The Croods (2013)
Det är få animerade filmer vi ser idag som inte har någon skurk i sig. I de flesta fallen känns det nästan som de animerade filmerna tvingar till sig eller har en skurk bara för att publiken inte ska bli uttråkade. Men om man kollar på The Croods så kan man se hur bra en animerad film verkligen kan fungera åt små barn trots att den inte har en skurk.
Istället får vi en äventyrsfilm som är mer eller mindre en överlevnadsfilm då världen håller på att spricka samman och formar den värld som vi känner till idag och där Croodarna försöker överleva tillsammans med en annan person vid namn Guy och hans husdjur Belt.
Detta är en film som verkligen skiner precis som solen i filmen då den är väldigt underhållande men framför allt så lyckas den på en hel del planer.
Främst så är animationen läcker. Där är en scen där alla går och simmar lite i havet i ett montage och även ifall det bara är ett par sekunder så är animationen här någon av de vackraste jag sett, samma går med när de kollar på stjärnorna uppe i himlen. Det bara fick mig att önska att jag verkligen hade sett filmen på bio i 3D. Dessvärre så är ju trailern på filmen inte så bra tycker jag och gjorde mig väldigt skeptisk att se den, men jag blev lite smått överraskad.
Rösterna är perfekta. Ni som känner mig vet hur mycket jag diggar Nic Cage och hans röst passade perfekt in till den överbeskyddande fadern i filmen. Sedan så är också vartenda karaktär bra och intressanta, denna familjen är en hel del underhållande att följa och framför allt så ar vartenda en en egen personlighet. Även ifall det kanske är lite klyschigt med den överbeskyddande fadern och dottern som vill se världen så funkar det här ändå och det var verkligen ingenting som förstörde filmen för mig alls.
Min absoluta favorit karaktär var Belt. Det djuret var ju helt fantastisk och varje gång han gjorde "dramatic sound" som är från den kända hamstern så bröt jag ut i skratt, varje gång och han gjorde det nog 4-5 gånger totalt. Belt var awesome kort och gott. Sist men inte minst så var humorn alldeles perfekt. Jag skrattade en hel del och där var även en del slapstick komedi i den vilket passar in med grottmänniskor.
Om det är något jag ska klaga på så hade jag önskat lite mer av de ödmjuka, tysta och dramatiska scenerna. Det är en del av dem men dessvärre så känner jag att dem avbryts alldeles för snabbt för att jorden ska spricka och de måste springa från faran alldeles för ofta.
Till exempel stjärnscenen hade jag velat få se mer av för animationen där är extraordinärt, men dessvärre så klipps det till nästa dag alldeles för tidigt. Självklart kan jag förstå ifall sådant blir för långtråkigt för barnen och de vill se mer humor och äventyr.
I sin helhet blev jag smått överraskad. Trailern sålde aldrig mig men jag är glad att bli överraskad. Jag förvånar mig över hur bra den lyckades att vara underhållande och spännande trots den inte hade någon skurk.
Istället får vi en äventyrs film om överlevnad med slapstick komedi och fantastiska karaktärer med bra röster och där animationen verkligen skiner igenom.
En film för hela familjen!
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0481499/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=zBdiFU6DgpE