2015-01-10, 22:10
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
A Birder's Guide to Everything (2013)

Förväntade mig nån långsam konstig film men blev positivt överraskad. Var faktiskt underhållande och jag kände igen mig väldigt mycket i huvudkaraktären eftersom jag är i en liknande familjesituation. Stark 7/10
Bra film!
Citera
2015-01-10, 22:18
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
såg du den på... ja du vet vad... ?

Haha jupp f
Citera
2015-01-10, 22:27
Medlem
Welcome to Dongmakgol

Jag blev lite besviken om jag ska vara ärlig. Den kändes för lättsam och rolig iofs ska det väl vara en komedi men ändå... 3/5 blir betyget.
Citera
2015-01-10, 23:21
Medlem
U-Figs avatar
Projekt: Película

Film 18/35

Vacas
(1992) [Cows]

Skildring av spansk historia mellan 1870-tal och 1930-tal genom två baskiska familjers ögon. Och kossor och hur de ser på det. Annorlunda foto, antar att det kommer vara liknande i de kommande filmerna jag kommer se av Medem. Helt OK film men inte mer än så.

5/10
Senast redigerad av U-Fig 2015-01-10 kl. 23:29.
Citera
2015-01-10, 23:31
Medlem
familjen. Beck.på swefilmer gratis.
10/10
Citera
2015-01-11, 00:17
Medlem
gurkmajjas avatar
Audition: http://www.imdb.com/title/tt0235198/?ref_=nv_sr_1

En snygg film av Takashi Miike. En medelålders änkling bestämmer sig för att gifta om sig. Han och en kollega (de är i filmbranschen) anordnar en audition för att hitta den perfekta kvinnan åt änklingen. Han faller för en mycket yngre, vacker, blyg, lite udda och mystisk kvinna. Vem är hon? Var kommer hon ifrån? Kan han lita på henne?

En mer renodlad skräck-/drama-film av Miike än de jag tidigare sett (vilket inte är så många ännu). Fotot är snyggt utan att vara överdrivet, skådespeleriet är klanderfritt, regi och manus är bra. Filmen kan kännas lite som en transportsträcka första halvan eller så, men nästan utan att man märker det byggs spänningen sakta upp och man bara väntar på att något ska hända.

Som ofta i Japanska och Sydkoreanska skräckfilmer vävs ganska mycket känslor in. Det är ofta en resa in i huvudkaraktärens inre, samtidigt som det är habil skräck/spänning.

Kort sagt. Snyggt, välgjort, spännande.

8/10
Citera
2015-01-11, 00:22
Medlem
TheBunks avatar
Snowpiercer
Hyfsat originell story, och hade hyfsade förväntningar innan. Men den bjöd på plotholes, lyckades inte få mig engagerad i de platta karaktärerna och var för utdragen. 2/5.
Citera
2015-01-11, 00:27
Medlem
Lotsos avatar
Inherent Vice (2014)

I 1970-talets Los Angeles undersöker den drogade detektiven Larry "Doc" Sportello försvinnandet av en före detta flickvän.

Vilken skön titel. Man blir ju inte annat än sugen på en film med en sådan titel. Samtidigt som man läser handlingen blir man ännu mer sugen, lägg även till Paul Thomas Anderson i registolen och vi har rena drömfilmen ju.
Desvärre blir filmen lite för mycket åt The Master hållet, där det blir att man sitter och funderar vad det är som egentligen händer. Jag kan inte direkt säga att jag 100% förstod vad som hände och vad "Doc" uppdrag i filmen var då det var mer än en person han letade efter.
Men likt The Master kunde jag inte slita ögonen från filmen, och precis som The Master även ifall jag inte förstod allt var jag helt inne i filmen och ville bara veta vad som hände härnäst.

Det var nästan att filmen i sig var som en drog, jag var bara tvungen att se mer och mer för att veta hur det hela slutade.
Detta delvis görs även upp för bra skådespelare, intressanta karaktärer, en riktigt härlig stil på hela filmen, humor som faktiskt funkade vid några tillfällen och musik som verkligen var passande.

Joaquin Phoenix var väldigt bra i huvudrollen. Han verkar ha tagit ett par intressanta roller nu på sistone och även dykt upp lite mer oftare i dessa udda filmerna, där han spelar en udda person. Men där han gör det väldigt bra.
Josh Brolin är också stört skön som "Bigfoot". Varje gång han dök upp fick jag ett udda leende på läpparna. Inte för att han hade alla roliga scener, då där är ett par seriösa med honom. Men bara hans sätt att agera på var stört skönt.

