Dagens filmskapare á la Michael Bay och Roland Emmerich har mycket att lära av 70-talets katastroffilmer. Det behöver inte handla om det visuella (högoktanig action och 10-sekundersklippningar) utan hur man bygger upp STÄMNINGAR. Hur många explositioner som än sker spelar ingen roll om vi inte känner med och bryr oss om karaktärerna.
För detta lyckas Two-Minute Warning verkligen med genom att låta oss följa 6-7 karaktärer ingående. Under en stor footballmatch på Los Angeles Coliseum-stadion med 90 000 åskådare går en skytt lös. Den enda som vet om hans existens är polisen, stadionägaren och ett SWAT-team. De måste arbeta så effektivt som möjligt för att inte läcka ut information och få publiken i panik vilket kan få dödlig utgång.
Charlton Heston är förvånansvärt nedtonat filmen igenom som polischef och John Cassavetes som ledare för SWAT-teamet har en mer framträdande tough guy-roll. Birollslistan är dessutom breddfylld av talang med Jack Klugman, Gena Rowlands, Martin Balsam, Beau Bridges etc.
Stadiumscenerna är fantastiskt bra filmade med vinklingar och sina panoreringar över det enorma publikhavet. Idag hade säkert alla åskådarna animerats. Det enda jag egentligen har att invända mot filmen är att den tar lite lång tid på att sig, skjutningarna kunde dock startat lite tidigare.
Two-Minute Warning påminde mycket om The Towering Inferno (1974), så gillar man lär man gilla denna.
Intressant aspekt också att skyttens motiv aldrig förklaras. Det blir bara ett vansinnesdåd och som samhällskritik mot det meningslösa våldet. Egentligen är Two-Minute Warning mer aktuell idag än någonsin.
Lägger min kommentar till varför i spoiler så att jag inte avslöjar något:
Öppna på egen risk då jag avslöjar lite i filmen.
Tycker att det är lite överdrivet hur Batman och Bayne fightsen går till, mata-mata-mata, batman dör nästan, får en chans till vilket han självklart klarar och sedan räddar staden. Lite väl obvious, och att han överlevde i slutet gjorde det bara mer sjukt. Då Batman slog Bayne cirka 100 gånger på masken då de var och slogs nere i kloakerna så hände ingenting, men när de slogs i det där huset i slutscenen så blir Bayne vek som satan efter några slag i ansiktet.
Såg precis A Serbian Film.
För den som undrar vad jag tyckte, det kan ni läsa här, jag använder spoiler-taggar så att inlägget inte förstör för er som inte sett den. https://www.flashback.org/sp41543010
Såg igår natt Seven psychopats och tycker verkligen att rullen var riktigt nice!
Ger den en 9/10 och känner verkligen att det var bra länge sedan jag såg en så pass bra film. Hoppas 2013 blir ett grymt filmår.
Handling: I samma område som Katie och lilla Hunter försvann för fem år sedan, upplever Alice och hennes mamma att underliga saker händer sedan de nya grannarna Katie och hennes son Robbie flyttat in. Plötsligt ringer Robbie på dörren och frågar om han kan få stanna hos Alice familj, eftersom hans mamma tagits in på sjukhus. Problemet är att ingen verkar ha träffat hans mamma Katie ...
Min åsikt: Jag fattar egentligen inte vart all den dåliga kritiken kommer ifrån. Tycker att tidigare filmer har varit mer eller mindre bra men absolut inte dåliga och blev glatt överraskad över hur bra Paranormal Activity 4 faktiskt är. IMO är den definitivt sevärd om man har gillat tidigare filmer.
Django
Jag såg Django som uppladdning inför Django Unchained. Jag tyckte den var bra, trots vissa plotholes.
Det jag gillade med filmen var att Django inte var en typisk hjälte. Han blev istället en oväntad tredje part i en konflikt. Bevis på att han egentligen bara är en sociopat tycker jag man får när han skjuter sönder baren med kulsprutan. Trots att bar/bordellägaren bara varit snäll emot honom finns det ingen tanke på att tacka honom för det.
Jag tyckte scenen när mexikanarna förstörde Djangos händer var väldigt obehaglig, trots att det inte var så mycket blod, det såg verkligen ut att göra ont.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!