2013-12-23, 01:16
Medlem
Lotsos avatar
Holiday Clusterfuck!

Rare Exports (2010)

På julafton i Finland, grävs jultomten fram i en arkeologisk utgrävning. Strax efter börjar barn försvinna, vilket leder till att en pojke och hans pappa måste fånga jultomten med hjälp av två andra jägare.

Jag trodde jag skulle gilla denna filmen mer än vad jag trodde. Första halvan är rät så sölig av sig. Den tar sin tid att bygga upp inför andra halvan där allt det mer intressanta och mer underhållande inträffar. Det är här tomten (eller som det avslöjas lite senare en av hans nissar) dyker upp som filmen tar fart och blir en mer underhållande film med mycket mer spänning.
Upp till den här punkten har filmen varit ganska så sakta och inte hänt något speciellt intressant. Kanske därför jag inte gillade den så pass mycket, då jag förväntade mig en film som från början till slut var andra halvan. För i vanliga fall brukar jag gilla när en film tar sin tid att bygga upp inför vad som komma skall men det kom mer som en överraskning här då jag inte alls förväntade en så sakta första halva, där av sänktes nog mina förväntningar lite.

Men allt var värt det för andra halvan då den blir allt mer och mer actionpackad och mer spännande för varje minut som går.
Det blir en underhållande jakt som involverar både elfs, sprängmedel, en helikopter, kidnappade barn och en frysen jultomte. Det är hög underhållning och precis det filmen lovar som jag trodde det skulle vara mer av.
Tar man till exempel och kollar på den norska filmen Död Snö så fick jag mer från den vad den lovade än här.

I sin helhet var detta en helt okej film. Den började sakta och något ointressant och jag hoppades på mer spänning och underhållning och vad sista halvan erbjöd på.
Men den sista halvan var värt det och jag rekommenderar filmen till alla er som gillar lite obskyra filmer och anser detta är något för er.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1401143/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=9RQlikX4vvw
Citera
2013-12-23, 01:31
Medlem
ZlatanManias avatar
Escape Plan.

I ett rent handlingsperspektiv var den väl inte mycket att hänga i granen men här är ett utmärkt exempel på vad skådespelare kan ha för betydelse, Sly och i synnerhet Arnold höjer filmen till himlen och detta skriver jag trots att jag har svårigheter med förstnämnda, men jisses vad dom kompletterar varandra bra. Är det något negativt att hävda måste det va att Arnold inte får lika mycket screentime som Sly, bästa rollen han gjort på flera år!

Men som sagt kunde den varit bättre på ett par punkter, 50 cent är en utav dom. Jag förstår överhuvudtaget inte vad han har att uträtta som skådespelare.

Stark 3/5.

Mycket underhållande
Citera
2013-12-23, 01:34
Medlem
james jays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Escape Plan.

I ett rent handlingsperspektiv var den väl inte mycket att hänga i granen men här är ett utmärkt exempel på vad skådespelare kan ha för betydelse, Sly och i synnerhet Arnold höjer filmen till himlen och detta skriver jag trots att jag har svårigheter med förstnämnda, men jisses vad dom kompletterar varandra bra. Är det något negativt att hävda måste det va att Arnold inte får lika mycket screentime som Sly, bästa rollen han gjort på flera år!

Men som sagt kunde den varit bättre på ett par punkter, 50 cent är en utav dom. Jag förstår överhuvudtaget inte vad han har att uträtta som skådespelare.

Stark 3/5.

Mycket underhållande

Lite offtopic, vilken kvalite hade du på filmen?
Har bara hittat R6 "hd" på den.
Citera
2013-12-23, 01:41
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james jay
Såg den på bio för ett par timmar sedan
Citera
2013-12-23, 01:43
Medlem
james jays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Såg den på bio för ett par timmar sedan

Hahah jaha, sorry för den dumma frågan då!
Får ta och vänta ut en bra kvalite och se den, menar ändå Arnold och Sylvester!
Citera
2013-12-23, 02:02
Medlem
A-llusions avatar
Citat:

Verkar bara finnas R6 och webrip vilket är ungefär samma kvalle när man läser.
Jag har tålamodet att vänta på 1080p iaf 720p!
Citera
2013-12-23, 02:12
Medlem
james jays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-llusion
Verkar bara finnas R6 och webrip vilket är ungefär samma kvalle när man läser.
Jag har tålamodet att vänta på 1080p iaf 720p!

Ja, men det lär komma snart. Brukar komma ut rätt fort efter jul, eller ja "större" filmer iaf.
Kanske är fel tråd att fråga detta i, men Hobbit 2, ni som sett den. Värd att gå och se på bio. Tänkte isf bjuda hela familjen på den nu i juldagarna.
Citera
2013-12-23, 11:06
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ja, men det lär komma snart. Brukar komma ut rätt fort efter jul, eller ja "större" filmer iaf.
Kanske är fel tråd att fråga detta i, men Hobbit 2, ni som sett den. Värd att gå och se på bio. Tänkte isf bjuda hela familjen på den nu i juldagarna.

Jag såg den på premiären och gillade ni första hobbit kommer ni gilla denna med.
Dock tyckte jag den första var snäppet bättre men inte med stor marginal så bjud dom så ni får lite underhållning =)
Detta är bara vad jag tycker.

Ber om ursäkt för oft.
Citera
2013-12-23, 16:46
Medlem
Lotsos avatar
Holiday Clusterfuck!

A Very Harold & Kumar 3D Christmas (2011)

Harold och Kumar återförenas efter 6år och händelserna i Guantanamo Bay. Här måste de hitta en julgran innan klockan 2.00 till Harolds svärfar då de råkade bränna upp den riktiga.

