Selma (2014)
Martin Luther King, Lyndon B. Johnson och marschen till huvudstaden Washington år 1963, som krävde lika rättigheter för svarta som för vita.
En till film om de svartas rättighet, det känns som det har kommit fler nu på sistone efter Django Unchained. Detta är ännu en sådan film i mängden. Den gör ingenting fel och den är bra, men det är också en film enligt böckerna.
Den gör ingenting nytt, där är inte mycket fantasi för filmskaparna. Det hela känns som att du ser historietexten komma vid liv framför kameran. Liksom den var bra men där var liksom inget förnyat i det, filmskaparna använde inte så mycket fantasi mer än att de gjort en film efter man läst en historiebok. Det funkade och den var bra, precis som många andra av dessa typerna av filmer. Men det är nog inget jag kommer komma ihåg om ett år eller sånt.
David Oyelowo var välspelad i Martin Luther King rollen. Han såg ut som Martin Luther King, lät som honom och agerade som honom. Så i den aspekten kan jag inte annat än att ge cred åt rollbesättningen där han fick jobbet att spela honom.
Det kändes dock väldigt tråkigt att ännu en gång se Oprah Winfrey i en liten roll. Visserligen mindre här än i The Butler, men det kändes fortfarande väldigt tvingat. Liksom kolla det är Oprah Winfrey i ännu en film om de svartas rättighet och hur illa behandlade de blev.
Många har även kritiserat filmens sätt att porträtta presidenten Lyndon B. Johnson. Där han i verkligheten verkligen slog för de svartas rättighet att få rösta och stod bakom "Selma" marschen, medan i filmen är det nästan tvärtom.
Inget som störde mig, men bara en förvarning till de som tar sådant lite mer allvarligare.
Jag finner det också intressant att filmen väljer en viss händelse i Martin Luther King's historia. Det hade lika gärna varit en biopic på honom eller till och med handlat om hans mer kändare tal. Men jag är glad att filmen inte nämnde "I have a dream" talet eller ens fick höra det. Då alla associerar idag det med Martin Luther King.
I sin helhet är detta precis det du förväntar dig utifrån trailers och handling. Det är en film som i all mening är bra, men känns lite uttjatad. Vi har fått massvis med dessa "svartas rättighet, svarta hade det tufft" filmer nu på sistone. Och aj det är en tragisk historia som vi inte pratat allt för mycket om på historielektionerna egentligen. Men det känns lite överdrivet och övertjatat nu.
Men med det sagt är den ändå välspelad. Visst kan den komma av sig som Oscar bete. Men jag kände aldrig någon gång att jag såg på en dålig film, eller ens tråkig för den delen.
Jag slår vad om att filmen betyder mycket för någon, men för mig var det bara en välspelad film om en delvis viktig händelse i amerikansk historia men inte mycket mer.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1020072/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=x6t7vVTxaic