Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-23, 04:52
Black Christmas (1974), betyg 3/5.

Skön 70-talsklassiker. Inte ryslig, men en kul rulle att se på. John Saxon är underbar. Och även Margot Kidder, som charmig och kvick. Gillar filmen främst för att den porträtterar kvinnor på ett intressant och värdigt sätt. Man känner sig delaktig i kvinnornas liv, och de är inte bara uthuggna pappkopior. Alla behöver inte vara horor som Britney Spears, så ibland var det faktiskt bättre förr. Blir också nostalgisk när jag ser de underbara fasta telefonerna. Det är en till sak som jag stör mig på, dagens mobiltelefoner. Mobiltelefoner saker de fasta telefonernas värme och charm, men vem behöver värme och charm när man kan kasta bort sitt liv på att sitta timtals med värdelösa appar? Ja, det är ju tänkbart.. Låta idioterna svina ner sig och tappa sina själar. Men det är ju faktiskt outhärdligt också för de medmänniskor som tvingas titta på. Störande samtal, i filmen.. Satt och väntade på en "twist" som aldrig kom. Och det var heller inget förlösande slut. Men ändå en tänkvärd, eller åtminstone sevärd rulle. Och jag fick lite sköna julvibbar därtill.

Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
IM filmerna?

Är rätt säker på att christery är galen och inte inser att det skall skrivas MI eller M:I, alltså mission impossible.
Citera
2013-11-23, 04:55
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Är rätt säker på att christery är galen och inte inser att det skall skrivas MI eller M:I, alltså mission impossible.

Tänkte också på dom filmerna men var tvungen fråga när han skrev "IM"
Citera
2013-11-23, 05:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
IM filmerna?

Impossible Mission. = IM

Nu blev det The Librarian: Return to King Solomon's Mines (2006) Fantasy/Action

Ännu en fullträff. Har jag så här tur resten av året så är jag lycklig.

Lagom spänning, lite kärlek och lite slagsmål.

Kan inte klaga på nåt egentligen, lagom fart genom hela rullen. Men jag ska vara med modest i bedömningen för natten är sen.

3.5/5 Klart sevärd. Om man nu gillar sånt. Fiction/Äventyr/Action Den har allt.

EDIT: Tja kanske det är MI... same same....
Citera
2013-11-23, 05:21
Medlem
justiceBEAVERs avatar
RIPD
Får väl ge den iaf 3/5, helt okej film att flumma igenom.
Citera
2013-11-23, 05:28
Medlem
sim-man92s avatar
Rachel Getting Married http://www.imdb.com/title/tt1084950/?ref_=nm_knf_i3
En film som vinner mycket på starka rollprestationer. Men som förlorar minst lika mycket på några nyckelscener, som känns väldigt skrivna och icke naturligga.
Den är filmad med handhållen digitalkamera vilket jag är tudelad till, det känns å ena sidan äkta i sin dokumentära stil, fast å andra sidan ser fotot fruktansvärt fullt ut emellanåt.
Men de är som sagt skådespelet som räddar stora delar av filmen. Bill Irwin är helt makalös och Anne Hathaway porträtterar sin karaktär nästintill perfekt. Sen kul att se Debra Winger igen även om hon inte utmärkte sig direkt.
3 av 5

We Don't Live Here Anymore http://www.imdb.com/title/tt0361309/
Relationsdrama som inte bidrar med ett uns av något nytt, men som ändå engagerar i sin meningslöshet. Trion Watts, Ruffalo och Dern är habila, medan Peter Krause inte känns lika säker i sitt skådespel.
3 av 5
Senast redigerad av sim-man92 2013-11-23 kl. 06:00.
Citera
2013-11-23, 14:00
Medlem
StonedSwedes avatar
A Fish Called Wanda - Charles Crichton
Djurplågeri, pommes-tortyr och språk-fetisher (främst italienska). Det blir knappast roligare än så här.
Citera
2013-11-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Psycho är ett mästerverk. Även tvåan är riktigt, riktigt bra, spana även in den om du inte gjort det!
Det finns väl både en tvåa och en trea? Nån eller bägge var regisserade av Perkins. Har för mig att jag gillade tvåan trots att den fick taskig kritik. Det är väl den då Bates släppts fri, jobbar på en lunchrestaurang, och någon triggar igång hans psykos genom att skicka lappar från hans döda mor?
(Går nog att söka sig fram på nätet)
Citera
2013-11-23, 15:55
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Det finns väl både en tvåa och en trea? Nån eller bägge var regisserade av Perkins. Har för mig att jag gillade tvåan trots att den fick taskig kritik. Det är väl den då Bates släppts fri, jobbar på en lunchrestaurang, och någon triggar igång hans psykos genom att skicka lappar från hans döda mor?

Har för mig att tvåan räknas som en bra film av såväl kritiker som vanligt folk. Grym rulle.
Citera
2013-11-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Finns en även en fyra. Det är tvåan du beskriver, den är skitbra.

Escape from Tomorrow
http://www.imdb.com/title/tt2187884/

Intressant tema i filmen, och ett extra plus är att den utspelar sig i Disneyland, som inte vanligtvis brukar ses som något ont. Bakgrunden till filmen, hur inspelningen gick till är kul att läsa om, finns att läsa på wikipedia för den som är intresserad.

Gillade filmen rätt så mycket, väldigt surrealistisk film som känns som ett brutal snetripp. Den är väldigt välgjord, Randy Moore ska känna sig nöjd med resultaten. hoppas han kommer med nå mer framöver, efter en sån här fin debut!
Citera
2013-11-23, 18:47
Medlem
upperkatts avatar
Kon-Tiki. Åh, vilken vacker film. 8/10.
Citera
2013-11-23, 21:06
Medlem
christerys avatar
Parker (2013) Action

http://www.imdb.com/title/tt1904996/?ref_=nv_sr_3

Riktigt bra, en tjuv med nån typ av rättspatos som blir blåst av sina kumpaner och hämnas såklart.

Ganska trevlig faktiskt, jag gillar rullar med en mot alla...

4/5 igen, fan jag börjar bli snäll.
Citera
2013-11-23, 21:22
Medlem
Children of men
Tyckte filmen levde upp till sitt IMDB betyg. Men det hade inte skadad med lika mer bakgrundsinformation om varför alla länder hade bombat varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in