlunda unik. Den står ut i mängden från andra filmer om "mordutredare", om man nu kan kalla denna filmen för en sådan. Dessutom trots att filmen var detta så lyckades den fortfarande hålla mig intresserad. Det är inte många filmer som kan göra det trots att man är något förvirrad. Så det är väl alltid något positivt i det negativa.
I sin helhet är Inherent Vice en film där jag var något förvirrad i handlingen och hängde inte riktigt med i vad som inträffade. Men mitt i allt detta var jag fortfarande intresserad och nyfiken i filmen, jag ville veta vart den var på väg och vad som skulle hända härnäst. Det var nästan som jag själv blev drogad genom att se på filmen och bara hängde med i allt galenskap.
Skådespelarna är väldigt bra, musiken är riktigt chill och passande och stilen filmen har är riktigt härlig. Kommer av sig lite som en erotisk thriller film med inslag av svart komedi i den.
Inherent Vice är inte en film för alla, precis som The Master. Men också precis som The Master kunde jag inte få nog av filmen och ville ha mer. Även ifall jag inte förstod allt är det en film jag lär återkomma till och säkerligen lär jag förstå den mer och mer efter varje tittning.
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1791528/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=wZfs22E7JmI