2013-11-26, 04:06
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Det är knappast svårt att motivera till varför en film duger eller inte.

Då vill jag ha ett exempel på min inkonsekvens..
Vissa kan motivera bättre och mer grundläggande, är det jag säger. Vad är det du inte förstår?

Såklart har jag inga exempel i huvudet, inte så att jag bokför dina betyg och jämför precis. Ser ingen tydlig logik i din bedömning av film helt enkelt.
Du är dock väldigt konsekvent när du kritiserar folk som inte tycker som dig. Vilket känns mer och mer som en trolltaktik du använder dig av.

Du kan ju själv ge en förklaring, varför du är mer logisk i din bedömning än andra? Tvivlar på att du kan.

Ontopic

Såg Chasing Amy, den var bra punkt.
Citera
2013-11-26, 05:22
Curse of Chucky. Betyg: 1/5

Trots att de tre filmerna efter onda dockan 2 är nära nog bottennapp, så har de en efterbliven charm.
Och det saknar denna film. Den är enbart till för att verka cool och skickligt filmad. Noll känsla i den. Bra men torftigt skådespel. Filmen verkar också lite lätt vara till för att visa upp Brad Dourif, som inte är med så mycket i någon av de tidigare filmerna, annat än som Chuckys röst. Verkar också vara populärt i skräckfilmer, och kanske i synnerhet moderna skräckfilmer, med gotiska teman. Tycker huset filmen centrerar kring har en gotisk känsla, även vissa av morden känns gotiska (antagligen beroende på husets gotik). Nja, filmen känns bara riktigt andefattig. Och vem som helst som kan göra film och om de vem som helst har tillräcklig budget - jag, då gör man en bättre film än Curse of Chucky. Detta är "massproducerad" skit som folk sväljer, likt godis med för mycket färgämnen i. Trist, menlöst, idiotiskt - antagligen enbart till för någon/några av följande kriterier: 1. skräckfantaster, 2. Chucky-fantaster, 3. skräckfestivalbesökare, 4. kompisgäng som inte har någon bättre idé på film. Ja, ja. Tämligen mesig film. Och det verkar också vara slutet på en av de mindre hyllade/kända skräckfilmsserierna. Och det är väl lika bra, då enbart en tredjedel av filmerna håller måttet. Rekommendation: du rekommenderas att lägga dina dyrbara filmminuter på en annan, bättre film.
Citera
2013-11-26, 06:38
Medlem
christerys avatar
Ghost Rider (2007) Action/Fantasy

En kille gör upp om ett avtal med satan, och senare så blir han ghostrider för att betala tillbaka skulden.

Tja, inte bra men inte dålig.

2.5/5 Skurkarna kunde varit värre....
Citera
2013-11-26, 11:43
Medlem
RandolphCaers avatar
Senaste filmen måste också vara en utav årets mest överskattade filmer, Elysium.
Papperstunt manus och skådespelare som misslyckas att imponera.
Jodie Foster har aldrig varit sämre än så här och Alice Braga känns inte direkt övertygande som en mor som kämpar för sitt dotters liv.
Sharlto Copleys karaktär var väl kanske det mest intressanta med hela filmen, synd bara att han fick så lite utrymme.
Visst. Det var snygga miljöer, men det var också allt.

5/10
Citera
2013-11-26, 11:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Prisoners (2013)
★ ★ ★ ★

När jag såg postern för första gången kunde jag inte låta bli att vara aningen skeptisk, för det är ta mig tusan en av de fulaste posters jag någon sett. Den är så retuscherad att skådespelarna knappt står att känna igen, åtminstone Hugh Jackman. Men så ska man ju inte döma hunden efter håren.

Prisoners är inget mästerverk, verkligen inte, men det är en utmärkt film på de flesta vis. Faktum är att samtliga skådespelare står för riktigt fina insatser, särskilt Dano (som jag stundtals har svårt för) och Jackman. Blir även glad när Terrence Howard får dyka upp i lite riktiga filmer, med hans kvaliteter borde det ske oftare.

Fotot är strålande och manuset likaså, jag sitter spänd filmen igenom. Det enda problemet jag har med den är slutet, eller det som tar oss mot slutet snarare. Utan att spoila, går det onekligen konstatera att vissa filmer ibland känner att de vill berätta för mycket för oss tittare, skriva oss på näsan nästintill. Vi behöver inte alltid få veta allt.

