Black Christmas (1974), betyg 3/5.
Skön 70-talsklassiker. Inte ryslig, men en kul rulle att se på. John Saxon är underbar. Och även Margot Kidder, som charmig och kvick. Gillar filmen främst för att den porträtterar kvinnor på ett intressant och värdigt sätt. Man känner sig delaktig i kvinnornas liv, och de är inte bara uthuggna pappkopior. Alla behöver inte vara horor som Britney Spears, så ibland var det faktiskt bättre förr. Blir också nostalgisk när jag ser de underbara fasta telefonerna. Det är en till sak som jag stör mig på, dagens mobiltelefoner. Mobiltelefoner saker de fasta telefonernas värme och charm, men vem behöver värme och charm när man kan kasta bort sitt liv på att sitta timtals med värdelösa appar? Ja, det är ju tänkbart.. Låta idioterna svina ner sig och tappa sina själar. Men det är ju faktiskt outhärdligt också för de medmänniskor som tvingas titta på. Störande samtal, i filmen.. Satt och väntade på en "twist" som aldrig kom. Och det var heller inget förlösande slut. Men ändå en tänkvärd, eller åtminstone sevärd rulle. Och jag fick lite sköna julvibbar därtill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strobelicious
IM filmerna?
Är rätt säker på att christery är galen och inte inser att det skall skrivas MI eller M:I, alltså mission impossible.