Animation Month 3: Return of the Animation!
Arthur 3: The War of the Two Worlds (2010)
Den sista filmen i Luc Bessons trilogi om Arthur och minimojerna tar vid där den föregående slutade. Vi kan frukta det värsta. Maltazard har vuxit sig stor och är nu ovan jord och fast besluten att erövra vår värld. Arthur och hans vänner minimojerna måste överlista honom en gång för alla och för det krävs stor uppfinningsrikedom och mycket tur. Oväntade händelser får oväntade resultat.
Jag slår vad om att ni inte visste att George Lucas fick idén att göra Star Wars filmerna efter händelsen som inträffade i den här filmen, den utspelar sig trots allt i 1960

.
Skämt åt sidan så är detta ett steg uppåt i denna trilogin och är bättre än vad tvåan var. Där hände faktiskt saker här som verken var filler eller tråkigt. Snarare tvärtom så var det en ganska fartfylld film som precis som med första filmen var underhållande för stunden och en okej familjefilm att sätta på om du inte hittar någon annan.
Min favoritscen måste nog vara tågjakt scenen. Våra tre hjältar blir jagade utav Darkos (sonen till Maltazard), och det tar hjälp med att gå ombord ett leksakståg. Men med tanke på att de är så små så blir det lika stort för dem som om det hade varit ett riktigt tåg. Det var en underhållande och spännande actionscen som gjordes väl och var relativt kreativ.
Sedan hjälper det också att där hände mer helt enkelt i den här filmen. Efter att ha suttit igenom plågsamma tråkiga dialoger från tvåan så är det skönt med mer spänning och äventyr, speciellt när det är sådana här filmer.
Någonting jag ej nämnt tidigare är 60-tals stuket filmen har. Det märks mest under denna då den tar plats inne i själva staden och inte bara ute på bondgården. Det märks också att filmen är högt inspirerad utav de gamla 50-tals sci-fi filmerna och även lite Starship Troopers vill jag ändå påstå.
Men det tar fortfarande inte bort att det fortfarande bara är en medioker film. Arthur är fortfarande lika irriterande som alltid, Mia Farrows charm från första filmen är borta och Arthurs föräldrar tar allt mer kameraplats och är mest bara i vägen mesta tiden, framför allt modern då hon knappt tillför någonting. Dem är där enbart för komiskt syfte, något filmen inte lyckas så bra med.
Däremot är humorn bättre här än i tvåan och vill säga den är ungefär lika rolig som ettan, vilket innebär att där är småfniss här och där.
En annan sak filmen aldrig tar upp är att en myra förstoras med hjälp utav en magisk dryck som gör att man kan bli förstorad (ja det är en normal sak i dessa filmerna). Men denna myran dyker bara upp i en minut och träffar på modern och sedan försvinner och synts aldrig till igen. Jag kan bara tänka mig när en person stöter på sig en myra lika stor som en människa. Vad var poängen att förstora myran när den inte fyllde något syfte till filmen alls?
Animationen är bäst i den här filmen, ironiskt då en måste filmats ungefär samtidigt som andra filmen. Men det är fortfarande inte den bästa animationen, men heller inte dålig.
I sin helhet en okej familjefilm. Den här gången händer där mer, actionscenerna är större, äventyret allvarligare och i långändan är det en mer underhållande film än vad tvåan var.
Men det tar fortfarande inte bort att den fortfarande har dumma scener i sig, som George Lucas scenen var extremt in i ens ansikte med skämtet och jag blev ordentligt förbannad på filmen.
Gör dig själv en tjänst, ta endast och se första och tredje filmen och för att fatta mer så se endast de sista 20minuterna utav tvåan. Men det är ifall du inte hittar någon annan bättre familjefilm att sätta på för familjen.
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0940656/?ref_=nv_sr_6
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=-RGbLfYxyfo