Hur som helst är Prisoners än så länge den bästa filmen jag sett ifrån detta året, med reservation för att jag har en hel del kvar.

Vill också nämna Melissa Leo. En personlig favoritskådis. Tyvärr har hon fastnat i filmsammanhang fastnat i birollsträsket, men hennes TV-framträdande är alltid guld.

Gillade annars hur Hugh Jackmans rollfigur var skriven. Det var inte bara en ilsken och frustrerad far.
Citera
2013-11-26, 12:38
Medlem
Elementarts avatar
Despicable Me 2.

Animerad långfilm, som var betydligt sämre än den första filmen. Inte särskilt kul alls, skrattade kanske 2-3 gånger under hela filmen. Tråkig handling också som man kände igen sen tidigare.

2/5
Citera
2013-11-26, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Vissa kan motivera bättre och mer grundläggande, är det jag säger. Vad är det du inte förstår?

Såklart har jag inga exempel i huvudet, inte så att jag bokför dina betyg och jämför precis. Ser ingen tydlig logik i din bedömning av film helt enkelt.
Du är dock väldigt konsekvent när du kritiserar folk som inte tycker som dig. Vilket känns mer och mer som en trolltaktik du använder dig av.

Du kan ju själv ge en förklaring, varför du är mer logisk i din bedömning än andra? Tvivlar på att du kan.

Ontopic

Såg Chasing Amy, den var bra punkt.

Med andra ord hade du som vanligt inget att komma med. Du kan börja med att skumma runt bland alla mina recensioner så får du i alla fall en "feeling" som Ronny Svensson hade sagt.
Citera
2013-11-26, 15:23
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Lyssna på Titta dom snackar-podcasten. Där har de tvärtom gentemot dig svårt att förstå varför filmen blivit så hyllad.
http://tittadomsnackar.tumblr.com/po...ilerbrakar-the
Gav själv filmen 2 av 5, på gränsen till en trea.

Jag brukar i och för sig hålla med grabbarna i Titta dom snackar, men här var dom ute och cyklade. Hur allt kopplas samma i slutet gillar jag skarpt.
Citera
2013-11-26, 15:37
Medlem
BlackMetals avatar
Friday the 13th Part 2 (1981)¨
http://www.imdb.com/title/tt0082418/?ref_=nv_sr_1

Fredag den 13-serien har aldrig varit en favorit när det kommer till skräckserier för mig och alltid föredragit Terror på Elm Street som jag tittat igenom otaliga gånger. Men nu är det dags att få bukt med hela serien, och det i ordning (har inte riktigt koll på vilka jag sett tidigare).

Det här blir den första filmen Jason själv faktiskt är mördaren (förutom en kort liten scen i ettan) och det är såklart väldigt välkommet istället för morsan i ettan som alltid har känts lite off. Hela Jasons persona är inte utvecklad än i den här utan han har en påse över huvudet istället för en mask och så vidare. Serien försöker fortfarande hitta sin väg.

Även om jag gillar Jason som mördare mer än morsan så föredrar jag nog den första filmen framför den här. Den har mer spänning och mystik samt mer intressanta mord (som alla är ganska tråkiga i den här) och en extremt effektfull slutscen. Jag gillar slutet i den här filmen med förutom att man får se Jasons ansikte i en slow-motion-scen som bara ser löjligt ut. Jag trodde först de skulle lämna det till fantasin efter de golvat Jason vid hans altare där hans mor är men icke. Man får egentligen ingen ny bakgrundsinformation som det ändå finns friskt av i den fösta.

Många kameravinklar är kreativa och jag gillar hur man får se i mördarens perspektiv. Det är speciellt en liten snutt när Ginny Field (Amy Steel) är i ladan och man kan snegla i bakgrunden ut genom fönstret att Jason kommer springande i bakgrunden. Väldigt icke-filmiskt och ökar verklighetskänslan.

Det är en underhållande slasher-rulle men inte så jättemycket mer för mig. Den sätter väl upp en del regler för universumet som Jason's besatthet med sin mor men inte mycket mer. Inte tillräckligt för att vara första filmen som faktiskt har med seriens stjärna.

Över lag får Friday the 13th Part 2:
3/5
Mitt betyg för Friday the 13th för jämförelse och sammanfattning i senare omdömen:
3.5/5
Senast redigerad av BlackMetal 2013-11-26 kl. 15:39.
Citera
2013-11-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vill också nämna Melissa Leo. En personlig favoritskådis. Tyvärr har hon fastnat i filmsammanhang fastnat i birollsträsket, men hennes TV-framträdande är alltid guld.

