2013-11-19, 00:52
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Exakt vari det mästerliga ligger såg jag inte riktigt. Fick ungefär vad jag förväntat mig givet handlingen, men inget som lyfte den till några svindlande höjder. Bra skådespelare och stark film och så, inte mer.

Den tar upp något som är jävligt viktigt, och skildrar det på ett ärligt och rått sätt. Ett knytnävsslag i magen. Jag gillar det.

Sen ja, regi, skådespeleri och foto är av världsklass. Rent guld. Föredrar nog dock Festen, men mest för att jag vrålälskar den fulsnygga Dogme-stilen.
Citera
2013-11-19, 01:34
Medlem
Guldtandens avatar
Prisoners
Bästa filmen jag sett år 2013 by far. Hugh Jackman och Jake Gyllenhaal gjorde helt fantastiska insatser! Vinner inte någon av dom en Oscar för den här filmen det kommande året så kommer jag bli tokig.
Senast redigerad av Guldtanden 2013-11-19 kl. 01:36.
Citera
2013-11-19, 06:06
Mulholland Drive (har en kvart kvar).

Ja, förutom vissa scener så ger mig filmen inte mycket. Kan ju annars förtälja att jag önskat att jag knäckte slutet, men det var tydligen för mycket begärt. När filmen släpper handbromsen så hänger jag inte med. Fattar i princip noll. Skulle inte ens kunna hosta fram en kvalificerad gissning under pistolhot.

3/5 ger jag den. Kan tänka mig att den är värd 4/5 (jo, film är faktiskt till stora delar objektiv), men det får räcka med ett åtminstone angränsande betyg..
Citera
2013-11-19, 09:53
Medlem
Carlcoolings avatar
Bullets over Broadway

En pjäsförfattare får chansen att regisera en egenskriven pjäs på Broadway. För att han ska få göra det, måste sponsorens flickvän vara med i pjäsen, en sponsor som till vardags är maffiaboss. Flickvännen och de andra skådespelarna är inte nöjda med sina roller. Då stiger en underhuggare till maffiabossen fram och skriver om pjäsen. Han har varit på plats för att vakta flickvännen. Alla blir nöjda med den nyskrivna pjäsen. Fast skon klämmer fortfarande, det på grund av flickvännens dåliga skådespel.

Filmen har absolut sina stunder, ett mysigt 20-tal Broadway målas upp. Det är en härlig idé att maffian och teatern krockar med varandra.

7/10

Jiros Dreams of Sushi

En dokumentär om världens bästa sushirestaurant och dess ägare. Ägaren är 85 år, jobbar fortfarande och är en perfektionist ut i fingerspetsarna. Man märker verkligen hur viktig hedern är inom den japanska kulturen och vilken skev kvinnosyn man har. Det var det som var intressant med dokumentären. Allt snack om hur den perfekta sushin skulle göras blev efter ett tag ganska långtråkigt.

6/10
Citera
2013-11-19, 10:14
Medlem
robomans avatar
Jag har nu sett Dead Man (1995).
Alltså, filmen är jättehyllad och älskad av de flesta, ganska filosofisk och samtidigt rätt lättsam och underhållande. Depp är bra som alltid, indianen är härlig och alla de som är ute efter Depps karaktär är riktigt sköna karaktärer. Men jag vet inte. Jag tyckte bäst om början, men ju längre filmen gick, desto mer svalnade mitt intresse. Jag kan inte säga vad det var, men det var inte riktigt så tilltalande som jag hade hoppats på. Jag kan inte ens bestämma mig för om jag ska ge filmen en trea eller en fyra. Det känns som att jag behöver se om valda delar igen, så att jag kan känna efter om det här verkligen är en film jag skulle rekommendera eller inte.
Musiken bör dock nämnas, riktigt positiv. Neil Young levererar.

