Såg klart sista 15 på
Nattbuss 807 precis, och jag måste säga att sista 12-15 minuterna är bäst i hela filmen, och det är verkligen bra! Känslosamt och fint avvägt, man blir rörd på riktigt! Absolut ingen kalkonrulle, bara att det är några väldigt dåliga skådisar (Ann Persson, ditt puckade luder!). Den har osedvanligt många röster för att vara en "okänd" svensk film, lite över tusen med 4.4 i betyg. Jag ger den också 4, men på den femgradiga, traditionella, svenneskalan. Tycker också väldigt bra om Johan Svangren. Verkar vara en skön lirare. Sören ftw (ja, minus hans störda åsikter och handlande)! Förstår inte riktigt vad filmen vill uppnå dock, annat än att våld är dålig (fast att en film måste uppnå ngt.. det måste den faktiskt inte). Blattarna i filmen är minst lika vidriga som rasisterna.
Sedan tänkte jag att det vore en bra avrundning och uppföljning med att se den svenska filmen
Leo. Leo är underbar, hela filmen är totalkörd, precis som livet självt. Och slutet är genialt. Och man blir verkligen drabbad och man känner sig pigg och upprymd av en katarsisk känsla. Rekommenderar filmen till ALLA, fastän den är väldigt hemsk och obehaglig. Utan, med en viss tvekan, tvekan en av de 100 bästa svenska filmer som gjorts. Måste då "bara" bli en 5a, av /5.
Vill man avrunda kvällen med mer existentiella bryderier (vilket man vill, om man är normalt funtad) så kan man läsa här:
http://www.churchofeuthanasia.org/. Tag/punchline; SAVE THE PLANET
KILL YOURSELF.