För mig är det där tvåeggat, stundtals tycker jag mycket om henne och stundtals kan jag känna att något inte riktigt stämmer. Hennes roll i just Prisoners känns ibland lite väl klyschig, men det kan mycket väl bero på hur manuset är skrivet. Inget dåligt dock, jag tyckte bara hon inte stack ut åt det positiva hållet lika mycket som Jackman eller Dano.
Citera
2013-11-26, 16:34
Medlem
Punklivs avatar
Seul Contre Tous såg jag i natt, den var väldigt bra! Den handlar om en fader som har ett väldigt dåligt och deprimerande liv och framför allt hemska tankar. Hans dotter sitter på en institution och han vill få henne därifrån, de har även ett ganska speciellt förhållande. Väldigt mörk film. Men vacker på något sjukt sätt, svårt att förklara. Fotot går inte att klaga på heller.

Jag är nog redo att ge den 4/5.
Citera
2013-11-26, 16:41
Medlem
Lotsos avatar
The Croods (2013)

Det är få animerade filmer vi ser idag som inte har någon skurk i sig. I de flesta fallen känns det nästan som de animerade filmerna tvingar till sig eller har en skurk bara för att publiken inte ska bli uttråkade. Men om man kollar på The Croods så kan man se hur bra en animerad film verkligen kan fungera åt små barn trots att den inte har en skurk.
Istället får vi en äventyrsfilm som är mer eller mindre en överlevnadsfilm då världen håller på att spricka samman och formar den värld som vi känner till idag och där Croodarna försöker överleva tillsammans med en annan person vid namn Guy och hans husdjur Belt.
Detta är en film som verkligen skiner precis som solen i filmen då den är väldigt underhållande men framför allt så lyckas den på en hel del planer.

Främst så är animationen läcker. Där är en scen där alla går och simmar lite i havet i ett montage och även ifall det bara är ett par sekunder så är animationen här någon av de vackraste jag sett, samma går med när de kollar på stjärnorna uppe i himlen. Det bara fick mig att önska att jag verkligen hade sett filmen på bio i 3D. Dessvärre så är ju trailern på filmen inte så bra tycker jag och gjorde mig väldigt skeptisk att se den, men jag blev lite smått överraskad.
Rösterna är perfekta. Ni som känner mig vet hur mycket jag diggar Nic Cage och hans röst passade perfekt in till den överbeskyddande fadern i filmen. Sedan så är också vartenda karaktär bra och intressanta, denna familjen är en hel del underhållande att följa och framför allt så ar vartenda en en egen personlighet. Även ifall det kanske är lite klyschigt med den överbeskyddande fadern och dottern som vill se världen så funkar det här ändå och det var verkligen ingenting som förstörde filmen för mig alls.
Min absoluta favorit karaktär var Belt. Det djuret var ju helt fantastisk och varje gång han gjorde "dramatic sound" som är från den kända hamstern så bröt jag ut i skratt, varje gång och han gjorde det nog 4-5 gånger totalt. Belt var awesome kort och gott. Sist men inte minst så var humorn alldeles perfekt. Jag skrattade en hel del och där var även en del slapstick komedi i den vilket passar in med grottmänniskor.

Om det är något jag ska klaga på så hade jag önskat lite mer av de ödmjuka, tysta och dramatiska scenerna. Det är en del av dem men dessvärre så känner jag att dem avbryts alldeles för snabbt för att jorden ska spricka och de måste springa från faran alldeles för ofta.
Till exempel stjärnscenen hade jag velat få se mer av för animationen där är extraordinärt, men dessvärre så klipps det till nästa dag alldeles för tidigt. Självklart kan jag förstå ifall sådant blir för långtråkigt för barnen och de vill se mer humor och äventyr.

I sin helhet blev jag smått överraskad. Trailern sålde aldrig mig men jag är glad att bli överraskad. Jag förvånar mig över hur bra den lyckades att vara underhållande och spännande trots den inte hade någon skurk.
Istället får vi en äventyrs film om överlevnad med slapstick komedi och fantastiska karaktärer med bra röster och där animationen verkligen skiner igenom.
En film för hela familjen!

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0481499/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=zBdiFU6DgpE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in