Det jag gillar mest i hela filmen är hur lågmäld den är, i jämförelse med många macho-westerns. Den här, McCabe & Mrs Miller och Unforgiven. Hoppas jag snubblar över fler filmer i samma stuk.
Citera
2013-11-19, 16:03
Medlem
jimmyfingerss avatar
Prisoners (2013)

Inget utöver det vanliga tycker jag. Jake Gyllenhaals och Hugh Jackmans skådespelarinsatser var bra, även om Jackmans karaktär var lite väl jobbig emellanåt. Vem förbrytaren var var ju ingen stor överraskning heller. Helt okej film men inget jag kommer lägga på minnet. Fint foto dock.

6/10

13 Moons (2002)

Såg den för att Alexandre Rockwell regisserar och Steve Buscemi står högst på rollistan, så jag tänkte att det kunde ju inte bli annat än skitbra. Handlar om en pojke som behöver en ny njure, och ett gäng fullkomligt inkapabla människor som försöker rädda honom. Filmen kändes väldigt hafsig större delen. För många karaktärer på en och samma plats. Men så småningom faller allt någorlunda på plats och i slutändan var det en sevärd film, även om jag var sugen på att stänga av en halvtimme in. Buscemi är tyvärr ganska intetsägande här. Det var snarare Daryl Mitchell (som duktigt spelar en jobbig jävla producent), David Proval och några av de andra som stod för underhållningen. Peter Stormare stjäl ju dock showen som en totalt utflippad missbrukare. Även andra igenkännbara skådisar syns här och var i små roller, till exempel Danny Trejo, Edward Bunker och Sam Rockwell.

6/10
Citera
2013-11-19, 17:12
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Bullets over Broadway

En pjäsförfattare får chansen att regisera en egenskriven pjäs på Broadway. För att han ska få göra det, måste sponsorens flickvän vara med i pjäsen, en sponsor som till vardags är maffiaboss. Flickvännen och de andra skådespelarna är inte nöjda med sina roller. Då stiger en underhuggare till maffiabossen fram och skriver om pjäsen. Han har varit på plats för att vakta flickvännen. Alla blir nöjda med den nyskrivna pjäsen. Fast skon klämmer fortfarande, det på grund av flickvännens dåliga skådespel.

Filmen har absolut sina stunder, ett mysigt 20-tal Broadway målas upp. Det är en härlig idé att maffian och teatern krockar med varandra.

7/10

[/b]

Såg denna även jag, för någon vecka sedan då. Palminteri gör ju den största delen av filmen sevärd och är väl den som håller upp denna films intresse, i alla fall enligt mig. Hade blivit lite stelt annars även om Cusack är sevärd och filmen är rätt rolig i övrigt. Hursomhelst är filmen riktigt snygg.
Citera
2013-11-19, 17:34
Medlem
upperkatts avatar
...E tu vivrai nel terrore! L'aldilà. Jag blev inte jätteskrämd. Underhållningsvärdet var dock stort, helt klart en intressant film. 7/10.
Citera
2013-11-19, 19:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
...E tu vivrai nel terrore! L'aldilà. Jag blev inte jätteskrämd. Underhållningsvärdet var dock stort, helt klart en intressant film. 7/10.

Vad tyckte du om musiken av Fabio Frizzi, och slutscenen?
Citera
2013-11-19, 19:21
Medlem
Predator 2

Jag jag gillade den här filmen rätt så mycket ändå. Den var väldigt underhållande och konceptet med rovdjuret som börjar jaga i Los Angeles funkade bra. Danny Glover är ju ingen Arnold men han gjorde bra ifrån sig sig, fast nog hade det varit ett plus om Arnie hade dykt upp i en liten cameo iallafall.

Första filmen är ett mästerverk när det kommer till scifi-action, men den här lyckades underhålla rakt igenom och känns inte alls som någon onödig uppföljare.

3/5
Citera
2013-11-19, 19:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Predator 2

Håller med dig i recensionen, stark trea ifrån min sida, med ett litet nostalgiskt skimmer över sig.

Har du sett Predators också?
Citera
2013-11-19, 20:01
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vad tyckte du om musiken av Fabio Frizzi, och slutscenen?
Jag gillade musiken även om jag kanske inte tänkte "wow!", och slutscenen var mycket vacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in