2013-10-29, 21:00
Medlem
TheManWithNoNames avatar
The Border (1982)

En bra kriminalare som är underskattad börjar jag med att säga. Jack Nicholson som korrumperad gränspolis, Charlie Smith vid den mexikanska gränsen. Nicholson är riktigt bra i rollen med sin hårdhet och aggressivitet som passar in alldeles ypperligt. Denna roll känns helt klart i skymundan av de han spelat i storfilmerna. En fröjd att se honom prestera på topp. Harvey Keitel medverkar även han, också som gränsnut, då i en av birollerna. Keitel gör då inte heller många svaga roller, dock är han inte lika vass som Jack här men det är ju inte meningen heller. Bra insats hursom. The Border berättar om Charlie Smith's liv dag för dag i det livsfarliga Mexiko där vi får följa det smutsiga jobbets mentala påverkan på honom. Jag gillade denna och det är mycket tackvare Nicholson och Keitel som båda gör mycket bra roller. Sen är miljöerna riktigt härliga + soundtracket på det. Rekommenderas helt klart om du föredrar dessa skådespelare eller helt enkelt en spännande kriminalare.

7/10
Citera
2013-10-29, 21:52
Medlem
Rush
Ljudet fick tag i mig direkt. Jag skulle kunna kalla denna film en actionrulle utan pang-pang. Mycket spänning! Alltid intressant med verklighetsbaserade filmer!

8/10
Citera
2013-10-29, 22:03
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
The Border (1982)

Bra film med två riktigt bra skådisar. Det var alltför längesen jag såg den... Gav den också 7/10.
Citera
2013-10-29, 22:03
Medlem
christerys avatar
Blackthorn (2011) Western, en långsam sådan

Trevlig rulle, handlar om Butch Cassidy och hans liv i och kring Bolivia. Inte en Western egentligen utan mer ett drama i westernmiljö.

Jag gillade den, trots att den var lite långsam i berättelsen. Men det passade in på filmen.

4/5
Citera
2013-10-29, 22:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Om du är scientolog så kan jag förstå att du gillar filmen, men annars? Nej. Man behöver inte ha bra filmsmak för att se att Battlefield Earth är en vedervärdig skräpfilm. Ungefär på samma sätt som man inte behöver vara gourmand för att veta att skit smakar, ja, skit.

Tja, jag tänker inte diskutera smak. Och detta är absolut inte rätt tråd. Slutdiskuterad för mig.
Citera
2013-10-30, 01:13
Medlem
NaSteffes avatar
Do The Right Thing (1989)
Spike Lee är en regissör jag inte kan något om. Men den här filmen gick på tv, så jag tänkte " äh jag tittar". Men jag blev överraskad faktiskt.
Filmen utspelar sig under en väldigt het sommardag i Harlem. Under filmens gång får vi träffa flera karaktärer och se hur livet är i Harlem. Vi följer den smått dysfunktionella vardagen mellan indivder och etniciteter. Fast filmen är inte mörk, det är komedi.
Fast jag skulle väl kanske säga att språket i filmen kanske inte skulle passa för människor som är lite fina i kanten
Hursomhelst så gillade jag den här filmen. Den blev aldrig tråkig och jag diggade atmosfären i den.
Lite utflippat slut får man väl säga .
3/5
Citera
2013-10-30, 06:34
Medlem
robomans avatar
Citat:
Om du är scientolog så kan jag förstå att du gillar filmen, men annars? Nej. Man behöver inte ha bra filmsmak för att se att Battlefield Earth är en vedervärdig skräpfilm. Ungefär på samma sätt som man inte behöver vara gourmand för att veta att skit smakar, ja, skit.
Vad är det här för trams? "Bra filmsmak"... det finns ingen som har bättre filmsmak än någon annan. Man kan ha en udda filmsmak, men den är naturligtvis inte "sämre" än någon annans filmsmak. Eller är det den som skriker sist som skriker bäst? Då skulle jag vilja passa på att proklamera att följande filmer suger röv: Taxi Driver, Dr Strangelove, Schindler's List, Scarface, Easy Rider, Svart katt vit katt, Nosferatu och Ghost Busters.

...och det måste man inte ha bra filmsmak för att inse. Skit smakar skit osv.
Senast redigerad av roboman 2013-10-30 kl. 06:47.
Citera
2013-10-30, 09:20
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
Spike Lee är en regissör jag inte kan något om. Men den här filmen gick på tv, så jag tänkte " äh jag tittar". Men jag blev överraskad faktiskt.
Filmen utspelar sig under en väldigt het sommardag i Harlem. Under filmens gång får vi träffa flera karaktärer och se hur livet är i Harlem. Vi följer den smått dysfunktionella vardagen mellan indivder och etniciteter. Fast filmen är inte mörk, det är komedi.
Fast jag skulle väl kanske säga att språket i filmen kanske inte skulle passa för människor som är lite fina i kanten
Hursomhelst så gillade jag den här filmen. Den blev aldrig tråkig och jag diggade atmosfären i den.
3/5
Håller med om att det är en skön atmosfär i filmen. Den får också tre av fem av mig.
Citera
2013-10-30, 19:39
Medlem
knazbarnets avatar
Public Enemies (2009)

Hade höga förväntningar med dessa skådisar som förvisso halva filmen levde upp till med framförallt skön atmosfär. Efter halva filmen blev det dock uttjatat när det vara i stort sätt samma visa om och om igen ett uruselt slut också sänkte betyget en del. Ger den 3 kanske 3,5 (av 5).
Citera
2013-10-30, 19:48
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
3/5

Skulle klassa den som ett drama. Visst är den rolig, men mest tragisk.

Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Vad är det här för trams? "Bra filmsmak"... det finns ingen som har bättre filmsmak än någon annan. Man kan ha en udda filmsmak, men den är naturligtvis inte "sämre" än någon annans filmsmak. Eller är det den som skriker sist som skriker bäst? Då skulle jag vilja passa på att proklamera att följande filmer suger röv: Taxi Driver, Dr Strangelove, Schindler's List, Scarface, Easy Rider, Svart katt vit katt, Nosferatu och Ghost Busters.

...och det måste man inte ha bra filmsmak för att inse. Skit smakar skit osv.

Hur man än vänder och vrider på det så är Battlefield Earth en dålig film, en dålig produkt. Visst fan får man gilla filmen, absolut, men att säga att det är en bra film.. det är bara fel.

Du må tycka att mästerverken du radar upp suger aparsle, men du borde ändå kunna se varför filmerna är såpass omhuldade och prisade. Jag tvivlar ju på att du skulle kunna säga att Taxi Driver - som exempel - lider av uselt skådespeleri, usel regi och uselt manus - på samma sätt som det vore helt omöjligt att påstå att Battlefield fucking Earth har bra skådespeleri, bra regi och ett bra manus.
Senast redigerad av StonedSwede 2013-10-30 kl. 19:51.
Citera
2013-10-30, 20:05
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Skulle klassa den som ett drama. Visst är den rolig, men mest tragisk.
Jo, det märker man inte minst på soundtracket.
Citera
2013-10-30, 20:21
Medlem
Carlcoolings avatar
Tropic Thunder

Komedi om ett gäng olika sorters skådisar som spelar in en vad på förhand ser ut att bli en misslyckad film, om Vietnam-kriget.
Den utbringar absolut en del skratt, många av beskrivningarna av de olika skådespelar-typerna är riktigt sköna!

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in