Baserad på en sann historia om jakten på den förrymda franska desperadon och mördaren Emile Buisson i slutet av 40-talet. Sevärd utan att nå upp till de bästa i genren och med två bra skådespelare i huvudrollerna: Jean-Louis Trintignant som den obehaglige Buisson och ständigt lika coola Alain Delon som polisen Borniche. Hittar inte så mycket att klaga på, möjligen är 40-talet inte sådär fantastiskt bra återskapat men det gör inte så mycket, och eftersom jag gärna ser att folk tittar på mer europeisk film (inte nödvändigtvis fransk, även om jag själv fastnat där för tillfället) istället för der ewige Hollywood hela tiden så nämner jag att den finns tillgänglig med svensk text borta hos piraterna!
Såg Denis Villeneuves nya film Enemy, återigen med Jake Gyllenhaal i huvudrollen, för några dagar sedan. Filmen är väldigt märklig och kommer inte att falla alla i smaken. Själv gillade den, även om den som sagt är extremt svår. Snyggt foto, bra skådespel av främst Gyllenhaal och en ständigt ihållande känsla av att det snart kommer hända något hemskt gör detta till en intressant film som rekommenderas, kanske främst om man sedan innan uppskattar regissörer som arbetar mycket med surrealism, David Lynch exempelvis.
Carrie , nyinspelningen med Julianne Moore och Kick Ass tjejen.
Det var länge sedan jag såg originalet men det känns ändå onödigt att göra en ny Carrie . Det är inget större fel på denna film, men den är absolut inte bra heller.
Den får 5/10 , knappt godkänd!
Såg inte orginalet men remaken var utan tvivel en slöseri med tid. Inte godkänd från min sida.
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Såg precis Out of the Furnace 2013 med christian bale, caset affleck, woody harrelson och willem dafoe m.m, riktigt bra thriller även fast jag brukar ha svårt för casey affleck.
8/10
Har hört att det är rösten många stör sig på men han har för mycket av min respekt efter Gone Baby Gone för att det ska störa mig.
Intressant läsning, dock så tyckte jag att dokumentären handlade om mycket mer än människor som tände eld på sitt vatten. Men visst får detta undanhållande "drag" ses som lite fult, det håller jag med om!
Nu har jag varit i en period utan skräckfilmstittande, och till min glada överaskning kunde jag bli rejält skrämd av en film igen.
Jag hade sett den 2-3 gånger innan, men kom otroligt nog inte ihåg mer än att jag tyckte den var medioker. Även om en del var förutsägbart så blev jag tagen på sängen av några jump-scares. Jag vågade inte ens ha helt nedsläckt, något som tidigare varit ett måste när det kommer till skräckfilm. Filmen hade också en härlig skräckstämning och drömlika scener vilket jag gillar.
Jag gillade särskilt
när demonansiktet dyker upp bakom faderns huvud precis på den punkten man vilar ögat. Kanske bara var jag, men blev iaf riktigt jäkla skrämd.
Något jag inte fattar dock är hur familjen får ihop det rent ekonomiskt. En lärare med hemmafru, tre barn varav ett med sjukvård 24/7, och som grädden på moset uppehåller de sig i ett victorianskt hus. Torde bli lite knapert i slutet av månaden.
En riktig jävla mindtwister! Handlar kortfattat om en lärarinna som nyligen har mist sin fyraåring och bestämmer sig för att straffa dotterns mördare. Den här händelsen förändrar ett antal personers liv och nystar upp en lång kedja av händelser (varav ganska många är Oidipus-anknytna hehe).
Det är nog inte alla som skulle uppskatta den här filmen. Den är full av smarta vändningar och fotot är snyggt men lite långrandigt; ibland tas det för givet att man är lite av en idiot som inte kan hålla reda på scenerna, så man får se lite "flashbacks" i Sepiatoner då och då. Men trots att jag tycker att vissa scener var lite överflödiga så gillade jag mixen mellan gravallvarliga ämnen (mord, hämnd, risig uppväxt etc) och ren galenskap. Vilket livsöde är mest tragiskt liksom?
Jag rökte en fin stock Stockholmskt gräs till den också så bara därför ger jag den 4/5 annars hade det kanske blivit 3,5.
Hmm. Halvintressant. En man vid namn John Oldman ska flytta. Hans vänner/kollegor förstår inte varför men bestämmer sig för att överraska honom med en avskedsmiddag-/fest. Då bestämmer han sig för att avslöja vem han egentligen är. Filmen består endast av dialog, så förvänta er inte någon som helst action. Skön "plot twist" i slutet.
Finns på YouTube om någon är intresserad av att se den.
5/10, tror jag det blir. Inte bra, men inte jättedålig heller.
Här följer vi fången Frank Morris (Clint Eastwood) inom fängelset Alcatraz murar och hur han försöker bryta sig ut till friheten.
En bra film överlag, helt klart sevärd. Intressant storyline, lagom längd och stundvis väldigt spännande. Musiken höjde helt klart spänningen i vissa sekvenser vilket jag gillade starkt. Rekommenderas!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!