2013-09-21, 18:17
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Blood In, Blood Out (1993)

Skarp verklighetsbaserad berättelse om två halvbröder och deras kusin och händelserna i deras liv från 1972 och framåt mot 1984. Paco (Benjamin Bratt) ska ta värvning i marinkåren, Cruz (Jesse Borrego) börjar att måla konst och kusinen Miklo (Damian Chapa) har just flyttat från sin pappa till halvbröderna i östra L.A. Miklo kommer ganska omgående in på fel spår och åker in i fängelset. Där bygger han upp sitt rykte och får en allt större roll bakom lås och bom när han börjar styra diverse knarkaffärer och ansluter sig till en grupp i fängelset. Paco som blivit snut ses som Miklos fiende men samtidigt är de blodsbröder då de knutit band sedan tidigare år. Cruz karaktär är rätt tillbakadragen i förhållande till de andra två men ändå viktig. En medryckande gangster-film som dessutom innehåller väldigt mycket action (klassas ju som action-film på IMDb) som även håller bra klass. Jag stod ut de tre timmarna som inte blev långdragna men det kändes ändå inte fullt så nödvändigt med så långspeltid. Inte Scarface eller Heat-klass men helt klart en bra thriller som var fängslande att se.

7,5 av 10!
Citera
2013-09-21, 20:27
Medlem
utopisknakenhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
The Outsiders (1983)

Helt klart en berörande film om ungdomar i en liten stad. De är uppdelade i två gång - "greasers" och "snobbarna". En dag blir två stycken ur greasers-gänget hotade av "snobbarna" med efterföljd att en kille från greasers knivhugger en utav snobbarna. De två inblandade flyr sedan till en kyrka för att gömma sig några dagar. Efterföljderna blir slagsmål, dödsfall och om det inte redan var illa för grabbarna från greasers, blir det bara ännu värre. Coppola regisserade denna. Engagerande drama om ynglingar som tidigt går in på brottets bana. Jag tycker den skildrar skitigheten i det hela på ett bra sätt. Bl. a Matt Dillon, Tom Cruise och Emilio Estevez ses i tidiga roller.

6,5 av 10!

Den filmen tycker jag är helt fantastisk! Baserad på S.E Hintons roman med samma namn. Hinton skrev även "Rumble Fish" som också filmatiserats av Coppola, en film du också måste se. BTW läs böckerna med.
Citera
2013-09-21, 20:32
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
The Outsiders (1983)

Helt klart en berörande film om ungdomar i en liten stad. De är uppdelade i två gång - "greasers" och "snobbarna". En dag blir två stycken ur greasers-gänget hotade av "snobbarna" med efterföljd att en kille från greasers knivhugger en utav snobbarna. De två inblandade flyr sedan till en kyrka för att gömma sig några dagar. Efterföljderna blir slagsmål, dödsfall och om det inte redan var illa för grabbarna från greasers, blir det bara ännu värre. Coppola regisserade denna. Engagerande drama om ynglingar som tidigt går in på brottets bana. Jag tycker den skildrar skitigheten i det hela på ett bra sätt. Bl. a Matt Dillon, Tom Cruise och Emilio Estevez ses i tidiga roller.

6,5 av 10!
Åh, den filmen "har" jag i min Coppola-collection men tog med skivan utomlands vid ett tillfälle och tappade bort den, osedd.. Surt.

Förresten, du har PM!
Citera
2013-09-21, 20:38
Medlem
MasterBaits avatar
The Grandmaster. En 4a kanske. Inte alls så dålig som alla säger. Läste en recension som typ tokhyllade den med en femma. Det kanske är o ta i. Men den har nåt som jag gillar. Svårt att sätta fingret på det.
Citera
2013-09-21, 21:10
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Harry Brown (2009)

Spännande och välgjord film om f.d. marinsoldat (Michael Caine) som väljer att ta lagen i egna händer efter att han först upplevt sin frus bortgång och sedan fått reda på att hans bästa kompis blivit mördad av ett gäng unga ligister. Med tanke på att Caine spelat butler i Batman-filmerna de senaste åren är det lite förvånande att se honom "springa" runt här och knäppa folk likt Bryan Mills. Caine är som oftast bra och Emily Mortimer är helt okej. En ruggig och klart sevärd thriller med höstkänsla.

