2014-11-29, 11:36
Medlem
Outland (1981)
Action/sci-fi med Sean Connery. Connery spelar O'Niel , en polischef som blir stationerad på en gruvkoloni på en av Jupiters månar. Där börjar han undersöka varför gruvarbetarna dör i mystiska olyckor. Även fast filmen utspelar sig i rymden så känns det som en vanlig western eller polisfilm.
Alltså inga laserpistoler eller flygjakter ..... men en helt ok film,som jag av någon anledning måste missat i min barndom. Den hade säkert varit häftig om man sett den i början på åttiotalet. Men den var klart godkänd ändå och får 6/10!
Citera
2014-11-29, 12:12
Medlem
robomans avatar
Interstellar (2014)
Nja... sådär va? Den började mycket intressant och kändes nyskapande, den postapokalyptiska atmosfären skiljer sig lite från det vanliga stuket. Men när filmen fortlöpte tappade jag intresset något, även om jag inte sett en film med dylik handling. Jag kan tycka att den spårade lite grann, jag tycker att de "pedagogiska" inslagen som skulle hjälpa tittarna förstå var allt för genomskinliga och som naturvetare kunde jag inte annat än skaka på huvudet några gånger. Musiken var inget speciell, förutom att den var oerhört påtaglig när biografen skruvade upp den till max.

Betyg 3/5 eller 3/6.
Citera
2014-11-29, 12:34
Medlem
Energiknippes avatar
Plastic (2014)
IMDB

Jag får väl börja med att erkänna att jag är svag för alla typer av heist-filmer

Storyn har vi sett förr, ett par smarta killar lurar folk, i detta fall genom att köpa på deras kreditkort, till dess att man råkar lura fel snubbe. Så även i denna film. Nu ska de skaka fram en väldans massa pengar på kort tid.

Även om vi sett storyn förr följer inte denna filmen mallen A-Ö vilket höjer betyget. Likaså är det en moderna version av samma story vi sett förr där de petat in dagens teknik. Filmer säger sig bygga på en sann historia men jag har inte forskat vidare i det.

I mina ögon är detta en sjua vilket merparten av Flashback lär tycka är alltför högt, IMDB-betyget lgger tex på 5.9... men som sagt - jag älskar genren och det färgar betyget. Detta är en perfekt film att titta på tillsammans med en pizza. Man vet precis vad man får och man blir inte besviken.
Citera
2014-11-29, 16:11
Medlem
kanelipullas avatar
Såg Predestination nyss.. och vart riktigt imppad. Hela filmen är ju mer som mystery än sci-fi med blandat med thriller och det va man minst anar.. det händer. Hela filmen har en twist. Och har börjat gilla Ethan Hawkes filmer mer och mer dom senaste åren igen. Han gör riktigt bra film. Så rekommenderar filmen varmt. Betyg 7/10

http://www.imdb.com/title/tt2397535/?ref_=nv_sr_1
Citera
2014-11-29, 16:13
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Nightcrawler (2014)

Lou, en ung, driven frilansjournalist, upptäcker den brottsliga undre världen i Los Angeles och hittar nya jobb genom att spåra brotten för att mata TV-kanaler med nyheter.

Varit taggad på den ett tag, recensionen sänkte det inte om vi säger så!
Citera
2014-11-29, 16:34
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidCollins
ALLDELES FÖR LÅGT BETYG!
Festen är en klassiker och en klar 4:A!

Festen är en klar 5/5 av mig och det är inte utan anledning att den dyker upp i diskussioner om vilka som är världens 50 eller 100 bästa filmer.
Citera
2014-11-29, 18:46
Medlem
Trumpeters avatar
Tammy med Melissa McCarthy
http://www.imdb.com/title/tt2103254/

Hade inte väntat mig något mästerverk, men lite bättre än så här hoppades jag den skulle vara. Några småleenden var allt den bjöd på. 5 av 10.
Citera
2014-11-29, 19:20
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Såg Predestination nyss.. och vart riktigt imppad. Hela filmen är ju mer som mystery än sci-fi med blandat med thriller och det va man minst anar.. det händer. Hela filmen har en twist. Och har börjat gilla Ethan Hawkes filmer mer och mer dom senaste åren igen. Han gör riktigt bra film. Så rekommenderar filmen varmt. Betyg 7/10

Såg den precis och instämmer. Riktigt bra.
Citera
2014-11-29, 19:55
Medlem
Lotsos avatar
Annie (2014)

Den framgångsrike affärsmannen Benjamin Stacks hjälper en ung flicka vid namn Annie som bor på ett barnhem styrt av den tyranniske Miss Hannigan.

Av någon konstig anledning har denna filmen blivit lite utav en film jag följt. Varför vet jag inte riktigt. Jag är inget fan utav Annie, har aldrig läst böckerna, sett pjäsen eller tidigare filmer för den delen. Men tror det hela började med att Will Smith blev involverad i det då jag följer mycket utav vad han gör och att han skulle producera medan hans dotter skulle spela huvudrollen.
Ändrade planer och dottern tog ej huvudrollen och istället blev det Quvenzhané Wallis som fick huvudrollen som Annie. Jag såg trailern och var väl inte så värst investerad eller intresserad men fortfarande ville jag se den. Där är något med denna filmen som lockade mig, vad det var har jag ingen aning och efter att ha sett den kan jag fortfarande inte svara på den frågan.

