Holiday Clusterfuck!
The Ref (1994)
Vad tar det för ett par som är nära en skilsmässa att hitta vägen tillbaka igen? En rånare såklart! Det är upplägget för denna julfilm som också lovar komedi och det får man också. Detta är en väldigt rolig komedifilm i julfilms anda ungefär som
Tomten är far till alla baren.
Vad som gör att filmen funkar som en komedifilm är att den följer samma saker som skådespelarna i
Airplane! gjorde. Idag brukar det flest komedifilmer vara att personerna i filmen vet om att det är en komedifilm det är i, där av inte så roligt. Men ifall du har en film som är en komedi där personerna spelar precis som vanligt och tar hela alltet på seriöst allvar är filmen automatiskt mycket roligare. I
Airplane! så betedde sig karaktärerna sig allvarligt trots de hysteriska replikerna och det som hände runt omkring, men de betedde sig som om det var något normalt som hände. Denna filmen är i samma spår inom komedi.
Personerna i den beter sig seriöst och tar situationen på allvar men det är sakerna runt omkring och dialogerna som gör det hela roligt och där av lyckas den som en komedifilm.
Vad jag inte gillade med filmen var två specifika saker.
Den första var Robert J. Steinmiller Jr. som spelade sonen Jesse. Det var inte karaktären jag hade problem med då karaktären är skriven som en hel del 15-åringar känner och beter sig. Problemet ligger i skådespelaren Robert J. Steinmiller Jr. som verkligen gav en dålig insats. Varje gång kameran hade en närbild på honom så gjorde han någon konstig grimas och hade munnen öppen Det hela kändes konstigt och otrevligt och den dåliga insatsen hjälpte inte till alls.
Den andra är slutet. Spoilers!
Det slutar med att rånaren kommer iväg med en båt och flyr, vilket är det glada slutet. Regissören hade från början tänkt att ha rånaren bli tillfångatagen för att visa att livet inom kriminaliteten leder ingenstans. Med efter en förhandsvisning för en test publik som skrev negativa saker om slutet ändrade regissören det. Han medger efter att han ångrade detta beslutet.
Vilket jag håller med om. Där är en scen som involverar sonen och rånaren om att sonen vill följa med honom och också bli en rånare. Hade det nu slutat med att han blir tillfångatagen av polisen så hade slutet haft större inverkan och hade bjudit på en bra dramatisk scen samtidigt som den förmedlar ett bra budskap.
Där är inget fel på slutet då replikerna i slutet rånaren säger till sin kompanjon är rätt så roliga repliker så hade jag önskat att det slutet hade gjorts istället.
I sin helhet en väldigt rolig film som bjuder på mycket komedi i härlig julanda.
Inte så mycket mer att säga mer än att jag rekommenderar denna verkligen då det är en väldigt rolig julfilm med bra skådespelare och intressanta karaktärer.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0110955/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=5yMi4qtUfOM