Endless Love (1981)
David och Jade är två tonåringar som är djupt förälskade i varandra. Jades pappa är dock inte lika upphetsad över deras relation och bestämmer sig för att bannlysa David från sitt hem.
Jag var bara tvungen att se denna och dess remake som jag lär se efter denna. Filmerna är omtalade för att vara en av de sämsta adaptionerna samt en av de sämsta romantiska filmerna som någonsin gjorts. Så naturligtvis som jag är var jag bara tvungen att se filmerna för mig själv.
Vad mer kan jag säga än att denna versionen är ju rakt av dålig. Så pass att den är skrattretande dålig på alla sätt och vis. Som en drama film, som en romantisk film, som en psykologisk film så är allt käft rätt åt helvete med den här filmen.
Till en början är hela grejen från första början att fadern vill separera David och Jade otroligt konstig. Där ges aldrig en bra förklaring till varför och det gör det hela ännu mer roligare. I ena scenen skrattar dem och har kul tillsammans, medan i nästa så hatar fadern David utan anledning. Dessutom så är huvud idén att David och Jade har sex, vilket gör att alla i huset inte kan sova vilket i sin tur gör att fadern inte vill att dem ses mera. Men om det är det stora problemet, varför har dem inte bara sex hemma hos David? Är det så svårt att dem hela tiden enbart måste vara hemma hos Jade?
Sedan har vi besattheten David har som är otroligt överdriven att det är skrattretande. Han går in i deras hus hela tiden, vilket får mig att undra hur fasen han kommer in, lämnar dem dörren olåst eller?
Besattheten blir så extremt överdriven att kärleken mellan David och Jade blir så lökig, och med det menar jag töntig. Samtidigt som våra två huvudpersoner inte ger en bra insats direkt. Där är inget till karaktärerna och med uselt skådespeleri blir inte saken bättre.
Den enda skådespelaren som gör bra ifrån sig är James Spader som brodern som tar faderns sida i allting. Varför vi inte kunde följa James Spader under filmens gång vet jag inte, men han var höjdpunkten i denna skiten, det enda bra med filmen faktiskt. Okej då cameon av Tom Cruise var också härlig att se, då det var hans första filmroll.
Sedan är detta två tonåringar filmen representerar. Något som är väldigt svårt då de flesta filmer brukar få det fel, denna får det fel. David är så otroligt besatt av Jade att han säger an själv kommer dö om Jade någonsin dör. Kom igen detta är inte Romeo och Julia eller utspelar sig på medeltiden. Det är en överdrift som är så äcklig och skrattretande.
Saken hjälper heller inte att han bränner ner deras hus och hamnar på mentalsjukhus. Där han hör hemma. Jag menar att gå så långt bara för att man är kär har man verkligen problem. Men Jade verkar inte bry sig så värst mycket att hon inte får träffa David mer, utan det är bara han som tar illa upp. nästa dag festar hon och en kille stöter på henne och hon verkar inte riktigt bry sig om David. Att hon sedan går tillbaka till honom efter 2år trots det han gjorde undrar jag verkligen.
I sin helhet är detta utan tvekan exakt det personer säger. En romantisk drama film som misslyckas i alla avseende. Davids besatthet är skrattretande och inte alls romantiskt för fem öre, samtidigt som pojken har enorma problem. Men det har ju också fadern när han är så besatt över att styra hans dotter liv i den åldern.
Där är heller ingen riktigt kemi mellan våra två huvudpersoner och i slutändan undrar man hur allt detta ens startade då anledningen till att dem inte fick se varandra mer var så urlöjlig och dålig bara för att filmen måste göra något för att något ska hända i filmen. Men det gör filmen bara ännu sämre och mer skrattretande.
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0082329/?ref_=nv_sr_2
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=DS64ygmk0hc