Såg Moment 22
En film som handlar om militärer på en ö i medelhavet. Den är satirisk och absurd, väldigt rolig stundtals och anspeglar på krigets meningslöshet. Har läst boken som så ofta är betydligt bättre men filmen lyckades ändå återspegla boken väldigt väl. Filmen och boken har ett brett spektrum av egna karaktärer. Min favorit är nog Milo eller Major Major Major.
"Släpp inte in besökare när jag är på mitt kontor, Jag tar endast emot besökare när jag har gått ut"
Men då är du ju inte här? Ja exakt det är själva poängen! Utgå!
Inside Llewyn Davis är i mitt tycke Bröderna Coens bästa sen Burn After Reading. Speciellt om man som jag gillar amerikansk folkmusik. Och den känns väldigt coensk. Bildspråket och känslan får mig att tänka Fargo bl a.
Oscaar Isaac både spelar och sjunger bra i rollen som dysterkvisten Llewyn. En livsbejakande historia om att det är bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls.
Birollerna gjorde såklart sitt för att höja filmen med F. Murray Abrahams, både Alex Karpovsky och Adam Driver (Girls) samt självklart John Goodman som den väldigt specielle Roland Turner.
När han hotade Llewyn att han kunde använda svart magi. Haha, vad jag skrattade.
Däremot tyckte jag Carey Mulligan gjorde ett riktigt dåligt jobb och gav väldigt lite inlevelse till sin roll. Kanske var hennes roll dåligt skriven också? Att använda *asshole* och *fuck* i varenda mening känns både plumpt och fantasilöst. Karaktären kändes inte som den var skriven av bröderna Coen. Justin Timberlake kunde man också varit utan (även om man lyckligtvis inte upptog så kommit screen time).
Det blekgråa fotot var kanske i tråkigaste laget. Lite rolig kuriosa: Jag såg för en tid sedan filmen Next Stop Greenwich Village (1976) som liksom ILD utspelades i ovan namngivna stadsdel. I den filmen såg man ofta det ikoniska Village Cigars som jag hajade till när jag även såg i ILD. I dessa förändringars tider blir man förvånad när något har sett likadant ut i 50 år och det visar sig att Village Cigars med sin särpräglade fasad är över 100 år gammalt.
The Time Machine är en amerikansk science fiction-film från 2002 i regi av Simon Wells, baserad på H.G. Wells bok Tidmaskinen. Filmen utspelar sig på 1890-talet, 2030-talet och 800000 år fram i tiden
Lite smårolig och tankeväckande om man vill fundera på framtiden
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!