2013-09-24, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Superman 3, med den underfyndiga svenska titeln, Stålmannen går på en krypto-nit.

Ja, egentligen älskar jag sådana här märkliga 70->90-talsfilmer. De är gjorda på ett sätt som inte existerar idag.

Visst, filmen är väldigt dålig, men det är vissa scenerier och gimmicks som ger filmen en touch av fascinerande galenskap. Sedan att filmen är berättad, just sådär speciellt, i scener som inte verkar ha något syfte att föra filmen framåt (vilket de flesta filmer brukar vilja ha, en drivande röd linje, så att inte åskådaren tappar intresset) är kul. Vissa scener händer halvt bisarra saker, scenerna är lite långa, och plötsligt händer något mer kaosartat kul och fult. En väldigt märklig film m a o. Såhär står det bl a på IMDb (användare): "I enjoy Superman 3 for what it is. I think it's very entertaining, even funny at times, and much, much better than the 4th film, but it's still a pretty bad film. The silliness of it all makes it hard to take seriously.

HOWEVER, it does have some incredible scenes. I think many people have mentioned this before, but "bad" Superman is probably Reeve's best performance, ever. That scene in the bar where he flicks the peanuts at the bottles? Holy crap. Amazing acting. Also, the simple meaning of that scene. Can you imagine? The protector of humanity, the great Hero, suddenly going a little crazy?"

Med Richard Pryor som går från att vara arbetslös till att bli av ingen anledning alls främst i världen på datorer.

Superman 3 bar scene

Betyg: 2/5

Jag älskar 3:an. Dels för att den är så utflippad, 80-tals-aktig men framför allt för att det är Christoffer Reeve i sin prime.
Citera
2013-09-24, 18:19
Medlem
Lotsos avatar
42 (2013)

Hade inget internet igår kväll så då slog jag på denna filmen. 42 är en film som gör sin sak bra. en lyckas vara en bra biografi film, den lyckas vara en bra dramafilm och den lyckas vara en bra sportfilm. Det är definitivt en av de bättre sportfilmerna jag har sett och jag tullgängade 1½ månad till att bara se sportfilmer nu i somras.
Chadwick Boseman ska ha väldigt stort cred för en väldigt bra rollpresentation av Jackie Robinson, den förste svarte spelaren i Major League Baseboll och detta var precis efter andra världskriget vilket självklart leder till en hel del rasistiska kommentarer och påtryckningar. Men det visar också vilken viktig person Jackie Robinson egentligen var inte bara för baseboll sporten utan för dem svarta också.
Även Harrison Ford är med och gör det han alltid gör bra. Inte en av hans mer minnesvärda roller kanske men fortfarande gör han det han alltid har varit bäst på och han levererar det man vill ha från honom. Det är Harrison Ford helt enkelt. Sedan har vi Alan Tudyk som en riktigt rasistisk person och det är verkligen svårt att se Alan Tudyk precis efter man har sett honom i filmer som Tucker and Dale vs. Evil säga de sakerna han säger i filmen. Jag menar hans karaktär är en som verkligen hatar svarta personer.

Vad jag gärna hade önskat är att den inte hade hoppat så mycket i tiden. Det kändes som dem förhastade en hel del scener. Jag hade önskat lite mer hjärta och mer lära känna vissa personer mer. Till exempel Jackie Robinsons fru hade jag gärna velat lära känna lite mer. Men det är en lång historia och dem lyckas fortfarande få med en del på dem två timmarna filmen varar.
Filmen kunde också bli en del cheesy emellanåt med den höga dramatiska musiken som påpekar att det var tufft att vara svart på den tiden. Det lev lite uttjatade efter ett tag och en del cheesy och klyschig.

