Django Unchained (2012)
Som ett stort Tarantino fan och en efterlängtan sedan sommarens början så var mina förväntningar höga och åter igen i mina ögon så lyckades Tarantino. Jag älskade denna filmen så pass mycket att det är en av mina nya favorit filmer någonsin varsågoda och gör narr av mig personligen bryr jag mig inte om vad andra tycker för detta är min åsikt och min åsikt bara.
Först och främst Jamie Foxx. Jag ska vara ärlig och säga när jag först hörde att Will Smith kanske skulle spela Django blev jag hypad då jag är ett stort Will Smith fan men när han senare tackade nej och Jamie foxx blev castad började mina bekymmer. Jag är inget fan av Jamie Foxx alls verken musik eller skådespeleri. Men jag hade inga problem med honom alls i denna filmen. Django är en tyst person och har sina känslor inombords (fram till slutet då såklart) och Jamie lyckades få fram de känslorna väldigt bra i mitt tycke. Dessvärre så är våra huvudperson inte den mest intressanta men sedan när i en Tarantino film har huvudpersonen varit den mest intressanta bortsett från Jackie i Jackie Brown eller The Bride från Kill Bill.
Christoph Waltz som är min personliga favorit skådespelare i denna filmen levererar ännu en gång jag fann hans karaktär Dr. King Shultz så förbannat intressant att jag hade kunnat se en film enbart om den karaktären. Jag har hört att en del personer klagar på att Waltz gör samma sak som han gjorde i Inglourious Basterds men jag såg två helt olika karaktärer personligen gillade jag honom lite mer i Basterds.
Samuel L. Jackson var underhållande men jag förstår inte all kritik han har fått för sin roll så makalös var han inte men han förgyllde det han skulle.
Sist men inte minst personen jag hade högst förhoppningar på, Leonardo DiCaprio som för första gången spelar en 100% skurk och är inte högst rankad i rollistan på 16år och jag slänger det bara ut det där ute. Detta är min personliga favorit film och roll som jag har sett Leo i. Han kunde få en att skratta i ena sekunden och sedan få dig att svälja en stor klump i halsen på grund av hans beteende. Det märks att Leo har kul med denna rollen och de roliga sprider ut till publiken och han njuter varje sekund av sin roll. Jag vill se mer sådan här roller från Leo. Att han inte blev nominerad förbryllar mig fortfarande han var minst lika bra som Waltz som var de två stora stjärnorna i denna filmen i mitt tycke.
Introt till denna filmen var rena klassiska western och med Django themet som spelades kändes det som Tarantino verkligen älskar western filmer, introt var lika klassisk som alla andra western intron. Dialogerna är som alltid lika intressanta och underhållande som i vilken Tarantino film och där var inte en enda scen där det drog ut. Såklart är där negativt med filmen, jag har två. Ena är att Kerry Washington inte får så mycket att göra med sin roll. Hon är inte med så mycket och får knappt några repliker men helt ärligt var där en scen där hon verkligen var bra och det var när Stephen konfronterade henne och hon började gråta och med vad Kerry har att jobba med gör hon väldigt bra. Det andra är rapmusiken, jag gillar verkligen inte rapmusik och när rapmusiken dök upp knöt jag mina ögon det stack ut som ett svart får i en vitt lamm flock.
Folk har klagat på att det är en svart person som går runt och dödar vita folk och att ordet neger används för mycket och detta är två saker jag vill försvara. Först och främst ja han dödar vita människor för att han är en bounty hunter! Njuter han av det? Självklart men det gör även Dr. King Schultz en hel del och att folk rasar över den ena repliken "kill white folks and get paid for, what's not to like?" är bara konstigt det är bara en mening och jag och tydligen hela biosalongen tog den repliken mer som komedi än en seriös sak det är ju för tusan bara en film! Sedan repliken som var med i trailern "I like the way you die boy" var inte med i filmen alls! Sedan har vi ordet neger som används en del men vet ni vad jag la inte märke eller så stor energi i det för jag var så insatt i filmen och handlingen att de ordet kom upp då och då bara för mig. Dessutom den utspelar sig 1858 i Texas klart som fan de använder ordet neger då. Bag Head scenen vare sig den var onödig eller inte har jag aldrig skrattat så mycket i en film på bio på länge hela skämtet känns som de hör hemma i Family Guy men jag kunde inte få någon luft när den scenen var slut. Tarantino dyker även upp i en scen som är lika lång som hans Jimmie scen i Pulp Fiction vilket var kul tyckte jag.
I sin helhet älskade jag denna filmen och jag struntar totalt i vad andra säger. Detta är de mest underhållande 2tim 45min jag har haft på en bio på ett VÄLDIGT långt tag och förstår inte folk som klagar på tiden för mig kändes det som ett svep också var filmen slut. Jag kan förstå folk som inte lär gilla den och den är inte för alla men huvudsyfte för mig i en film är först antal timmar filmen kan underhålla mig och i första syftet lyckades denna filmen underhålla skiten ur mig, simpelt en av de bästa western filmerna jag har sett. Är det Tarantino's bästa film? Nej och det hoppas jag inte någon förväntar sig han lär aldrig nå upp i Pulp Fiction igen och hoppas folk förstår detta men i mina ögon är detta min tredje favorit film av honom.
PS: Det är även den bästa kärleksfilmen jag någonsin har sett!
5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1853728/
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=eUdM9vrCbow
Rankning på Tarantino filmer från bäst till sämst enligt mig:
1. Pulp Fiction
2. Inglourious Basterds
3. Django Unchained
4. Reservoir Dogs
5. Jackie Brown
6. Kill Bill vol. 1+2
7. Death Proof