2014-08-28, 15:38
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har du läst boken också?
Nej, men jag får nog ta och göra det.
Citera
2014-08-28, 16:21
Medlem
Lotsos avatar
The Spirit (2008)

The Spirit bygger på den legendariska serietecknaren Will Eisners The Spirit (Skuggan). Ett klassiskt actionäventyr berättat av genremästaren Frank Miller. Det är en historia om en före detta polis som under mystiska omständigheter återvänder från de döda som The Spirit, för att bekämpa ondskan i skydd av skuggan i Central City. Hans ärkefiende The Octopus har en helt annan plan: att jämna The Spirits älskade stad med marken, i sin egen jakt på odödlighet.

Detta måste vara ett enda stort jävla skämt. Är det meningen att man ska ta filmen som en parodi, eller är detta på allvar? Frank Miller har skapat en film som är ren och skär skit och då är jag väldigt snäll mot filmen.
Detta är en bisarr film, mer bisarr än Lucy. Tonen är överallt, skådespelarna överspelar till tusen och är för jävla dåligt. Handlingen jävligt komplicerad för att vara en crime film. Allt jag undrar är om Frank Miller ville kassa in på succén efter Sin City och försöka kopiera den eller vad.

Filmen försöker konstant köra på Sin City hållet, med dess stil, berättarröst, kvinnor, handling och våldet. Men istället blir det bara en tam fattig kopia på det hela som känns meningslös i jämförelse. Dessutom är det ju knappt något naket alls och våldet är ju ännu sämre då dem inte visar ett skit. Så vad är då poängen med att njuta i denna film?
Handlingen är extremt bisarr och komplex för att kunna njuta av den. Dessutom så blir man aldrig investerad i händelserna för filmen lyckas aldrig hitta ett bra berättande. Samtidigt som man inte bryr sig.
Jag tror också regin har en stor del till varför denna filmen suger som den gör. Frank Miller kan inte regissera en film och det synts klart och tydligt här. Han hade verkligen inte mycket påverkande i Sin City filmen, där Rodriguez gjorde allt arbete inom regin. Vilket såklart gör mig mer orolig inför tvåan imorgon då Miller har haft större påverkan där. Kort och gott, Frank Miller kan inte regissera en film och denna filmen är ett klart och tydligt exempel på det. Han gjorde det på egen hand och hade ingen som hjälpte honom. Regin i filmen är för jävla dåligt.

Skådespelarna är också förvånande dåliga. Vilket är lite chockerande då där är bra skådespelare med. Men alla gör ju en hemsk insats efter den andra.
Huvudpersonen försöker alldeles för mycket med sitt skådespeleri och blir bara amatör av honom. Samuel L. Jackson överspelar som fan och det är inte av den underhållande varianten. Även ifall han troligtvis är det bästa med filmen. Jaime Kings roll som Lorelei förstod jag inte alls vad det skulle symbolisera. Hon påminde om någon slags gud men man får aldrig veta vad eller vem hon är och vad för relation hon har till The Spirit. Resten av skådespelarna faller platt och är inte minnesvärda någonstans.

Vad som också funkade i Sin city bortsett från de snygga visuella effekterna, brudarna och våldet. Alla tre saker som fattas eller är frånvarande i denna rullen. Så är det också dialogerna som gör mycket av jobbet i Sin City och en stor del varför jag älskar den.
Dialogerna här, ja jag vet fan bara inte. Jag ger några exempel så ni kan fatta hur jävla dåliga dialogerna i denna filmen är:
"I don't like egg on my face."
"Free-range chickens with their big brown ugly-ass eggs. They piss me off. Every time I think about those big brown eggs they piss. Me. Off."
"Come on! Toilets are always funny!"
Alla dessa är också sagda av Samuel L. Jackson och det där med äggen är en pågående sak.

Även The Spirit har märkliga saker han säger. Främst så pratar han nästan alltid i monolog och förklarar alltid något i varje mening. Samtidigt så kollar han in i kameran, varför vet jag inte. Detta är inte den typen av film där huvudpersonen pratar in i kameran fungerar.
Det han säger är också överbelastat med att försöka vara så coolt som möjligt, men faller platt riktigt jävla hårt istället. Vilket också är filmen i ett nötskal, en film som försöker för hårt att vara så cool som möjligt men är det inte.

Där är även bisarra scener som jag inte alls förstod vad meningen bakom dem var. En scen där Samuel L. Jackson kollar på en av hans henchmen vars huvud sitter fast på en fot och är liten. Jag vet bara inte vad fan jag ska säga till det.
Även en scen där Samuel L. Jackson dyker upp i nazistkläder. Inte någonstans i filmen förklarar dem eller ens nämner att Octopus är en nazist. Men efter scenen så nämns det aldrig igen och han bär aldrig kläderna igen, så vad hela poängen med att ha nazist kläder var så jävla bisarrt. Men det är nog tanken "Samuel L. Jackson som nazist" som är mer bisarr än utförandet.

