2013-10-22, 13:14
Medlem
robomans avatar
De senaste.

Kill Bill: Vol. 1 (2003)
De senaste 2 Tarantino-filmerna har varit så fruktansvärt underhållande och gett en enorm mersmak, första Kill Bill-delen klarade inte av att efterleva mina förhoppningar. Det är snyggt som vanligt, och jag uppskattar att jag slipper utdragna scener där folk plågas. Men historien är ganska tråkig och filmen är inte alls lika rolig som de andra jag sett av hans alster. Nej det här var inte så superbra, okej på sin höjd.
Betyg 3 av 5 avhuggna lemmar.

Smala Sussie (2003)
Hur skulle det se ut om Ulf Malmros tolkade Pulp Fiction? Såhär! Smala Sussie är en hejdlöst rolig film, den bästa jag sett från Malmros - tätt följt av Den bästa sommaren men milsvis före Bröllopsfotografen och Tjenare Kungen. ALLA karaktärer är bra, vilket naturligtvis är ett enormt plus. Det är inte en tråkig sekund.
Betyg 4,5 av 5 tusen kronor. Just nu rankad som den näst bästa svenska film jag sett.

The Straight Story (1999)
Filmen bygger på en verklig historia och handlar om Alvin Straight som ger sig iväg på en åkgräsklippare för att besöka sin bror som fått en stroke, en resa som tar flera månader. Alvin träffar människor på vägen och utbyter livsvisdomar. Initialt hade jag delat ut en trea till den här filmen, men efter att ha sovit på saken sänkte jag den till en tvåa. Varför? För att den inte är speciellt bra. Det händer ingenting, och det är inte långsamt på ett charmigt sätt heller. Det är bara händelselöst.
En bättre dag kanske jag hade kunnat bli berörd av Alvins historia, men nu blev jag inte det alls. Den sämsta av 4 Lynch-filmer jag sett.
Betyg 2,5 av 5 gräsklipparhaverier.
Citera
2013-10-22, 20:45
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Coffy (1973)

Underhållande blaxploitations-rulle med framförallt ett störtskönt soundtrack. Pam Grier är jävligt cool i huvudrollen måste jag säga. Hon spelar stenhård brud som hämnas på de som gjort hennes syster knarkberoende som yngre. Inte alltför märkvärdig story egentligen men det är däremot en del sköna karaktärer. En kul detalj är att en del låtar som finns med här är lånade av Tarantino till Jackie Brown där just Grier har huvudrollen. När det gäller blaxploationsfilmer föredrar jag bl. a Shaft med Roundtree mer men given etta är såklart Jackie Brown som är en underskattad rulle. Denna hade inte varit mycket utan Grier och soundtracket då filmen känns lite för tunn för något toppbetyg i mina ögon. Godkänd underhållning på 90 minuter.

6/10
Citera
2013-10-22, 21:40
Medlem
NaSteffes avatar
Idi i smotri(1985)
Jag kan säga att en sak. Jag tror att man aldrig har kommit närmare andra världskriget fasor och grymheter än genom den här filmen. Schindler's List är iofs jättebra, men denna är fan lika bra.
Filmen handlar då om den unga pojken Florya (glömt bort stavningen så jag kollade på IMDB, kanske inte rätt men det känns rätt oviktigt) som går med i partisan-grupper i Vitryssland 1943. När resten av gruppen går iväg för att kriga, så måste han dock stanna kvar. Han stannar kvar med en tjej som heter Glasja.
De leker och fjantar sig i skogen. Sedan blir de tvungna att fly när tyska bombplan kommer. De tar sig till Floryas hemby. Men alla är döda.
Vet inte hur mycket jag kan avslöja. Men detta är en film som ni ska se om ni inte har sett den.
Andra världskriget har visats i otaliga filmer, mestadels i amerikanska sådana. Det är inte dåliga ( gillar t.ex.verkligen Saving Private Ryan). Men detta är en film som skiljer sig från allt annat jag sett iaf.
Det är andra världskriget i dess absolut renaste form. Det får låta hur pretentiöst det vill, det är faktiskt så.
Riktigt grym ( och jag menar det).
4/5
Citera
2013-10-22, 23:06
Medlem
Pandorum 2009
Jättenice. Den hade potential för att bli 4-5/5. Men tyvärr blev det bara 3. Jag hade gärna sett lite mer paranoia än bara i slutet från huvudkaraktären.
Citera
2013-10-22, 23:26
Medlem
chessjamts avatar
Hobbiten

Bra, Martin Freeman fungerar utmärkt i huvudrollen. Gillar man Sagan om ringen-filmerna så lär man inte bli besviken över denna. Dock så märks det ganska tydligt att det är mer som en prequel till de andra nästkommande filmerna i trilogin. Men men, äventyr får man i mängder och det är alltid kul att se Gandalf och alverna igen.

