The Frozen Ground (2013)
Till en början kändes The Frozen Ground som vilken annan crime film som kommit ut på senare år. Men ju längre in i filmen man kommer desto bättre blir filmen och ju mer förstår man att det är en mer komplex film inne i än på ytan.
Det som står ut främst med denna filmen är skådespelarna. Nic Cage gör en väldigt bra presentation som polischefen och kanske en av hans bättre roller nu på sista tiden efter filmer som Season of the Witch och The Sorcerer's Apprentice. Vanessa Hudgens överraskade mig rejält och gör i mina ögon hennes bästa rollpresentation jag har sett henne i. Hon lyckas spela plågan som hennes karaktär bär på otroligt bra och jag köper vartenda scen hon är med i och hennes ord. Men personen som stal hela filmen var John Cusack som seriemördaren Robert Hansen. Detta är en av Cusacks bästa presentationer någonsin. Det var inte Cusack framför kameran, det var Robert Hansen och han var hotfull varje sekund han var framför kameran. Han lyckades spela så pass bra att jag kände mig hela tiden i en obekväm situation varje gång jag såg honom. Men det är också de att han lever ett fullt normalt liv. Han har en fru och två barn och är omtyckt av grannar och vänner. Men inners inne lever djävulen själv.
Med det sagt dock så är det fortfarande en film som har sin andel kliché scener och den följer en del klassiska saker som finns med i vartenda film. Att Nic Cage bara har 2 veckor kvar på poliskåren innan han ska flytta och får jobbet är ju bara en typisk sak i sig. Men filmen lyckades i mina ögon över passerar de klyschiga scenerna ganska så bra och det var aldrig något som störde mig.
Jag tyckte också att den skakiga kameran blev lite jobbig efter en kort stund. Jag vet att den ska ge en effekt och mer realistisk ton över filmen men jag hade gärna kunna skippa den skakiga kameran. Sedan så tyckte jag scenerna invovlerade Nic Cage's fru var ganska så onödiga. Dem gav ingenting till berättelsen och vi fick aldrig lära känna frun ändå så. Sedan så ville hon inte ha med Cindy (Vanessa Hudgens och den överlevande flickan från Robert Hansen) att göra när Cage försökte hjälpa henne. Men sedan i slutet vill att Cage hjälper henne så mycket det bara går utan förklaring. Hela den storyn gav ingenting till filmen och hade lätt kunnat droppas utan att någon hade märkt någonting.
Dessutom 50 Cent med en peruk som har långt hår. Ja det är inget som går hem hos mig och jag vet om han var producent på filmen men förstår verkligen inte varför han ens var tvungen att skådespela i den.
I sin helhet var detta en bra film helt enkelt tyckte jag. Den är lyckliga på sina ställen och vissa saker hade lätt kunnat tas bort och de skulle inte märkas någon skillnad. Men det är skådespelarna och karaktärerna som gör denna filmen så pass bra som en är. Framför allt Cusack som gör en av sina bästa roller någonsin och antagligen den bästa rollinsatsen jag sett detta året.
Men det är heller ingen film som går ut på att gissa ut vem mördaren är. Dem vet redan vem personen är, det är bara en jakt för tiden att hitta honom och få ett bekännelse från honom. Det är också en liten sak som gör att den står ut i mängden bland alla andra crime filmer.
Den må kanske inte tillbringa något nytt till genren. Men jag tyckte detta var en bra film som berättade denna verkliga historia bra. Det är en film som kommer få en i en obekväm situation varje gång Cusack är framför kameran och bara det är värt det enligt mig.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2005374/?ref_=sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=g0_mrDgDe4w