I sin helhet var detta rena jävla skiten rakt av. Där var inget som funkade i filmen. Handlingen är alldeles för komplex och bisarr, skådespelarna överspelar och gör dåliga insatser, de visuella effekterna är inte alls så snygga som dem borde vara, regin är bortom denna jord så dålig den är och dialogerna är bara udda, konstiga och inte alls bra.
Filmen försöker får hårt att kopiera in på Sin City temat, men misslyckas totalt med det och det är nästan som om Frank Miller inte visste vad som gjorde hans serietidningar och filmen så pass bra.
Det suger verkligen att vi fått vänta i 9år på en Sin City uppföljare också fick vi denna tre år senare efter den första Sin City filmen, kunde dem inte bara bytt plats med varandra?

1 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0831887/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=1CPyav6hQlI
Citera
2014-08-28, 16:38
Medlem
Parniels avatar
Dr. Strangelove ('64) såg jag för första gången... Detta är en film jag velat se länge, som flera vänner tipsat om. Och herregud. Hur kunde jag kallat mig en filmälskare innan? Det finns inga ursäkter. Är ett stort fan utav Stanley Kubrick, ligger på min topp 5 lista på favorit regissörer utan tvekan. Och detta är bland hans mest hyllade verk, men nu har jag äntligen sett den. Alltså, den här filmen är så jävla tokig och rolig så att det inte finns. Precis min humor.

Och Peter Sellers... Vilken skådespelare han var. Är ett stort fan av de äldre Rosa Panternfilmerna, så han har alltid legat mig varmt om hjärtat.... I den här filmen är han briljant. Sättet han spelar en amerikan, en britt samt en galen tysk professor är så jävla klockrent. Helt sinnesjukt att han inte kammade hem Oscarn för denna roll. Fan vad jag blev underhållen, och gud vad jag skrattade.

Den här filmen får en 9 av 10, i och med att jag är kräsen. Men jag rekommenderar varenda kotte att se den här filmen. Det är inte sista gången jag kollar på den. Denna ska införskaffas på blu ray!

http://www.imdb.com/title/tt0057012/?ref_=nv_sr_1

EDIT: Skrev fel datum då filmen gavs ut. 1964 är det, inte 1957.
Senast redigerad av Parniel 2014-08-28 kl. 17:00.
Citera
2014-08-28, 16:47
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parniel
Dr. Strangelove ('57) såg jag för första gången... Detta är en film jag velat se länge, som flera vänner tipsat om. Och herregud. Hur kunde jag kallat mig en filmälskare innan? Det finns inga ursäkter. Älskar Stanley Kubrick, ligger på min topp 5 på favorit regissörer. Och detta är bland hans mest hyllade verk. Alltså, den här filmen är så jävla tokig och rolig så att det inte finns. Precis min humor.

Och Peter Sellers... Vilken skådespelare han var. Är ett stort fan av de äldre Rosa Panternfilmerna, så han har alltid legat mig varmt om hjärtat.... I den här filmen är han briljant. Sättet han spelar en amerikan, en britt, en galen tysk professor är så klockrent. Helt sinnesjukt att han inte kammade hem Oscarn för denna roll. Fan vad jag blev underhållen, och gud vad jag skrattade.

Den här filmen får en 9 av 10, i och med att jag är kräsen. Men jag rekommenderar varenda kotte att se den här filmen. Det är inte sista gången jag kollar på den. Denna ska införskaffas på blu ray!

http://www.imdb.com/title/tt0057012/?ref_=nv_sr_1

Kubricks sämsta i min mening. Men då har jag inte sett de allra tidigaste så som Flying Padre, Fear and Desire o.s.v. Ohyggligt överskattad i min bok i alla fall, jag har gett den två chanser och den ska få en till någon gång men just nu är den bara en tvåa. Peter Sellers är grym dock!
Citera
2014-08-28, 16:55
Medlem
Parniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Kubricks sämsta i min mening. Men då har jag inte sett de allra tidigaste så som Flying Padre, Fear and Desire o.s.v. Ohyggligt överskattad i min bok i alla fall, jag har gett den två chanser och den ska få en till någon gång men just nu är den bara en tvåa. Peter Sellers är grym dock!

Alltså jag är en sucker för Peter Sellers och den här typen av humor, väldigt mörk humor. Det som är häftigt, och som fick mig att gilla filmen ännu mer, är också att filmen kom ut två år efter Kubakrisen. Då världen stod stilla i väntan på undergång. Filmen är fylld av humor, men får oss även att tänka tillbaka till mörkare tider, även om man själv inte var med då. Genidrag av Kubrick att göra en sån här film. I mitt tycke så är den här filmen en riktig klassiker som jag njöt av att få se.