4 av 5.
Citera
2013-10-23, 01:56
Medlem
christerys avatar
City of Ember (2008)

Rätt så trevlig SciFi/Fantasy eller vad man nu ska kalla den.

Nåt otrevligt händer på jorden och dom bygger en stad under jorden med en låda som innehåller instruktioner för hur man tar sig upp till ytan igen. 200 år senare så öppnas lådan men det är inte borgmästaren som har den utan 2 yngligar som...

Inte vidare mycket fart i filmen, men storyn håller. Nu är jag lite av en som föredrar SciFi så jag kanske är lite snällare än andra.

Men 4/5 eller kanske 3.5/5 får den i alla fall.

Skulle det finnas en uppföljare till filmen så skulle jag gärna se den åxå.
Citera
2013-10-23, 03:21
Medlem
sim-man92s avatar
I've Loved You So Long http://www.imdb.com/title/tt1068649/
En rätt så ordinär europeisk film, med en premiss som man har sett förut och då oftast bättre. Hade framförallt väldiga svårigheter med den ruskigt tråkiga regin, den verkligen lunkar på i samma stela tempo under hela filmen. Inte en tillstymmelse till några vackra bilder eller smarta kameraåkningar, otroligt oinspirerad. Sen försöker den bygga upp något slags mysterium av vad som har hänt, men det räknar man snabbt ut och slutet blir därefter.
Finns såklart ljusglimtar som skådespelet och till viss del dialogen, men de hjälper föga tyvärr.
2 av 5

Edit: Se istället The Woodsman, Boy A och De usynlige
Senast redigerad av sim-man92 2013-10-23 kl. 03:25.
Citera
2013-10-23, 13:28
Medlem
Carlcoolings avatar
Semi-Pro

Ett basketlag som drivs av en före detta artist med en stor hit försöker ta sig in i NBA.
Den utbringar några få skratt som mest. En väldigt säker resa emot slutet, lättsam som tusan.

5/10
Citera
2013-10-23, 14:14
Bannlyst
Le Passe-The Past
Fransk drama från 2013
http://www.imdb.com/title/tt2404461/?ref_=fn_al_tt_1
Asghar Faradi (Mannen bakom A Seperation) regisserar The Past!
Ali Mousaffa spelar Ahmad som valde att lämna sin familj för resa tillbaka till sitt hemland Iran. Nu är han tillbaka i Frankrike för att försöka försonas med sitt förflutna. Problemet är att hans fru Berenice Bejo (Peppy Miller i The Artist) har gått vidare och inlett en ny romans med Samir (Tahar Ramin, huvudrollsinnehavaren i The Prophet) vars egna fru ligger på sjukhuset efter ett självmordsförsök. I detta kaos tvingas Ahmad medla mellan barnen och de vuxna. Det visar sig dock inte vara så enkelt som det ser ut då det finns mycket dolt under ytan...

The Past är en härlig fransk diskbänksrealism som med intressanta karaktärer och ett intressant berättande håller en på tårna fram och tillbaka. Som skilsmässobarn så förstår man själv barnens utsatthet och deras besvikelse. The Past blandar värme med sorg på ett effektivt sätt. Det här är en film där skådespelet får ta plats och Berenice Bejo spelar övertygande som en splittrad kvinna som dras mellan det förflutna och den ovissa framtiden. Hon är hysterisk på ett bra sätt! Den som dock själ showen i sammanhanget är Ali Mousaffa som med sina coola framtoning och lugn är filmens största stjärna och en ren njutning att titta och lyssna på.

Betyg: The Past är ett kompetent hantverk från topp till tå och rekommenderas givetvis till er som törstar efter ett djupt relationsdrama med ångest och värme! En svag 4:a av 5. En av årets bättre filmer!
Citera
2013-10-23, 19:48
Medlem
Neatlesss avatar
Jag har sett några filmer där barn spelar stora roller på sistone. Normalt avskyr jag barnskådespeleri i film, dom kan verkligen förstöra hela filmer. Men detta var trevliga bekantskaper.

