Expendables 3 (2014)
Idag fick jag beskåda den väldigt trista sidan av nedladdning, något som Expendables 3 har drabbats hårt av då den läckt och släpptes med bra kvalitè på piratebay innan den ens släppts på bio i USA.
Jag var och såg den i Oslos största biosalong, salong 1 på Colosseum kino. Jag har varit där många gånger under mina levnadsår här och det är sällan jag varit på en såpass ny film som visas i salong 1 där större delen utav mittepartiet inte har varit fulltäckt av besökande filmentusiaster (eller lekmän). Detta var dock ett undantag, ett rejält sådant. Man märkte tydligt hur nedladdningen har drabbat den här filmen, det var jag och inte ens en halvfull biosalong som ekade tom innan trailerna hade dragits igång. Riktigt trist att beskåda, men all eloge (och beundring) till de människorna som tog sig dit för att se sina gamla hjälter, unga så som gamla.
Filmen börjar i vart fall slående med en härlig inledning (om än lite för kort) med en grymt cool Wesley Snipes som känns som den i gänget som åldrats bäst, såg fräsch ut och i bra form, trots sin fängelsevistelse. Sedan får vi lite Dolph också, vilket alltid är riktigt gott, han är nog världens tuffaste man.
Filmen dalar däremot ned kraftigt när vi får stöta på flertalet usla (förutom tjejens slagsmålsfärdigheter), tråkiga och totalt ointressanta nykomlingar, blandannat den ytterst fåniga och kalastrista killen från den pinsamt dåliga LaCrosse-filmen "A Warriors Heart". Jag hoppades att deras närvaro skulle vara kort, men filmens dyrbara speltid rullade på, i takt med min ilska. Jag traskade inte ner till bion för att se de där namnen, jag kom dit för Schwarzenegger, Lundgren, Li, Gibson, Ford och alla de andra gamla rävarna, det var därför jag var villig att betala för att se filmen, inte för att sitta och glo på massa tramsiga stolpskott till småglin. Jag var snudd på bristningsgränsen, när filmen otroligt nog lyckas repa sig och jag tackar för det, för det blir faktiskt riktigt bra till slut.
Sista akten är en härlig uppvisning i action, i mångt och mycket av den gamla skolan, skulle dock önskat lite mindre CGI-trams och mer av WB's effekter i deras gyllene action-år som tyvärr är borta för längesedan. Men den gav mig ändå en gnutta tillbaka, att bra action faktiskt kan upplevas på bio och inte något som man bara hittar (om man har väldig tur) i Sibas "1 för 59, 2 för 99" lådor. Det räckte för mig för att bli nöjd, och man fick en go dos av de gamla godingarna, även fast det var på tok för lite med tanke på den långa speltiden. Ytterligare ett stort minus är avsaknaden av blod. Jag kan gå med på en mindre skala av det, men när en kniv är helt slätstruken efter X antal avrättningar med härliga halsskärningar blir det lite för löjligt.
Jag känner mig dock glad och nöjd över biobesöket, och skönt att se Gibson tillbaka då jag verkligen gillade "Get the Gringo" som var det senaste jag såg med honom. Stallone funkar bra som den aningen trötta Barney, men bäst är som vanligt Lundgren trots sin korta screen-time och Snipes övertygade. Hittills är detta den svagaste filmen i serien, men inte så långt ifrån ettan ändå, men den hade många mil att klättra till den smått fantastiska andra installationen.
Men som jag alltid sagt efter varje ny Expendables film, detta skulle gjorts i början på 90-talet under produktion av Warner Bros.
8/15 (3/5)