2013-11-18, 21:21
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Violent Saturday (1955)

Film-noir. Man får följa en helt vanlig dag i helt vanliga människors liv som plötsligt får uppleva en dag utöver det vanliga. Några av karaktärerna - en familjefar (Victor Mature), en amishfamilj (Enrest Borgnine i spetsen) och en väldigt egendomlig bankman (Tommy Noonan) som alla blir inblandade och drabbade på ett eller annat sätt av ett bank-rån som utförs av en liga. Lee Marvin spelar en av rollerna fär som stiftsniffande skurk där han gör sig förvånande bra med tanke på vad lite han hade att jobba med. Även Stephen McNally har en av skurkrollerna. Detta var en väldigt långsamt berättad historia som kom igång först när väl rånet ägde rum (ca 1 timme in) då den satte full fart och gick mot en spännande och fartfylld avslutning. Jag säger inte att filmen blev seg men det händer inte så mycket. Man har istället lagt mest tyngd på fotot, miljöerna, effekterna. Detaljerna är denna films storhet och bäddar upp för handlingen som är allt annat än speciell. Även ljudet bör jag nämna vilket var förbaskat bra och satte klockrent i skottscenerna bl a. Jag har sett bättre filmer inom film-noir genren men denna var helt klart sevärd. Framförallt då för att så pass många högklassiga skådespelare medverkar men även filmens snygghet och precision.

7/10
Citera
2013-11-18, 21:43
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Hell in the Pacific (1968)

Under andra världskriget blir två män strandsatta på en öde ö ute i stilla havet. En amerikansk pilot (Lee Marvin) och en japansk flottkapten (Toshirô Mifune). Handlingen är enkel och får anses som ganska bekant men det funkar bra då utförandet är i bra klass. Titeln är en perfekt resumé för filmen då det är den precisa beskrivningen. Tyckte det började lite trögt men det kom igång ganska omgående då får följa dessa män och deras kamp om livet i denna obehaglig hetta och knapp föda. Bra insatser av Marvin och Mifune som är de enda två medverkande i filmen. Dialoger är nästa helt uteslutna då vi endast får ett fåtal ordbyten mellan männen som givetvis inte kan den andres språk. Filmen skildrar två människors kamp om att hålla livet i behåll, vänskapen som byggs upp och samtidigt hur viktigt det kan vara att samarbeta. Som sagt ingen renodlad krigsfilm mer än att det utspelar sig under den perioden. Speltiden landar på 97 minuter så filmen blir aldrig seg utan öppnar snarare upp sig ju längre det går. Plus också för de fina miljöerna.

7/10
Gillar den jävligt mycket! Intressant att den nästan saknar dialog som sagt!
Citera
2013-11-18, 21:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Hell in the Pacific (1968)

Du kan alltid spana in "remaken" av den, Enemy Mine.

http://www.imdb.com/title/tt0089092
Citera
2013-11-18, 21:47
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Gillar den jävligt mycket! Intressant att den nästan saknar dialog som sagt!

Ja, den säger så mycket ändå vilket visar att ord inte är allt Kom på det först efteråt men Mifune spelade ju också i Yojimbo tidigare. Kände knappt igen honom, hehe.
Citera
2013-11-18, 21:48
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Tack för tipset.
Citera
2013-11-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Såg den för några veckor sedan, besviken.
Citera
2013-11-18, 23:14
Medlem
Jodo21s avatar
Catch me if you can

Bra grejer, 4/5
Citera
2013-11-18, 23:27
Medlem
upperkatts avatar
The Hangover Part III. Nej, det håller verkligen inte i tre filmer. 4/10.
Citera
2013-11-18, 23:40
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
The Hangover Part III. Nej, det håller verkligen inte i tre filmer. 4/10.

Eller hur!
3:an hade sina stunder men klart en besvikelse från min sida!
Första var ju klart bäst.
Citera
2013-11-19, 00:26
Medlem
serotonins avatar
Svart katt, vit katt (1998)

Kryddstark feelgood av Emir Kusturica, om småhustlers och större skurkar, bröllop och förvecklingar i ett kokande och livligt zigenarsamhälle. Väl cheesy emellanåt med medvetet överspel från samtliga skådespelare, men det gör inte så mycket - musiken, rytmen, farten och miljöerna gör detta till en klart underhållande bagatell. 6/10

http://www.imdb.com/title/tt0118843/

Jagten (2012)

Mads Mikkelsen är en förskolelärare som blir anklagad för att ha förgripit sig på ett barn, sen är helvetet igång. Jobbig och tragisk film, faktiskt för deprimerande för mig - brukar inte ha problem med sånt, men jag mådde äkta dåligt under delar av filmen. För all del inget mästerverk, men ännu en bra dansk film. 6/10

http://www.imdb.com/title/tt2106476/?ref_=nv_sr_1
Citera
2013-11-19, 00:32
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Jagten (2012)

Mads Mikkelsen är en förskolelärare som blir anklagad för att ha förgripit sig på ett barn, sen är helvetet igång. Jobbig och tragisk film, faktiskt för deprimerande för mig - brukar inte ha problem med sånt, men jag mådde äkta dåligt under delar av filmen. För all del inget mästerverk, men ännu en bra dansk film. 6/10

http://www.imdb.com/title/tt2106476/?ref_=nv_sr_1

Mästerlig rulle, perfekt pseudo-companion piece till Festen. Förra årets bästa, helt klart.
Citera
2013-11-19, 00:47
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Mästerlig rulle, perfekt pseudo-companion piece till Festen. Förra årets bästa, helt klart.

Exakt vari det mästerliga ligger såg jag inte riktigt. Fick ungefär vad jag förväntat mig givet handlingen, men inget som lyfte den till några svindlande höjder. Bra skådespelare och stark film och så, inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in