Billy Elliot (2000)

Inspirerande historia verkligen. Jamie Bell spelar sensationellt i sin första filmroll som den unga killen Billy Elliot som hellre vill dansa balett än att boxningsträna. Skildringen av en ruffig engelsk småstad under en pysande gruvstrejk är bra. Gary Lewis som sörjande änkling och pappa till två söner gör en imponerande prestation och man känner hans frustration över att tillvaron blivit så slitsam efter fruns död och hans kamp mot gruvbolaget. När sen hans yngsta son börjar träna balett i smyg...
Nä en riktigt bra film. Rekommenderas.

4/5

Paris, Texas (1984)

En oerhört vacker film till att börja med. Vidsträckta ökenlandskap i Texas varvas med kullarna i Los Angeles och drömska roadtrips genom USA. Harry Dean Stanton är kufen Travis som efter en livskris överger allt och vandrar ut i öknen. Han spelar fenomenalt bra med sin lågmälda ton. Och hans scener med hans son som spelas av Hunter Carson är njutbara. Jag måste nog lägga in Paris, Texas på min topp 20 över dom bästa filmerna någonsin.

5/5

Kramer vs Kramer (1979)

Familjedrama med Dustin Hoffman och Meryl Streep. Båda är fantastiska, (Hoffman i synnerhet) men shown stjäls av då blott sjuåriga Justin Henry. Extremt imponerande skådespel i så ung ålder och han blev också oscarnominerad, den yngsta någonsin. Hoffman spelar en framgångsrik affärsman på Manhattan som får finna sig i att ensam uppfostra sitt barn när mamman Streep plötsligt överger familjen. Fina New York miljöer, Extremt bra skådespel från dom tre huvudrollsinnehavarna, och ett nervigt och spännande rättsdrama den sista tredjedelen. En fin film som jag verkligen tycker om.

5/5

Frailty (2001)

Bill Paxtons regidebut där han själv spelar en bindgalen pappa med religiösa vanföreställningar (Har inte alla religiösa det förresten?) som säger åt honom att mörda. Filmen berättas i tillbakablickar där Matthew McConaughey spelar ett av familjens barn i vuxen ålder, med en och annan hemlighet. Filmen börjar väldigt mystiskt och bra, då är jag fast. Men allt eftersom tappar jag intresset. Dom två barnskådespelarna övertygar mig inte och det drar ner filmen. Till slut väntar jag bara på att slutet ska komma. En hyfsat spännande film som inte håller hela vägen.

3/5

Pacific Rim (2013)

Drog ned den här enbart för att testa 3D effekten på min nya tv. Nä fyfan vilken klichefylld film, du har sett precis allt förr i andra filmer men då bättre. Skådisarna verkar mest trötta. Effekterna är bra men fantasilösa monster.

1/5
Citera
2013-10-23, 20:53
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Foxy Brown (1974)

Pam Grier byster återigen upp sig och hämnas sina döda käraste. Denna gång är det på de som tog livet av hennes pojkvän. Lite mer drama här än i Coffy och denna känns på något sätt inte alls lika smutsig. Jack Hill regisserade även denna och soundtracket är åter på topp. Figthingscenerna är snyggt gjorda. Storyn är lite mer utberättad här än i Coffy och jag gillade denna mer. Sen om den egentligen är nå bättre vettefan men jag föredrar den här mera. En kul grej är ju att man får se precis samma avslutning som i Coffy. Underhållande film.

6.5/10
Citera
2013-10-23, 21:29
Medlem
Cinns avatar
Har mellan dagens möten sett lite kortfilmer

Struck (2008)

En kortfilm om en man som träffas av en pil som inte går att ta bort och hur han anpassar sig till sin nya livssituation. Den har sina stunder och är ganska välgjord men saknar den där extra lilla knuffen för att det ska gå hela vägen.

3/5

Signs (2008)
En kille som har tråkigt börjar prata med tjejen i byggnaden bredvid genom att skriva lappar. En gullig småromantisk historia helt utan tal. Back to basics in a world full of technology.

4/5

Sign language (2010)
En film om Ben som är skylthållare, något som genomsyrar hela hans liv. Filmad lite i dokumentärstil. Humor helt i min smak.

4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in