Har sett tre filmer idag som alla var strax under 2 timmar. Känns litegrann som en bedrift i sig
How do you know
En väldig modern komedi med Reese Witherspoon, Owen Wilson, Paul Rudd och Jack Nicholson.
Njae, vet inte riktigt men jag köper helt enkelt inte att Witherspoon och Wilson ska kunna vara atleter. Nu är det iofs baseball-spelare de ska gestalta men jag tycker inte att de känns något vidare trovärdiga i sina roller. Försökte se den här filmen förut men tappade intresset och gav upp. Även denna gång fann jag den mäkta uttråkande.
2 av 5
Nausicaä från Vindarnas dal
Studio Ghiblis första film innan de ens startade Studio Ghibli! Kanske en av de mest svåra och djupa filmer de har gjort, med ett post-apokalyptiskt tema där människa möter jätteinsekter, plus att det är något slags krig mellan de olika länderna.
Blir alltid rörd mot slutet, faktiskt lite tårögd måste medges, men insekter har aldrig varit "my-cup-of-tea" plus att jag nog tycker att det är för mycket krig i filmen. Måste tyvärr säga att den här är nog i "bottom" bland alla de Studio Ghibli filmer jag har sett. Trots det så har den rörande scener däribland slutet men också en känslosam flashback hos huvudkaraktärens tidiga barndom.
En svag
3 av 5 i betyg.
No Country for Old Men
Vet inte om det 5:e eller 6:e gången jag ser den här filmen. Det börjar kännas litegrann som att man har sett allt det som man behöver se av den här filmen nu, imo. Men visst, fantastiskt skådespel av Bardem och Tommy Lee Jones, även Josh Brolin imponerar i sin lågmälda och jordnära proantagonist roll.
Handlingen är väldigt enkel och o-originell. En man hittar 2 miljoner dollar och försöker komma undan med dem. Det är nog mest bara karaktärerna och sen själva sättet filmen är gjord på (mästerligt regisserad av Coen-bröderna) som höjer den över alla de andra liknande filmerna man har sett. En stilistisk och välspelad film, med en av filmhistoriens allra kusligaste skurkar, Anton Chigurh.
4 av 5