2014-08-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Yes men det blir inget större utan det blir väl en eller två filmer till i natt och något imorgon tror jag.
Ok. Bara sett Freaks av honom som var helt okej. Får spana in resten av hans filmer så småningom.
Citera
2014-08-03, 00:13
Medlem
Tomboy. Riktigt tragisk och viktig film för alla åldrar.
Citera
2014-08-03, 00:17
Medlem
Tvonds avatar
Captain America - The Winter Soldier.

http://www.imdb.com/title/tt1843866/?ref_=nv_sr_1

Lätt bästa Marvel filmen hittils , fartfyllt och bra i 136 min, en aning mörkare än dom tidigare filmerna vilket ger ett plus i kanten.

Betyg 8 av 10.
Citera
2014-08-03, 00:22
Medlem
serotonins avatar
Il Posto (1961)

Italiensk film om Domenico, en vanlig ung kille ur arbetarklassen som precis slutat skolan och söker jobb på Det Stora Statliga Företaget. Under den något absurda anställningsprocessen träffar han en ung tjej som han fattar tycke för och de slår följe under dagen. Redan här börjar jag gilla filmen eftersom jag själv fattar tycke för det unga paret.

Så småningom är det dags att börja arbeta och alla som någon gång haft ett hjärndött jobb lär känna igen sig i tristessen, det monotona och sinnesslöande, som skildras mycket bra, det finns även en underbart tragikomisk scen från företagets nyårsfest.

Sandro Panseri, vem det nu är, i huvudrollen spelar definitivt inte över som den tystlåtne Domenico och han vinner nog de flesta tittares sympatier.

De grå premisserna till trots blir filmen aldrig det minsta tråkig, den är väl berättad och ofta mycket effektivt filmad. Kan faktiskt inte komma på något negativt såhär direkt efter och hade gärna sett att den fick några uppföljare.

8/10

edit; kom på en grej att anmärka på nu dock. Historien mellan Domenico och tjejen kunde ha utvecklats mer än den gjorde, men betyget kvarstår.
Senast redigerad av serotonin 2014-08-03 kl. 00:34.
Citera
2014-08-03, 00:33
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Ok. Bara sett Freaks av honom som var helt okej. Får spana in resten av hans filmer så småningom.
Inte sett hans Dracula?
Freaks tycker jag om en hel del. Det är bara synd för Browning att den togs så fel när den kom och blev väldigt problematisk för hans framtida karriär.
Citera
2014-08-03, 01:10
Medlem
Alecia79s avatar
Jag såg precis på RoboCop.

http://www.imdb.com/title/tt1234721/?ref_=nv_sr_1

Jag har inte sett den gamla filmen, men jag tyckte denna var bra.

Jag ger filmen i betyg 6 av 10.
Citera
2014-08-03, 01:54
Medlem
Punklivs avatar
Les escargots (1966)

Mycket bra kortfilm! Min tolkning får ni i spoiler.

4/5
Citera
2014-08-03, 13:02
Medlem
upperkatts avatar
Twelve Monkeys. Bra film. 6/10.
Citera
2014-08-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Il Posto (1961)
8/10
Kul att du gillade den. Ifall du väljer att se I Fidanzati är den lite mer nya vågen i sin estetik, men nästan lika engagerande.
Citera
2014-08-03, 14:03
Bannlyst
Det behövs en second opinion till Guardians of Galaxy och det är tydligt!

Guardians of Galaxy

Till att börja med så är det här en helt okej film, men inte utan en hel del brister.

I sitt upplägg är det här som vilket rymdäventyr som helst. Vi har ett gäng utstötta karaktärer som på ett eller annat sätt har något gemensamt. Det här här som Guardians of Galaxy skiner dvs i personkemin. Det finns en hel del värme och på något underligt sätt kompletterar karaktärerna varandra. Mixen av allt från den Han Solo inspirerade karaktären till den hämndlystna är knappast något nytt i genren. Och det är när man skrapar på ytan som man inser hur mycket som är lånat från övriga i genren. Halva upplägget känns mer eller mindre som en mashup av en halvdan Star Wars film kryddat med lite uppskruvad dialog. Faktum är att det inte är så pass underhållande som det kunde ha blivit. Skratten är mest åt kroppsspråk, mimik och situationer än dialogen som är förhållandevis simpel.

Guardians of Galaxy har inte heller som uppgift att vara ett seriöst bidrag till genren men det går inte att undgå att föreställa sig hur filmen hade varit med lite mer skarpare manus, mörkare ton och mer seriös framtoning. Den kombinationen hade definitivt inneburit en bättre slutprodukt.

En annan aspekt som ändå är viktig och faktiskt syns i många marvelfilmer är bristen på miljöer och variation. Guardians of Galaxy är på tok för mekaniskt i sitt utseende. Det är alldeles för mycket CGI, green screens och för lite autentiska miljöer. Det var något som samtliga i mitt sällskap noterade och som vi irriterade oss på. Planeterna kändes inte som planeter i Star Wars med liv, berg, snö etc. Utan det här var dataanimerade kulisser som kändes oerhört ihåliga och sterila.

Manus är som sagt oerhört begränsat och väldigt klyschigt. Vilket gör att man stundtals inte bryr sig nämnvärt om vad som kommer hända. Till och från gick det att känna med karaktärerna, men för det mesta kändes det hela som en transportsträcka. Det som gjorde att sträckan blev underhållande var ändå och se många av de annorlunda vapnen som används. Här fanns en hel del unika inslag som gjorde att man emellanåt häpnade.

Betyg. Guardians of Galaxy vinner poängen på en del av de tekniska inslagen, samtidigt som det är här den förlorar en hel del grepp. Karaktärerna är underhållande men dialog och manus är styltigt.
Den som söker efter ett okej rymdäventyr får vad den söker. Men den som söker efter en riktigt djup och komplex Sci fi kommer bli ordentligt besviken. Guardians of Galaxy lever inte upp till förväntningarna och den stora hypen.

3 av 5. Bra men långt ifrån perfekt!
Citera
2014-08-03, 14:04
Bannlyst
The room 2003.

Sett den två gånger nu. 8/10. Bästa filmen, helt okej.
Citera
2014-08-03, 14:32
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Kul att du gillade den. Ifall du väljer att se I Fidanzati är den lite mer nya vågen i sin estetik, men nästan lika engagerande.

Drog faktiskt hem I Fidanzati direkt efter jag sett Il Posto. Upptagen idag, men ska se den nästa vecka. Just såna här filmer, som tar upp hur det såg ut i Frankrike, Italien etc. runt mitten av förra seklet intresserar mig väldigt mycket. Finns säkert något fint namn för genren, 'realism' kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in