I sin helhet är detta fortfarande en väldigt bra film. I stort sett varenda svensk känner till vem Martin Luther King Jr är. Men jag tror inte det är så många som känner till namnet Jackie Robinson, trots att han är en minst lika viktig person i de svartas kamp för lika rättigheter i USA.
Det är viktigt att förstå att det här inte är en film främst om baseball (vilket förmodligen skulle skrämma bort många svenska tittare) utan en biografi om en person viktig i frihetskampen att fler personer borde känna till honom.
Det är en välgjord historia och det märks att man lagt ner mycket tid på att göra en film värdig huvudpersonen. Även baseboll matcherna är bra gjorda och likt alla sportfilmer sitter du åter igen där och hejar på ditt lag även ifall du redan vet hur det hela kommer sluta.
Filmen är dock inte felfri. Blir det lite väl klyschigt ibland? Jodå. Är Robinson lite väl endimensionellt visad? (*host* "he's a superhuman!" *host*) Visst, men det kunde jag stå ut med.
Det är en film som lyckas vara en väldigt bra biografisk dramafilm om Jackie Robinson, men den glömmer aldrig bort att det är en sportfilm.
En film som jag hoppas många svenskar ger en chans.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0453562/?ref_=sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=I9RHqdZDCF0
Citera
2013-09-24, 18:22
Medlem
Gantz92s avatar
This is the end

Inte riktigt dålig men extremt medioker och fick mig endast att skratta vid två tillfällen trots att jag var hög som fan.
Senast redigerad av Gantz92 2013-09-24 kl. 19:06.
Citera
2013-09-24, 19:54
Medlem
upperkatts avatar
Trance. Helt okej film. 6/10.
Citera
2013-09-24, 21:59
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Pawn Shop Chronicles (2013)

Vad liknar det här då? Jo - en galen, skön, underhållande och ibland riktigt rolig actionkomedi. Paul Walker, Matt Dillon, Elijah Wood och Brendan Fraser medverkar bl. a. Filmen bjuder inte direkt på något man inte redan sett förut men den är ändå mycket underhållande i mitt tycke.

6 av 10!
Citera
2013-09-24, 22:12
Medlem
MasterBaits avatar
Smurfarna. Den där nya filmen. O fy vilken usel film. betyg 0/5.
Citera
2013-09-24, 22:42
Medlem
crosby87s avatar
Happiness (1998)

Rätt jävla briljant film. Mörk humor blandat med otroligt gripande scener. Ett mästerverk.

5/5
Citera
2013-09-24, 23:21
Medlem
[complex]s avatar
The lone ranger.
http://www.imdb.com/title/tt1210819/

6-7/10

Helt ok film. Action och johnny depp..
Citera
2013-09-24, 23:25
Medlem
Psych0s0cials avatar
The Matrix

3.5/5 ganska okej
Citera
2013-09-24, 23:28
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psych0s0cial
The Matrix

3.5/5 ganska okej

What? The matrix? 3,5?/5?

Jag skulle ge den 9/10 eller 4/5, eller kanske 5/5...
En av mina favoritfilmer från förr...

The matrix är riktigt bra.
Citera
2013-09-24, 23:31
Medlem
alrajts avatar
I Spit On Your Grave (2010

Om I Spit on Your Grave:

En ung författare reser bort från stressen i storstan för lugnet i en stuga nära en liten by där hon hoppas finna inspiration till sin nästa bok. Men några lokala bybor gillar inte hennes närvaro och beslutar sig för att lära henne en läxa. De bryter sig in i hennes stuga för att skrämma henne, men det hela urartar rätt fort och förvandlas istället till timmar av förnedring, våldtäkt och tortyr. Dock begår de misstaget att inte döda henne... för nu är hon ute efter hämnd!

Se denna!

9/10
Citera
2013-09-24, 23:40
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av '[complex
'|45397434]What? The matrix? 3,5?/5?

Jag skulle ge den 9/10 eller 4/5, eller kanske 5/5...
En av mina favoritfilmer från förr...

The matrix är riktigt bra.
Om han gav den 3,5 och du skulle ge 4, då är det väl inget att gasta om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in