2013-07-30, 15:23
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McNutty
Jag håller med er båda, fast jag gillar inte GSH ett förbannat dugg. Det är en standard hollywoodactionfilm med en usel skådespelare (Charlie Hunnam) i en alldeles för stor roll. Ska det vara huliganism ska det vara skitigt och europeiskt.
GSH är faktiskt en av få filmer jag gett full pott, detta pga att handlingen är klockren, visst kanske den inte är maximalt realistisk men fortfarande en riktigt bra film! Charlie Hunnam gör ju rollen som Pete Dunham fantastiskt. Football Factory besitter en mer trovärdig story absolut, men jag räknar den verkligen inte som en bättre film pga detta.

Rise of the Footsoldier är ett bra exempel på skitig och europeisk huliganism, men rent storymässigt anser inte jag heller att den är bättre.
Citera
2013-07-30, 15:36
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Många verkar tycka så! Jag gillar båda filmerna, men tycker Football Factory är den klart bättre av de två. Jag har lite problem med Elijah Wood som huligan om jag ska vara helt ärlig...

Själv såg jag Wallander - Sveket igår, och håller med folk om att det var den bättre Wallander jag sett på ett tag!
Tycker att FF är lite små rörig. Vet inte riktigt varför jag tycker så men angående Elijah Wood så håller jag med om att han kanske inte är den riktigt rätta för den rollen! Håll dig till Frodo men gillar storyn i GSH.

Sveket tycker jag också var bra! Den bästa på länge. Någon som vet hur många fler filmer som kommer i serien? Ska ha hört att han börjat tröttna på rollen nu och att de sista filmerna ska komma nu.
Citera
2013-07-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
GSH är faktiskt en av få filmer jag gett full pott, detta pga att handlingen är klockren, visst kanske den inte är maximalt realistisk men fortfarande en riktigt bra film! Charlie Hunnam gör ju rollen som Pete Dunham fantastiskt. Football Factory besitter en mer trovärdig story absolut, men jag räknar den verkligen inte som en bättre film pga detta.

Rise of the Footsoldier är ett bra exempel på skitig och europeisk huliganism, men rent storymässigt anser inte jag heller att den är bättre.

När det kommer till huliganfilmer så tror jag det är svårt att få till realismen om man samtidigt vill ha lite fart och fläkt. Mitt problem med GSH är att den är sentimental och följer mallen för det sämsta Hollywood spottar ur sig. Du har outsidern som måste vinna tillit, den förlorade sonen som slits mellan ett löfte till frugan och lojalitet till sin bror och till slut återvänder, och bossfighten på slutet, och allt krystas fram av skådisar som verkligen försöker verka stenhårda men misslyckas kapitalt. Och värst av alla är ju Hunnam. Och slutet där nörden som blivit hård ger igen på sin plågoande är ju bara för mycket. Jag kan faktiskt inte komma på en endaste grej jag gillar med filmen.

Rise of the Footsoldier är ett bra exempel på en underhållande film som försöker för mycket.

Edit: och slagsmålen som är en viktig ingrediens i huliganfilmer är ju så dåligt koreograferade att det är sanslöst. Det hade faktiskt höjt trovärdigheten om dom hade slängt in Jackie Chan.
Citera
2013-07-30, 16:30
Medlem
http://www.imdb.com/title/tt0419706/?ref_=sr_3 Doom
Bättre än vad jag först trodde. Typ 3-4/5. Blir sugen på att se fler filmer som baserats på spel.
Citera
2013-07-30, 17:23
Medlem
TheManWithNoNames avatar
The Devil's Brigade (1968)

