Snowpiercer (2013)
Efter ett misslyckat experiment att stoppa den globala uppvärmningen, dödar en ny istid allt liv på jorden förutom en grupp människor ombord på tåget Snowpiercer. På tåget har ett klassystem växt fram, men missnöjet växer och en revolution kommer allt närmare.
Joon-ho Bong är en regissör vars filmer jag borde se lite mer av, har enbart sett denna och The Host och jag måste nog säga att båda två ligger reaktivt högt upp och är bra filmer som jag finner främst står för underhållning.
Grejen med Snowpiercer är att den kanske borde ha varit något bättre inom dess budskap och haft lite mer välskrivna karaktärer och lärt känna dem mer med en sådan premies som filmen har. Istället går den för den mer underhållna delen och tonen blandas en hel del från att vara dramatisk, äventyrlig och komisk. Vilket för mig blev den största negativiteten jag har att ge filmen.
Jag trodde det skulle vara en mer seriös film som tog sig själv på lite mer allvar än den gjorde. Jag menar konceptet är väldigt intressant och en smart idé och jag gillar speciellt filmer som utspelar sig på tåg eller flygplan under hela filmens spelgång.
Men när du har en scen där en person dör och i nästa har en komisk scen med Tilda Swinton så går det inte hand i hand. Tonen av filmen var riktigt konstig, och även ifall de komiska delarna faktiskt var roliga och jag skrattade åt dem så kändes det fortfarande konstigt att jag skrattade.
Jag hade även önskat att filmen gjorde att vi fick lära känna karaktärerna lite mer. Istället vill den bara komma från ställe A till ställe B och ger ingen utveckling till karaktärerna. Den enda som utvecklas något och som vi får lära känna mest är huvudpersonen Curtis (Chris Evans). Men alla andra fick jag inte riktigt lära känna. Vilket gjorde att när någon dog så brydde jag mig inte då jag inte kände karaktären.
Jamie Bells karaktär var också ganska så irriterande och gick mig lite på nerverna en del.
Men i stort sätt resten hade jag inga problem med alls. Det var en sjukt underhållande åktur från början till slut. Som tidigare sagt så gillar jag filmer som utspelar sig på tåg eller flygplan då det är en liten yta att jobba med men även större chans att göra det mer spännande, och denna filmen tar nytta av varje del.
Filmskaparna är väldigt kreativa med hur tåget ser ut. Till en början tror man att det bara är olika sängar på tåget och det är som ett normalt ett. Men nej, här är en trädgård, simbassänger, restauranger, barer, strippklubb och en skola. Jag bara älskade hur mycket dem gick utanför boxen och bara lekte med idéer och hur varje vagn skiljer sig från varje.
En scen var när ena personen som är ute efter dem är 20 vagnar bakom och tåget gör en U sväng nästan så ser han dem på motsatta hållet med glaset och skjuter på dem därifrån. Det bara får det att kännas dem är långt ifrån och inte ens på samma tåg, men det är samma och med hur stort tåget är så får det hela en större atmosfär.
Skådespelarna är det heller inget fel på. Chris Evans är hyfsad i huvudrollen, Tilda Swanton lite sådär halv äcklig som talespersonen av tåget och var en av filmens bästa saker, Kang-ho Song som dörröppnaren tillsammans med sin dotter är nog filmens mest intressanta karaktärer då dem har bäst kemi tillsammans. Samt Ed Harris som "skurken" där man faktiskt kan förstå och se båda synpunkter om vad han har att säga och varför han gör som han gör.
Men underhållningen är på hög nivå och actionscenerna är väldigt bra gjorda och koreografin är utmärkt. En fightscen är när allting är mörkt i tåget och soldaterna har nattsikte på så ser man fighten i detta gröna ljuset hela tiden tills ljuset kommer tillbaka.
Även skolscenen med läraren och eleverna är väldigt bra gjord och sticker ut mest från hela filmen och är härlig sekt-äcklig.
I sin helhet en väldigt bra film. Den har sina små problem och tonen är väldigt ojämn och karaktärerna får ingen riktigt utveckling.
Men underhållningen är på hög nivå, actionscenerna är väldigt bra och en handling som är väldigt intressant och en premies som är smart och kreativ.
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1706620/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=r6UmqNuMdY4