7 av 10!
Citera
2013-09-21, 21:38
Medlem
NaSteffes avatar
Wayne's World (1992)
Gammal komedi, med Mike Myers och Dana Carvey. En faktiskt ganska originell komedi. Filmen handlar om de två fjantiga hårdrockarna Wanye och Garth, som driver en tv-show i Waynes föräldrars källare. En dag kommer en tv-kille från ett stort bolag, som har upptäckt att dem är populära, och erbjuder dem ett kontrakt där de inte läser det finstilta... En tjej finns också med.
Filmen är kul och som sagt lite annorlunda. Lite friare än vanligt. Huvudpersonerna pratar t.ex. direkt med oss." Slutet" är också en klassiker.
Myers och Carvey gör bra ifrån sig. Framförallt den lite blyge Carvey...
3/5
Vet att den är rätt känd, men har ni inte sett så tycker jag ni kan se den!
Citera
2013-09-21, 22:04
Medlem
Olympus has fallen.

Riktigt jävla go action rulle så här på kvällskvisten. Värd att se.
Citera
2013-09-21, 22:54
Medlem
upperkatts avatar
Pirates of the Caribbean: At World's End. Meh. 6/10.
Citera
2013-09-21, 23:11
Medlem
fintnirs avatar
Såg den tämligen underskattade Unforgiven ifrån 92 av Clint Eastwood. Eastwood himself gör en kompakt insats som regissör, och som huvudkaraktären — den avdankade och 'pensionerade' William Munny. Jag gillade den långsamma uppbyggnaden och speciellt den underdåniga inlevelsen ifrån huvudpersonen, som annars alltid ter sig så övernaturlig och oslagbar i westernsammanhang. Manusförfattaren till Unforgiven, David Webb Peoples är annars en personlig favorit, som b la skrivit Blade Runner, The Blood of Heroes & Twelve Monkeys — och han gör det även här riktigt skickligt, dialogen är sparsam men betydelsefull, vilket jag gillar. Att försöka inkludera mer än vad som är behövt saktar ofta ner produktionen och ger oftast inte särskilt mycket substans, men just den här mängden dialog som Peoples framhåller i originalskriften passar väldigt bra, och lyckas cementera det stämningsgivande tempot som filmen förlitar sig på.
Citera
2013-09-22, 00:13
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Finner det högst konstigt (kanske mer ironiskt) att han anser att indie filmer så gillar han alal förutom Kevin Smith filmer. Medan Kevin Smith har lyckats göra betydligt roligare filmer än vad David Gordon Green har gjort. Jag tar den sämsta Jay & Silent Bob filmen över Pineapple Express vilken dag som helst!
Men läste också att han tydligen var klasskompis med Danny McBride, kanske Danny som övertalade honom att göra dessa komedifilmer? Vänskapens skull och att han mer eller mindre bara blev insatt som regissör och med en pay-check som ingår?
Kevin Smith måste ju tillsammans med Werner Herzog vara världens mest överskattade regissör. Hur många bra filmer har han egentligen gjort? En, på sin höjd två, och ett par till som med nöd och näppe får godkänt.
Citera
2013-09-22, 00:14
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fintnir
Såg den tämligen underskattade Unforgiven ifrån 92 av Clint Eastwood.
Du menar alltså att en film som vann fyra Oscars och 39 andra stora priser är underskattad?

Wow. Den måste vara världens bästa film med enormt stor marginal.
Citera
2013-09-22, 00:41
Medlem
rochsteins avatar
Såg Only god forgives,. Måste säga att den var tunge. Har inte sett Drive innan men ska lagd a ner den nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in