En utmärkt krigsfilm men framförallt är den väldigt underskattad. Dryga två timmar som delas in i två parter. Den första halvan utspelas på lägret där alla tränas och förbereds för kriget. Ledda av den tuffe Lt. Robert T. Frederick (William Holden) som är mycket bra. Det blir precis som vanligt på dessa förberedelseläger, alltså inte direkt ordningsamt. Slagsmål, ploj och allmänt tramsiga grabbar som sedan i vanlig ordning byggs upp från "bråkstakar" till perfekta kommandosoldater. Dessa scener är alltid bra, oavsett krigsfilm och lite av en "höjdpunkt" här. Alltid kul att se förberedande inför krig likt Full Metal Jacket. Efter ca timmen börjar man så ge sig ut i krig för att först ta tillfånga tyska soldater och sedan överta en klippa som är ockuperad av ännu mer tyskar. Full Metal och denna film har stora likheter med varandra. Denna kan troligen ha varit en inspiration till den kan jag tänka mig. Hursomhelst är "Djävulsbrigaden" en mycket bra krigsfilm, kanske t.o.m. än av de vassare jag har sett.

8 av 10
Citera
2013-07-30, 17:55
Medlem
Lotsos avatar
Trance (2013)

Jag gillade faktiskt denna men som vanligt så hade jag mina småproblem med den. Främst så kanske jag tycker att det hela känns som en enda stor process enbart för att hitta och finna denna tavlan. Personligen hade jag gett upp efter ett tag oavsett om det är värdefull tavla eller om det var Chaplins hand.
Sedan så fann jag ut twisten vara uppenbart. Men det som jag störde mig mest på var att det blev väldigt rörigt efter ett tag och veta vad som var verkligheten och vad som var i Simon's huvud. Det är visserligen en liten drömfilm av sig men för att föra vidare handling och komma till huvudpoängen så tyckte jag det blev lite förvirrande under vägens gång. Sedan är jag en person som är sjukt skeptiskt mot hypnos så att hela filmen bygger på det känns lite väl orealistiskt i mina ögon med tanke på hur realistiskt och seröst filmen tar sig själv.
Men i slutändan fann jag mig själv gilla den. Trots att det blev förvirrande med vad som var verklighet och drömmar efter ett tag gillar jag fortfarande drömmar i filmer. Där finns inga regler för hur fucked up du kan gå och drömmarna gillade jag trots allt. Sedan så gav skådespelarinsatserna bra insatser och karaktärerna var intressanta hela vägen ut.
Sist men inte minst så får vi ju också se Rosario Dawson hel naken vilket alltid är ett pluspoäng i kanten.

I sin helhet gillade jag den. Har faktiskt inte så mycket att skriva om den. Det är en simpel thriller film men med en twist och hypnos involverat och det funkar i långändan tyckte jag även ifall det blev lite förvirrande då och då.
Trots detta så är det fortfarande Danny Boyle's sämsta i mina ögon och jag har bara sett tre av hans filmer inkluderat denna.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1924429/?ref_=sr_3

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=L4_bdS3_gr0
Citera
2013-07-30, 18:08
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Trance (2013)

Jag gillade faktiskt denna men som vanligt så hade jag mina småproblem med den. Främst så kanske jag tycker att det hela känns som en enda stor process enbart för att hitta och finna denna tavlan. Personligen hade jag gett upp efter ett tag oavsett om det är värdefull tavla eller om det var Chaplins hand.
Sedan så fann jag ut twisten vara uppenbart. Men det som jag störde mig mest på var att det blev väldigt rörigt efter ett tag och veta vad som var verkligheten och vad som var i Simon's huvud. Det är visserligen en liten drömfilm av sig men för att föra vidare handling och komma till huvudpoängen så tyckte jag det blev lite förvirrande under vägens gång. Sedan är jag en person som är sjukt skeptiskt mot hypnos så att hela filmen bygger på det känns lite väl orealistiskt i mina ögon med tanke på hur realistiskt och seröst filmen tar sig själv.
Men i slutändan fann jag mig själv gilla den. Trots att det blev förvirrande med vad som var verklighet och drömmar efter ett tag gillar jag fortfarande drömmar i filmer. Där finns inga regler för hur fucked up du kan gå och drömmarna gillade jag trots allt. Sedan så gav skådespelarinsatserna bra insatser och karaktärerna var intressanta hela vägen ut.
Sist men inte minst så får vi ju också se Rosario Dawson hel naken vilket alltid är ett pluspoäng i kanten.