Jag gillar inte stoner komedier då det inte är min typ av komedi. Men Harol & Kumar filmerna är nog det enda undantaget då jag faktiskt finner det roliga. Jag antar främst att handlingen i filmerna och vad huvudpersonerna alltid är efter är något så löjligt. I White Castle är hela filmen att de ska besöka just White Castle och trots att Guantanamo Bay är något större i dess handling då det är mer en flyktfilm så har den ändå en handling som är något löjligt.
Den här filmen är också något löjlig i sig då dem är ute efter en julgran, vilket i sig skapar en del komedi. Men när jag tänker efter är detta nog den svagaste i serien. Den känns mer övernaturlig än de andra filmerna, som i sig är något orealistiska men att slänga in den riktiga jultomten med ett barn som kutar och är lika snabb som en tecknad figur efter att ha tagit droger kändes lite väl att ta i, även för en Harold & Kumar film.

Humorn är fortfarande kvar och jag antar varför jag finner dessa filmerna så roliga är för att dem är så pass random att det blir roligt av det hela. I den här filmen introduceras också två nya karaktärer spelad av Thomas Lennon och Amir Blumenfeld som skapar en rolig kemi tillsammans.
Karaktärerna är desamma och även NPH återvänder även ifall det är en mindre roll än i Guantanamo Bay men han har en rolig sketch som involverar Jesus som antagligen är den roligaste scenen i hela filmen.
Sedan roboten Waffle-bot som skapar våfflor är hysteriskt rolig den med, framför allt vad den anser om pannkakor.

I sin helhet var det en helt okej film. Jag tycker dock det är den svagaste i serien och en del av det känns lite väl mycket orealistiskt och övernaturlig. 3D:n är också mer irriterande då man inte ser den i 3D och precis som med Jackass 3D så önskar man verkligen att man faktiskt såg denna i 3D då det är saker som kommer ut ur skärmen.
Men den bjuder fortfarande på en del skratt och om du gillar de andra två så lär du med största sannolikhet gilla denna också.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1268799/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=0Ks8iWmz928
Citera
2013-12-23, 17:19
Medlem
saggesalivs avatar
The Butler 2013

Blir en kort recension då jag ska iväg alldeles strax-

Jag hade innan jag satte på The Butler inga förväntningar alls, tra ilern som spelats före många filmer jag sett på bio framställer filmen som helt fruktansvärd, dåligt skådespeleri, dåligt foto, dålig dialog, dålig handlingen. Det är en fruktansvärd trailer helt enkelt.

En sak kan jag hålla med om vad jag tyckte redan i trailern, det är foto - det är inte så snyggt, och allting har en uppskruvad ljusstyrka(?), ungefär som om hela blicken var filmad som en tillbakablick. (tänker osökt på alla tillbaka blickar i tex six feet under som var lika "fult" filmade).

The Butler har tagit inspiration från butlern Eugene Allen, men mer än att det var en svart butler som jobbade i vita huset så finns det inga likheter.

Cecil Gaines, som butlern i filmen heter får se sin mamma våldtas och sin pappa sjutas på ett bomullsfält i tidig ålder, detta hände aldrig Eugene Allen. I filmen har Cecil två barn, Eugene hade bara ett. Ja, det finns många olikheter de emellan.

Tillbaka till filmen - Cecil åker bort från bomullsfälten efter några år och lyckas efter en hård tid som brottslig och hemlös få jobb som butler. Under alla omständigheter så får han efter ett par år en anställning på vita huset som kom att bli hans arbetsplats de kommande 30 åren.

Att Oprah har en roll i filmen ger starka obekväma vibbar redan innan, och helt ärligt det var ingen lysande rollprestation, även om hon gör det helt okej. Oprah ska sitta i soffan och prata relationsproblem, inte skådespela, min mening då alltså.

Forest Whitaker, som har huvudrollen som Cecil Gaines gör däremot - en lysande prestation.

Filmen blir aldrig tråkig, trots dess speltid på 130 minuter, det krävs även rätt humör för att se den då de kan vara lite ansträngande.

Men jag gillade den, det var en mysig film, inget mästerverk men en ganska bra film.

Betyget pendlar mellan en stark sexa eller en svag sjua.

Tillslut så hamnar vi nog på ett starkt 6/10
Citera
2013-12-23, 19:28
Bannlyst
Runner Runner

Inget nytt under solen med den här filmen. Man kan väl kalla den "The Firm (1993) anno 2013". Den går att titta på för stunden, men det mediokra skådespelet och det väl uttjatade ämnet drar ner betyget. Den enda orsaken till att filmen inte får lägsta betyget är därför att tjusiga Gemma Arterton är med i den.

Det finns kanske en orsak till att ordet medioker kan vara ett anagram för ordet komedier.

4/10 (eller 2/5)

Pusher

Det är alltså den brittiska versionen av den danska filmen och inte originalet. Jag förstår inte varför de valde att göra den här filmen istället för att göra en helt annan brittisk film om knark, langare och pundare. Den var riktigt dålig med dåligt skådespel. Zlatko Buric spelade Milo i den danska filmen och spelar samma figur även i denna. Men det var kul att stifta bekantskap med Agyness Deyn, som är en snygg tjej.

4/10
Senast redigerad av pethom 2013-12-23 kl. 19:32.
Citera
2013-12-23, 20:28
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Gravity

Filmen får betyget 6,5 av 10

Plus för bra specialeffekter.

Minus för "AAAAAAK AAAAK AAAAK AAAAK AAAK AAAK AAAK AAAK AAK AAAAK AAAK"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto