2014-01-13, 14:24
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det lär också bli av. Framför allt Det levande slottet ser hur mysig ut som helst.
Kan tipsa om Grave of the Fireflies, fast då får du vara beredd på att ögonen kan bli lite fuktiga
Citera
2014-01-13, 14:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Rekommenderar Nausicaä från Vindarnas dal och Det levande slottet

Mononoke Hime är ju också given!
Citera
2014-01-13, 14:29
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad är det som fattas för full poäng då?
Råttan Henrik Hill. Rädda sitt egna arsle från fängelset.
Citera
2014-01-13, 15:48
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Det är någonting, som är ganska svårt att sätta fingret på.
Innan jag såg en dokumentär om Henry Hill och hur han blev grunden till Maffiabröder så tyckte jag att filmen var en självklar fullpoängare. En av de sakerna som jag störde mig på efteråt var att Henry Hill dealade aldrig, eller var beroende av kokain. Det var heroin om jag inte missminner mig, och den sista delen i filmen, och Henrys liv som medlem i Maffian var mycket mörkare och svårare i verkligheten än vad filmen framställer det.

Ta mig inte fel, det finns absolut ingenting dåligt i filmen, det är en klassiker och jag kommer alltid att älska den.

Men på slutet, där allting kommer ner till ett och från att gå till konstanta tidshopp mellan åratal, ska nu slutet klimaxet in, en dag, i nästan realtid in och det hela känns lite stressat.

Oj nu skrev jag nyss någonting dåligt om en av mina favoritfilmer, det får man inte göra. Dåligt av mig. Sen är det v'l även om jag ställer Maffiabröder i kontrast till de andra få filmerna jag faktiskt gett fullpoängare till så är den inte riktigt där, nästan men inte riktigt.
Citera
2014-01-13, 16:02
Medlem
saggesalivs avatar
After Hours (1985)

Jag lyckades somna till sista delen i mitt Scorsese-race igår så jag såg klart den idag.

After Hours utspelar sig på Manhattan. En man, en natt - mannen är på fel tillfälle, vid fel tidpunkt och landar på något underligt sätt i den värsta skiten man kan tänka sig. Han är i helt fel sida av stan och vill bara hem. Han blir till exempel anklagad för att vara en rånare är pank på pengar, är rysligt nära en sexuell upplevelse med en man och mycket mycket mer.

After Hours känns inte som en Scorsese film, kan jag ju säga som sett åtta stycken på tre dagar. Den innehåller varken DiCaprio eller De Niro (tror De Niro hade kunnat göra huvudrollen riktigt bra faktiskt), men det är inte det som får den att kännas annorlunda. Den psykologiska-thrillern och det psykologiska-spelet doftar Lynch på lång väg och det ända som gör att det inte skulle kunna vara en Lynch rulle är väl att den aldrig spårar ut och blir overklig.

Men den där paniken man känner för huvudkaraktären och vilken riktigt inskränkt nagelbitare detta verkligen är känns väldigt Lynchigt.

Jag gillade mycket i After hours. Det psykologiska-spelet är riktigt bra framfört, både regisserat och skådespelat. Av de åtta Scorsese filmer jag sett i helgen är After Hours den sämsta, den är inte dålig, men om man sätter den i kontrast till vad jag också har bevittnat så är det den sämsta. Svaga 7/10 landar den på.

Och föresten, jag tar och rankar alla Scorsese filmer jag såg i helgen. OBS, jag tar bara med de jag sett i helgen i listan, lämnar andra Scorsese som jag sätt tidigare utanför.

1. Taxi Driver (10/10)
2. The Wolf of Wall Street (10/10) (seriöst, vilken jävla bra film för att vara en sådan film som den är)
3. Maffiabröder (9/10)
4. Tjuren från Bronx (9/10)
5. The Departed (8/10)
6. Shutter Island (8/10)
7. King of Comedy (8/10)
8. After Hours (7/10)
Citera
2014-01-13, 16:55
Citat:

Rätt dum fråga egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det lär också bli av. Framför allt Det levande slottet ser hur mysig ut som helst.

Min granne Totoro är min favorit, med råge.
Citera
2014-01-13, 17:20
Medlem
upperkatts avatar
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Mycket bra film. 8/10.
Citera
2014-01-13, 17:27
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Rekommenderar Nausicaä från Vindarnas dal och Det levande slottet
Glöm inte Kiki's Delivery Service eller Monoke Hime som Rakii säger.
Tillsammans med Spirited Away, Min Granne Totoro och Nausicaä från Vindarnas dal är de två mina favoriter med Miyazaki.
Citera
2014-01-13, 17:29
Medlem
Soulsurfers avatar
Gillar ingen Porco Rosso?
Citera
2014-01-13, 17:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Gillar ingen Porco Rosso?

Har inte sett den, trots att jag äger den.
Citera
2014-01-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Mycket bra film. 8/10.
Nej fyfan. En av de sämsta HP-filmerna.
Citera
2014-01-13, 17:37
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har inte sett den, trots att jag äger den.
Har inte heller sett den, men har varit nära några gånger. Enligt det jag har läst skall den vara en av hans sämre filmer, men det behöver det inte vara bara för att jag har sett några skriva det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in