De Kubrick rullarna jag sett är the Shining, Clockwork Orange, 2001 a Space Odyssey, Full Metal Jacket och så Dr Strangelove nu. Jag ger The Shining en solklar 10a i betyg, kan vara min favoritfilm vissa dagar. 2001, Full Metal Jacket och Clockwork hade jag gett en 8a. Så enligt mig är The Shining och Dr Strangelove hans två bästa.

Men som du säger, Peter Sellers är grym. Där håller vi med varandra.
Senast redigerad av Parniel 2014-08-28 kl. 17:03.
Citera
2014-08-28, 17:09
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Alltså jag är en sucker för Peter Sellers och den här typen av humor, väldigt mörk humor. Det som är häftigt, och som fick mig att gilla filmen ännu mer, är också att filmen kom ut två år efter Kubakrisen. Då världen stod stilla i väntan på undergång. Filmen är fylld av humor, men får oss även att tänka tillbaka till mörkare tider, även om man själv inte var med då. Genidrag av Kubrick att göra en sån här film. I mitt tycke så är den här filmen en riktig klassiker som jag njöt av att få se.

De Kubrick rullarna jag sett är the Shining, Clockwork Orange, 2001 a Space Odyssey, Full Metal Jacket och så Dr Strangelove nu. Jag ger The Shining en solklar 10a i betyg, kan vara min favoritfilm vissa dagar. 2001, Full Metal Jacket och Clockwork hade jag gett en 8a. Så enligt mig är The Shining och Dr Strangelove hans två bästa.

Men som du säger, Peter Sellers är grym. Där håller vi med varandra.

Jag gillar också mörk humor men jag tycker inte riktigt att den funkar i Dr. Strangelove. Vet inte varför...

Kollar man dem jag betygsatt på Filmtipset så har han tre femmor (Eyes Wide Shut, Barry Lyndon och 2001), fyra fyror (The Shining, Full Metal Jacket, Lolita och Paths of Glory), en trea (The Killing) och en tvåa (Dr. Strangelove). Har sett A Clockwork Orange också och den är femma, men den har jag inte inlagd på FT.
Citera
2014-08-28, 17:11
Medlem
Parniels avatar
Citat:
Jag gillar också mörk humor men jag tycker inte riktigt att den funkar i Dr. Strangelove. Vet inte varför...

Kollar man dem jag betygsatt på Filmtipset så har han tre femmor (Eyes Wide Shut, Barry Lyndon och 2001), fyra fyror (The Shining, Full Metal Jacket, Lolita och Paths of Glory), en trea (The Killing) och en tvåa (Dr. Strangelove). Har sett A Clockwork Orange också och den är femma, men den har jag inte inlagd på FT.

Barry Lyndon är en rulle jag vill också se. Kanske kollar på den idag.
Citera
2014-08-28, 17:12
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Väldigt bra och framför allt väldigt snygg. Tre timmar bara flyger iväg!
Citera
2014-08-28, 17:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Jackie Brown. Bra film. 7/10.

Tarantinos bästa efter Pulp Fiction!
Citera
2014-08-28, 17:26
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Väldigt bra och framför allt väldigt snygg. Tre timmar bara flyger iväg!
En film som växer på mig desto mer jag tänker på den. Har bara sett den en gång, och jag tyckte den väl inte om den sådär jättemycket, förutom att fotot är fantastiskt. Nu när jag dock tänker tillbaka på den så känns den som en riktigt bra film, så borde definitivt ta och se om den så småningom.
Citera
2014-08-28, 17:34
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Are you here 2013 http://www.imdb.com/title/tt1545754/

Står "comedy" på IMDB, men det var mer ett drama med Owen Wilsson och Zach Galifianakis.
Den sistnämnda börjar filmen i sin vanliga karaktär, något mer påställd och gör en total omvändning för filmens handling om en skittzad borderline-snubbe som ärver pengar, börjar ta medicin och anpassar sig till samhällets jävla moral.

Filmen var bra, Galifianakis gör en trovärdig roll rakt igenom. Jag skrattade inte, eller ens blåste luft hårt ur näsan (som ja brukar göra åt komedi ist för att skratta vanligtvis när något är kul) men det var en bra dramafilm.

6,5/10.
Citera
2014-08-28, 20:15
Medlem
Citat:

Denna film tillhör en av mina absoluta favoriter. En enormt vacker, storslagen och påkostad film. En intressant livshistoria som följer huvudpersonens resa genom Europa. Scenografin är storslagen och mäktig. Musiken likaså.

Rekommenderas starkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in