2015-01-10, 19:25
Medlem
Dr_Dollars avatar
Birdman

Jaa, vad ska man säga?
Efter att ha läst rubrik som: Ett MÄSTERVERK som bara måste ses!!!
Så såg jag den.

Och nu vill jag ha tillbaka dessa 2 timmar av mitt liv...tack!

Jag skulle nog hellre bli rövknullad av 3 jättenegrer än att se om den igen.
Tveklöst den absolut sämsta filmen jag sett...nånsin!

Släng morsan av tåget framstår som ett mästerverk jämfört med denna.

0/10
Citera
2015-01-10, 19:29
Medlem
NirvanAs avatar
What we do in the shadows

Kan förstå att den är omtyckt av många men för mig var den inte riktigt bra, i sin helhet, vissa scener skrattade jag till i men den kändes monoton och slät för mig, inget att hänga i granen alltså.

knappt godkänd 2/5
Citera
2015-01-10, 19:34
Medlem
Lotsos avatar
Selma (2014)

Martin Luther King, Lyndon B. Johnson och marschen till huvudstaden Washington år 1963, som krävde lika rättigheter för svarta som för vita.

En till film om de svartas rättighet, det känns som det har kommit fler nu på sistone efter Django Unchained. Detta är ännu en sådan film i mängden. Den gör ingenting fel och den är bra, men det är också en film enligt böckerna.
Den gör ingenting nytt, där är inte mycket fantasi för filmskaparna. Det hela känns som att du ser historietexten komma vid liv framför kameran. Liksom den var bra men där var liksom inget förnyat i det, filmskaparna använde inte så mycket fantasi mer än att de gjort en film efter man läst en historiebok. Det funkade och den var bra, precis som många andra av dessa typerna av filmer. Men det är nog inget jag kommer komma ihåg om ett år eller sånt.

David Oyelowo var välspelad i Martin Luther King rollen. Han såg ut som Martin Luther King, lät som honom och agerade som honom. Så i den aspekten kan jag inte annat än att ge cred åt rollbesättningen där han fick jobbet att spela honom.
Det kändes dock väldigt tråkigt att ännu en gång se Oprah Winfrey i en liten roll. Visserligen mindre här än i The Butler, men det kändes fortfarande väldigt tvingat. Liksom kolla det är Oprah Winfrey i ännu en film om de svartas rättighet och hur illa behandlade de blev.

Många har även kritiserat filmens sätt att porträtta presidenten Lyndon B. Johnson. Där han i verkligheten verkligen slog för de svartas rättighet att få rösta och stod bakom "Selma" marschen, medan i filmen är det nästan tvärtom.
Inget som störde mig, men bara en förvarning till de som tar sådant lite mer allvarligare.

Jag finner det också intressant att filmen väljer en viss händelse i Martin Luther King's historia. Det hade lika gärna varit en biopic på honom eller till och med handlat om hans mer kändare tal. Men jag är glad att filmen inte nämnde "I have a dream" talet eller ens fick höra det. Då alla associerar idag det med Martin Luther King.

I sin helhet är detta precis det du förväntar dig utifrån trailers och handling. Det är en film som i all mening är bra, men känns lite uttjatad. Vi har fått massvis med dessa "svartas rättighet, svarta hade det tufft" filmer nu på sistone. Och aj det är en tragisk historia som vi inte pratat allt för mycket om på historielektionerna egentligen. Men det känns lite överdrivet och övertjatat nu.
Men med det sagt är den ändå välspelad. Visst kan den komma av sig som Oscar bete. Men jag kände aldrig någon gång att jag såg på en dålig film, eller ens tråkig för den delen.
Jag slår vad om att filmen betyder mycket för någon, men för mig var det bara en välspelad film om en delvis viktig händelse i amerikansk historia men inte mycket mer.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1020072/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=x6t7vVTxaic
Citera
2015-01-10, 19:40
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Big Hero 6 (2014)

Första biten var fantastisk, riktigt rolig och fyndig samt att staden är riktigt välgjord. Detta är nog den snyggaste dataanimerade film jag sett dessutom, ruskigt imponerande. Tyvärr faller den när den historien går in ett nytt stade och får ett standardmanus och historia som man har sett så många gånger förr och kan i sömnen. Trots att Baymax är det coolaste karaktären i en disney film på 15 år så hjälper inte det när människokaraktärer är galet stereotypiska och designade i precis likadan form som alla andra animerade filmer från 2008 och framåt. (8+/15)

såg du den på... ja du vet vad... ?
Citera
2015-01-10, 19:49
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Birdman

Jaa, vad ska man säga?
Så såg jag den.

0/10

Detta är en film jag allvarligt överväger att inte se trots högt betyg på IMDB (som iofs inte säger särskilt mycket) och bra kritik på sina håll.
Citera
2015-01-10, 19:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Detta är en film jag allvarligt överväger att inte se trots högt betyg på IMDB (som iofs inte säger särskilt mycket) och bra kritik på sina håll.

Som sagt, det är en arthousefilm med mainstreamskådespelare så det kanske är läge att hytta med ett varningens finger för de som vanligtvis inte ser på den typen av filmer.
Citera
2015-01-10, 19:52
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Som sagt, det är en arthousefilm med mainstreamskådespelare så det kanske är läge att hytta med ett varningens finger för de som vanligtvis inte ser på den typen av filmer.
Ja jag har ju läst en del om den och mitt intresse är typ "jaha?". Känns ointressant helt enkelt. Nu ska jag se Audition istället Den har fått vänta alltför länge.
Citera
2015-01-10, 19:55
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Birdman

Jaa, vad ska man säga?
Så såg jag den.

0/10

Kul och bra att den generellt inte alls går hem här på forumet. Hade lite onda aningar om att den skulle bli en riktig hit och det hade jag inte riktigt klarat av. En mer än usel film.
Citera
2015-01-10, 20:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nu ska jag se Audition istället Den har fått vänta alltför länge.

Av de lite drygt 40 filmer jag sett av Miike hör Audition till en hans absolut bästa, hyrde den på DVD på lokala videobutiken i nian.

Ichi the Killer hyrde jag också på DVD, fast det var i Finland.
Citera
2015-01-10, 20:04
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Ser verkligen inte arthouse stilen i denna filmen överhuvudtaget. Ja det var kanske kometen i början och slutet när man såg folk spela trummor i slow-motion. Men att resten ska vara arthouse håller jag verkligen inte med.
Tyckte verkligen inte det var svårt att hitta en lösning till hur och varför Michael Keaton flög. I mina ögon är det ingen arthouse film. Och då hatar jag i realiteten de flesta arthouse filmerna

Nåja jag står kvar vid att Birdman är inte bara ett mästerverk, men en ny favoritfilm från min sida!
Citera
2015-01-10, 20:07
Medlem
A Birder's Guide to Everything (2013)

Förväntade mig nån långsam konstig film men blev positivt överraskad. Var faktiskt underhållande och jag kände igen mig väldigt mycket i huvudkaraktären eftersom jag är i en liknande familjesituation. Stark 7/10
Citera
2015-01-10, 20:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Ser verkligen inte arthouse stilen i denna filmen överhuvudtaget.

Kanske ska förtydliga, men menar filmer i motsats till mainstreamfilm som gemene man går på bio och ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in