2014-05-20, 23:23
Medlem
The Killing fields

Jävligt bra. Finns inte mycket mer att säga. 5/5.
Citera
2014-05-20, 23:29
Bannlyst
Would You Rather (2013)
Jag älskade filmen, väldigt sadistisk ibland snudd på otäck, men jag gillade det trots allt, men väldigt mörk. Galen film minst sagt! Snacka om att testa sitt psyke och galna val. Jag fick vissa stunder nästan hålla för ögonen och det hör till ovanligheten. Jag ger filmen en...

9/10

Red State (2011)
Denna filmen var dock riktigt b-aktig, även om den är lite otäck ibland, men jag måste säga att det går till överdrift att filmen blir ganska medelmåttlig. Handlingen lät hyfsad, men filmen var inte det. Galna kristet folk dödar bögar, visst lite obehagliga scener, men annars lockar inte filmen mig alls. Det är sådana här filmer som gör filmbranschen till en skam!

2/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2014-05-20 kl. 23:59.
Citera
2014-05-21, 00:45
Medlem
I rymden finns inga känslor.

Ganska mysig. Vet dock inte om den är så träffsäker när et gäller asperger dock. 3-4/5.
Citera
2014-05-21, 05:03
Medlem
saggesalivs avatar
Non-Stop (2014)

Alkoholiserade flygplansagenten Bill Marks hamnar på ett flygplan som blir kapat på ett annorlunda sätt - kaparna hotade med att döda en människa vart tjugonde minut så länge det inte överförs 150 000 000$ till ett visst konto. Problemet är att Bill Marks inte vet vilka kaparna är då de kommunicerar via sms.

Denna filmen var intressant på ett sätt, samtidigt som den levererar klyschor och repliker med ett försök till finess på rad. Jag gillade att denna filmen utspelar sig på ett flygplan nästan hela filmen, det förstärker den klaustrofobiska känslan något enormt, samt att jag personligen är ett fan för filmer som utspelar sig på en avgränsad plats hela filmen.

Det blir lite rörigt när filmen hela tiden tänker vara ett steg före tittaren genom att förlägne plot-twisten fram till slutet, vi var faktiskt på plot-twisten redan ganska tidigt i filmen - men manuset är uppbygd så att vi ska kunna avfärda det. Detta sättet att bygga upp en film är ganska fult och knäpper tittaren lite på näsan - men jag måste säga att det faktiskt lyckas förvånansvärt bra, trots att det inte är helt perfekt. Detta är ju en film som är starkt anpassad för den stora massan så helt perfekt för min smak kan den ju inte vara. Det som var positivt var att jag inte riktigt lyckades lista ut vem kaparen var, detta tror jah är det som höjer betytt mest för mig.

Det finns klyschor i denna filmen, och jag tror det är det som drar ner denna från vad som annars kulle kunna vara en thriller i världsklass. Liam Neesons karaktär är klyschigt framställt och precis som i Gravity till exempel (som jag ogillade) så har han förlorat ett barn i cancer och känner att livet är värdelöst men ska hitta viljan att överleva under en situation ovanför mark. Även slutet är ju en orgie för den som gillar uppenbara och glada slut, som sagt - den stora massan. Detta är en bra film, delvis är den bra framförd, men att den skulle göras klichéartad är tyvärr det den faller mest på.

Ett annat minus är dess nästan horribla specialeffekter - hallå, året är 2014, vi ska inte vara medvetna om att det finns specialeffekter. Man har även gjort en ganska stor miss vad det gäller anti-gravitation - i filmen så blir det anti-gravitation när planet har störtdykt och sedan rätat t sig själv, detta är en miss då alla endast skulle pressas ner i sina säten på grund av g-kraften. För att anti-gravitation och viktlöshet skulle uppstå hade planet behövt stiga snabbt för att sedan störtdyka.

Jag tvekar lite på betyget, filmen är bra uppbyggd och delar av manuset är välskrivna, klyschorna drar ner det. Vi slutar upp på en svag 6/10, det gränsar på femman.
Citera
2014-05-21, 06:16
Bannlyst
Shutter (2004)
En riktig besvikelse tycker jag, var är skräcken och var är spänningen?

4/10
Citera
2014-05-21, 11:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
I rymden finns inga känslor.

Ganska mysig. Vet dock inte om den är så träffsäker när et gäller asperger dock. 3-4/5.

Nej, den är inte så värst träffsäker alls men inte lika dålig personifiering av diagnosen som filmen Adam.
Citera
2014-05-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nej, den är inte så värst träffsäker alls men inte lika dålig personifiering av diagnosen som filmen Adam.
vad missar Adam?
Citera
2014-05-21, 13:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
vad missar Adam?

Allt som handlar om Asperger i den filmen är helt missledande och fel.
Citera
2014-05-21, 13:49
Bannlyst
Flightplan (2005)
Filmen var riktigt spännande och bra, jag fällde en tår i slutet på filmen, ett rörande slut, men filmen i sig var fantastisk och oväntad. En stark...

8/10
Citera
2014-05-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Allt som handlar om Asperger i den filmen är helt missledande och fel.
Vilken aspergerfilm tycker du är bäst?
Citera
2014-05-21, 14:19
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Vilken aspergerfilm tycker du är bäst?

Mary and Max (2009) skulle jag nog säga. Men då har jag inte asperger men en nära vän till mig har det...
Citera
2014-05-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Mary and Max (2009) skulle jag nog säga. Men då har jag inte asperger men en nära vän till mig har det...
Den plus Ben X, är helt klart dom bästa. Mary & Max är ett mästerverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in