I sin helhet gillade jag den. Har faktiskt inte så mycket att skriva om den. Det är en simpel thriller film men med en twist och hypnos involverat och det funkar i långändan tyckte jag även ifall det blev lite förvirrande då och då.
Trots detta så är det fortfarande Danny Boyle's sämsta i mina ögon och jag har bara sett tre av hans filmer inkluderat denna.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1924429/?ref_=sr_3

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=L4_bdS3_gr0
Aha, aha! Danny Boyle! Den filmen kände jag inte ens till... Den och Assault on Wall Street ligger på listan att se nu, tillsammans med New World.
Citera
2013-07-30, 18:11
Medlem
L.V.X.s avatar
The Butterfly Room (2012, fast 2013 i Sverige) - http://www.imdb.com/title/tt1612782/

På papperet en alldeles lysande idé - gör en skräckfilm där alla huvudroller spelas av kvinnor, och plocka in så många skräckikoner som möjligt. Så långt allt väl, här finns Barbara Steele (Black Sunday, Pit and the Pendulum, Castle of Blood), Heather Langenkamp (A Nightmare on Elm Street, A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors, Wes Craven's New Nightmare), Camille Keaton (I Spit on Your Grave, What Have You Done to Solange?), P.J. Soles (Halloween, Carrie), Adrienne King (Friday the 13th, Friday the 13th Part II) och Erica Leerhsen (Book of Shadows: Blair Witch 2, Texas Chainsaw Massacre (2003), Wrong Turn 2: Dead End).

Problemet är att de flesta bara är med i någon liten biroll i ett par minuter eller sekunder, vilket gör att deras medverkan bara blir ett billigt säljknep, ungefär som om Bruce Campbell skulle ha gjort en tiosekunders cameo i nya The Evil Dead. Dessutom är manuset alldeles för tunt och filmen känns trots sina blott 80 minuter väldigt hoppig och dåligt klippt.

Jag hade höga förväntningar på den här filmen, och de infriades inte. Den är ändå sevärd, främst tack vare Barbara Steele som 75 år gammal fortfarande äger varenda scen hon är med i - fast hon får lite konkurrens från Julia Putnam som spelar den unga, vackra, mystiska och manipulativa Alice.

6/10
Senast redigerad av L.V.X. 2013-07-30 kl. 18:17.
Citera
2013-07-30, 22:35
Medlem
TheManWithNoNames avatar
The Dogs of War (1980)

Sämsta krigsfilmen jag ser på länge. Filmen koncentrerar sig inte i huvudsak på krig heller. Börjar riktigt långsamt. Jag såg tydligen den kortare versionen då det fanns även en längre version och tur var väl det för inte fick man ut mycket av att se den här. Rentav tråkig fram tills vi fick ett par snygga krigssekvenser sista 15-20 minuterna. Trots skådespelare som Christopher Walken (Pulp Fiction), Tom Berenger (Platoon) och Paul Freeman (Raiders of the Lost Ark) så lyckades tyvärr inte "Krigshundarna" övertyga överhuvudtaget. I mina ögon således inte godkänd. Det bör nämnas att den inte behandlar andra världskriget heller utan ett (för filmen) nutida internt krig i Västafrika.

5 av 10
Citera
2013-07-30, 22:50
Bannlyst
Trance är helt okej men som vanligt finns det flera saker som Danne Boyle inte klarar av och det är musikval och framför allt att knyta ihop säcken i filmerna....
Citera
2013-07-30, 22:55
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Trance är helt okej men som vanligt finns det flera saker som Danne Boyle inte klarar av och det är musikval och framför allt att knyta ihop säcken i filmerna....

Du tycker det är dåligt musikval i Trainspotting...?
Citera
2013-07-30, 23:30
Medlem
TheBunks avatar
Sett två filmer ikväll...

The Purge 6/10
Gillade idén, men hantverket och storyn levererade inte fullt ut. Mycket skräck-klyschor. Dock klart värd att se.

Mud 8/10
Galet bra skådespelarinsatser nästan rakt igenom, bra casting och manus I guess. Riktigt snygg film, skitig som Winters Bone. Bra mix av drama, spänning, feelbad/feelgood. Rekommenderas varmt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in