Jag älskade också stilen filmen hade. Den kom av sig lite som en erotisk thriller film med inslag av svart komedi. Detta tack mycket också att Paul Thomas Anderson nog är bakom kameran. Denna känslan gjorde han perfektion på i Boogie Nights. Och även ifall filmen inte når upp i samma kvalité både stilmässigt och filmmässigt märks det att det på något sätt ändå är samma person.
Musiken är också väldigt hjälpande i filmen. Den tillför till hela stilen och det var riktigt chill låtar som spelades som passade in i hela "drog" centrumet filmen hade omkring sig. Men även musiken gjord för filmen var bra och skapade till atmosfären.

Vad som är filmens svagare punkt är karaktärerna. Dem är intressanta, annars tror jag inte filmen hade varit så intressant som den var och att jag verkligen var investerad och försökte begripa mig på vad som hände. Dock så märks det att det är lite utav filmens svagare punkt.
Jag säger inte att karaktärerna var dåligt porträttade. Men jag kan nog tycka att med allt detta märkliga som filmen var omringad av, främst inom dess handling vilket jag kommer in på härnäst. Så kändes det som att jag inte riktigt blev greppad tag i hur karaktärerna kände. Jag var investerad, men jag kände nog inte så mycket, i alla fall inte så mycket som jag borde ha gjort.

Handlingen är där vi kommer in lite på The Master, om att detta påminner mest den av Paul Thomas Andersons tidigare verk. Detta säger jag då den ungefär följer samma mönster med att ha några flummiga, märkliga scener och där jag försökte hänga med men där jag ibland inte riktigt förstod vad som inträffade.
Jag förstår vad "Doc" gör i filmen och vad hans uppdrag är, men filmen går in på många sidospår och sen är det inte bara en person han letar efter utan tre stycken och sedan känns det som detta blir en sidohandling också blir det att vi fokuserar på andra saker under tidens gång. Filmen hade ingen riktigt röd linje igenom sig hela tiden.
Men på något sätt var detta också vad som gjorde filmen någorlunda unik. Den står ut i mängden från andra filmer om "mordutredare", om man nu kan kalla denna filmen för en sådan. Dessutom trots att filmen var detta så lyckades den fortfarande hålla mig intresserad. Det är inte många filmer som kan göra det trots att man är något förvirrad. Så det är väl alltid något positivt i det negativa.

I sin helhet är Inherent Vice en film där jag var något förvirrad i handlingen och hängde inte riktigt med i vad som inträffade. Men mitt i allt detta var jag fortfarande intresserad och nyfiken i filmen, jag ville veta vart den var på väg och vad som skulle hända härnäst. Det var nästan som jag själv blev drogad genom att se på filmen och bara hängde med i allt galenskap.
Skådespelarna är väldigt bra, musiken är riktigt chill och passande och stilen filmen har är riktigt härlig. Kommer av sig lite som en erotisk thriller film med inslag av svart komedi i den.
Inherent Vice är inte en film för alla, precis som The Master. Men också precis som The Master kunde jag inte få nog av filmen och ville ha mer. Även ifall jag inte förstod allt är det en film jag lär återkomma till och säkerligen lär jag förstå den mer och mer efter varje tittning.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1791528/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=wZfs22E7JmI
Citera
2015-01-11, 00:29
Medlem
Carnage.s avatar
Speed! Hade glömt bort hur fantastiskt bra den var, en helt perfekt actionfilm. Helt klart en av 90-talets absolut bästa rullar.
Citera
2015-01-11, 00:37
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Speed! Hade glömt bort hur fantastiskt bra den var, en helt perfekt actionfilm. Helt klart en av 90-talets absolut bästa rullar.

Håller helt med dig, sinnessjukt bra och ingen kan va så härligt stel och få det att på nåt jävla vänster få det att funka som Keanu Reeves. Sen är soundtracket fantastiskt. Så jäkla coolt.
Citera
2015-01-11, 00:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Audition: http://www.imdb.com/title/tt0235198/?ref_=nv_sr_1

Kort sagt. Snyggt, välgjort, spännande.

8/10

Någon gång ska jag ta itu med boken av Ryu Murakami som filmen bygger på, gillade trots allt Oändligt blå väldigt mycket av samme författare, dekadenta knarkmiljöer bland ungdomar på en armébas i Japan. Författaren har även regisserat den rätt träiga och trista Tokyo Decadence om S&M-horeri i Japan från tidigt 90-tal.
Citera
2015-01-11, 01:46
Medlem
Dicken96s avatar
Jorden runt på 80 dagar, underskattad! Skrattade hela tiden, perfekt feelgood film som är lätt att titta på.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in