Desvärre så läkte filmen nu 3 veckor innan premiären, något som också inträffade The Expendables 3. Men anledningen till att jag såg denna nu och inte på bio är främst för att Sverige får denna vid slutet utav mars först, sedan är jag ganska så säker att filmen inte kommer gå här där jag bor för den delen.

Annie är en film som i all ärlighet inte är särskilt bra. Handlingen är extremt tunn, när de sjunger hör man klart och tydligt hur förinspelat det är i en studio och hur de mimar och samtidigt är det också en film som är väldigt produkt för 2014 och kommer säkerligen vara out dated om ett par år.
Där är också massvis med scener och stunder i filmen då man verkligen rycker till hur dåligt det hela går till. Vi har en kärlek mellan våra två huvudpersoner (INTE JAMIE FOXX OCH QUVENZHANÉ WALLIS, UTAN JAMIE FOXX OCH ROSE BYRNE!) där vi vet de kommer bli ihop i slutet, vi har den obligatoriska skurken som gör allt för pengar.
Lägg även på att filmen är otroligt kliché och förutsägbar. Här finna inga twister eller vändningar utan är en straight forward familjefilm som inte tar så stora chanser och gör mycket enligt regelboken. Liksom Jamie Foxx är jobb personen som egentligen bara är ute att vinna ett val men som genom Annie blir en bättre person och till slut lär sig en läxa i slutet, vi har sett det förr.

Sedan är filmen fylld med scener som ska vara humoristiska men som bara blir konstiga och ledsna. Som ett skämt som pågår är att Rose Byrne säger till Annie hon har vänner och inte låtsasvänner och har andra i sitt liv förutom hennes familj och jobb, vilket såklart är lögn. Det hela spelas som ett skämt och hon är sarkastisk när hon säger det, men det bli bara konstigt istället och jag tycker mer synd om henne än att jag skrattar.
Så filmen är inte så värst komisk i mina ögon, det var fåtal gånger jag skrattade. Men med detta sagt så hatar jag att erkänna detta. Jag små skäms att behöva säga att jag smågillade denna filmen ändå, så pass så att jag skulle kalla detta för mig årets guilty pleasure.
Jag är medveten hur dålig den egentligen är, hur simpel den är och hur det hela inte är något bra när det kommer till skådespeleriet. Men fasen, jag blev underhållen utav denna filmen och njöt under tiden då den gick.

Vad är det då som gjorde att jag gillade den?
Delvis tyckte jag den hade sina söta stunder, man ska ha i åtanke detta är en musikalisk familjefilm i grund och botten. Quvenzhané Wallis tyckte jag skötte det bra, det är mer hennes sångröst när hon sjunger kanske inte är 100%. Men jag tyckte kemin mellan henne och Jamie Foxx kändes äkta på något sätt, dem jobbade utifrån varandra bra. Sedan gillade jag att han tog på sig rollen som fadern Annie inte haft i sitt liv.
Sedan kunde jag tycka att trots det märks de sjunger låtarna i en studio så funkade det bra när det väl kom igång. För låtarna i sig är inte dåliga då dem är något catchy faktiskt och klassiska för många Annie älskare om jag förstått rätt.
För övrigt var det inget fel på skådespelarna, bara det var mycket överspel och man märkte en del inte kunde sjunga så värst bra även vid hjälp utav studio och "over voice". Den enda som var malplacerad för mig var Cameron Diaz som Hannigan.

I sin helhet är Annie en film som jag tror lär gå hem hos familjerna under juletid då den kommer ut. Den är ganska harmlös trots att den är fylld med klichéer och handlingen är något tunn och skådespelarnas överspel.
Däremot är musiken ganska så catchy, några av skådespelarna gör bra ifrån sig. Kemin mellan Jamie Foxx och Quvenzhané Wallis var bra.
Men med det sagt så gillade jag den ändå, jag blev underhållen och jag är själv medveten egentligen över hur detta inte är en särskilt bra film i grund och botten, men fasen om jag inte blev underhållen och njöt. Detta är för mig årets guilty pleasure så det tänker jag behålla inte låta någon annan ta ifrån mig.
Fasen också vad jag skäms att erkänna det!

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1823664/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=mAMQ6U96JhY
Citera
2014-11-29, 20:44
Medlem
Love Actually (2003)

Underbar klassiker. Nu är jag redo för julen! 8/10
Citera
2014-11-29, 21:57
Medlem
Bagheeeras avatar
Interstellar 5/5

Såg den på bio för några dagar sedan och tycker att den är helt sjukt jävla bra! Matthew McConaughey gör en grym insats. Filmen är lång nästan tre timmar men jag kände aldrig att den vart långtråkig, även om det inte hände något speciellt under vissa stunder så tappade man inte intresset.

Tänkte först ge den 4/5 men soundtracket höjer den till en femma! Hans Zimmer
Citera
2014-11-29, 22:20
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla

Såg den igår, helt okej film faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in