Stand Up Guys (2013)
Jag debatterar om jag egentligen ska ta och skriva en recension på denna filmen då där verkligen inte är så mycket att skriva om.
Filmen handlar om att Val (Al Pacino) kommer ut från fängelse efter 28år. Men hans vän Doc (Christopher Walken) har fått i uppdrag av en högre rankad man vid namn Claphands (Mark Margolis) att döda Val eftersom Val "dödade" Claphands enda son. Val veta om att Doc har fått uppdraget och dem njuter av en sista kväll. Sedan är resten av filmen Val och Doc sista utekväll där hela filmen utspelar sig under en hel natt där även deras andre vän Hirsch (Alan Arkin) också följer med på deras utekväll.
Filmens handling är som sagt ganska så tunn där är inte direkt mycket som händer men vad som gör filmen någorlunda sevärd är Al Pacino och Christopher Walken. Deras kemi mellan varandra är tillräckligt bra för att jag ska köpa deras vänskap även ifall deras skådespeleri inte är på topp i några scener. Jag gillar också att hela filmen utspelar sig under en natt och att dem återkommer till samma miljöer igen och dem hamnar också i ett litet miniuppdrag under nattens gång.
Vad som inte riktigt funkar med filmen är att den inte riktigt är underhållande, trots att jag gillade att den utspelade sig under en och samma natt vilket är något jag gillar en hel del i filmer. Så kändes det som den stod och stampade på samma ställe en hel del.
Dessutom så är Alan Arkin bara med i 15minuter vilket var riktigt tråkigt då höjdpunkten är att se dessa tre gamla skådespelare uppe i åldern men fortfarande gör saker som om dem vore ungdomar.
I sin helhet en helt okej film. Där är som sagt inte mycket att skriva om den där händer inte så mycket.
Men jag fick från filmen att detta är en vänskapsberättelse om två vänner som har en sista kväll tillsammans innan en av dem måste dö och dem båda två vet konsekvenserna och dem åda två vet att det hela suger men att de måste göras.
Den är sevärd enbart för dem tre huvudrollsinnehavarna men också om du gillar filmer som utspelar sig under en och samma dag så är den värd en titt på också. Dock hade dem kunnat expanderat miljöerna lite mer dock.
Ta filmen för vad den är och bedöm själva.
2.5 av 5
http://www.imdb.com/title/tt1389096/
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=uo1TqQdDbws