2013-09-22, 00:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rochstein
Såg Only god forgives,. Måste säga att den var tunge. Har inte sett Drive innan men ska lagd a ner den nu.

Tung på vilket sätt?
Citera
2013-09-22, 00:45
Medlem
rochsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tung på vilket sätt?

Tung på det visuella ocj aktionella sättet. Den var episkt blodig.
Citera
2013-09-22, 00:50
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Sleepers (1996)

Detta var en väldigt, väldigt obehaglig film. Först fick man känslan av att det var någon gangster-rulle a lá A Bronx Tale osv men det visar sig vara något helt annat. I mina ögon en riktigt medryckande och berörande berättelse om fyra grabbar som åker in på ungdomsanstalt vid 13-14 års ålder för diverse små-rabalder. Där inne blir de våldtagna, trakasserade och misshandlade av fångvaktarna under tvåårs-perioden de sitter på anstalten. Flera jäkligt otäcka scener från fängelset och framförallt Kevin Bacon är ruggig. Första scenen med honom är skrämmande som satan. 13 år efter att grabbarna kommit ut från anstalten ser två av dem en fångvaktare (Bacon) på en restaurang utan någon som helst anledning... Robert De Niro medverkar, i en stödjande roll som präst i filmen. Brad Pitt, Jason Patric, Dustin Hoffman, Billy Crudup och Ron Eldard är några andra skådespelarna som gestaltar de stora rollerna. Jag gillade Sleepers starkt men framförallt var den också väldigt mörk och hemsk att se. Faktiskt en underskattad rulle.

8 av 10
Senast redigerad av TheManWithNoName 2013-09-22 kl. 01:20.
Citera
2013-09-22, 01:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Jag gillade Sleepers starkt men framförallt var den också väldigt mörk och hemsk att se. Faktiskt en underskattad rulle.

Underskattat är den väl inte, snarare sorglig bortglömd med tanke på casten och regissören, den var otroligt stor på 90-talet och visades ofta på tv.
Citera
2013-09-22, 01:15
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Underskattat är den väl inte, snarare sorglig bortglömd med tanke på casten och regissören, den var otroligt stor på 90-talet och visades ofta på tv.

Jag tycker den är lite underskattad ändå. Jag glömde nämna barnskådisarna som också gjorde mycket bra ifrån sig.
Citera
2013-09-22, 01:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag tycker den är lite underskattad ändå. Jag glömde nämna barnskådisarna som också gjorde mycket bra ifrån sig.

Själv får jag intrycket av att alla som sett den tycker mycket om den.
Citera
2013-09-22, 01:37
Medlem
KUSEs avatar
Hard Candy

En ganska bra och annorlunda revenge-film som handlar om en 14-årig tjej som "fångar" en pedofil.

Jag funderade på huruvida Hailey existerade eller enbart var ett fragment av Jeffs vanföreställningar till följd av hans ångest och svåra samvetskval över vad han gjort. Det skulle förklara varför man aldrig fick se hennes mänskliga sida, för låt oss vara ärliga även om man leker med tanken att göra si och så med en pedofil så finns det ju oftast en spärr som förhindrar att det blir mer än en fantasi. Möjligtvis var hon sociopat, men jag tycker ändå att filmen blir mer realistisk om man tar bort Hailey ur ekvationen.

Ganska bra film, om än väldigt påfrestande psykiskt. Särskilt en viss, utdragen scen var svårsmält (vilket jag tror de flesta av manligt kön som sett filmen kommer hålla med om).

Jag skiter i att betygsätta eftersom jag insett att det är ett ganska poänglöst beteende. Man läser en kort sammanfattning på IMDB eller här, och tycker man det låter som en intressant film ser man den och bildar sitt eget omdöme, vilket kommer skilja sig från vad någon annan tycker osv.
Citera
2013-09-22, 02:30
Medlem
NirvanAs avatar
Byzantium

Gillade denna, snyggt filmad, bra skådespelare (inget minus heller att Gemma Arterton är sexig som få och Saoirse Ronan är sötast av alla). Fick lite "Let the right one in" vibbar... lite samma stuk på dessa två vampyrfilmer. Trevligt att få bakgrundshistoria till allting också. Minuset är väl kanske att det kunde ha varit lite mer spektakulär Historia till hur de blev som de blev.

Stark 3/5
Citera
2013-09-22, 11:33
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Felon (2008)

Fängelsedrama om man som av misstag dödat en inbrottstjuv och hamnar bakom lås och bom. Man får följa huvudpersonens (Stephen Dorff) tid på isoleringen och hur han hanterar den stenhårda och livsfarliga miljön där. Val Kilmer medverkar även han som ökänd kåkfarare. En spännande och helt klart medryckande film. Men fängelser-filmer blir i de flesta fall väldigt lyckade.

7,5 av 10
Citera
2013-09-22, 14:38
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Drive (2011)

Stuntman (Ryan Gosling) som även kör åt rånare osv hjälper sina grannar men dras rätt snabbt själv in i skumrask med dessutom sitt eget liv på spel. Framförallt är filmen väldigt snygg och har ett passande soundtrack. Jag tar sedan biljakterna som en bonus då de inte tar upp alltför mycket plats i handlingen. Troligen bästa rollen Gosling gjort hittills då han är mycket bra som den tystlåtne föraren. Jag saknar ändå något för att kalla den mästerverk, men det är fortfarande en mycket bra och spännande film med flera bra skådespelarinsatser. Kan helt klart tänka mig att se om denna i framtiden.

7,5 av 10
Citera
2013-09-22, 14:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Drive (2011)

Kan helt klart tänka mig att se om denna i framtiden.

Det är en film som växer vid varje ny omtitt.
Citera
2013-09-22, 14:48
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Det är en film som växer vid varje ny omtitt.
Exakt! Var först andra gången jag insåg vilket jäkla mästerverk det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in